• ettplustack

Ord i Astrid Lindgrens sagor som inte finns på riktigt, spunk, tjilevippen kan ni fler?

Jag planerat ett temaarbete om astrid lindgren och har tänkt att man tillsammans med barnen kan hitta på ord som inte finns och astrid använder sig av sådanna ord, spunk, tjillevippen men finns det fler från hennes sagor?

• Svar på tråden Ord i Astrid Lindgrens sagor som inte finns på riktigt, spunk, tjilevippen kan ni fler?
  • prinsesstårtan

kuckeliku medicin

• ettplustack
    prinsesstårtan skrev 2009-08-13 14:13:59 följande:
    kuckeliku medicin
    Just det tack så mycket, det står still i mitt huvud :)
  • Nemiia
    prinsesstårtan skrev 2009-08-13 14:13:59 följande:
    kuckeliku medicin
    jag måste få rätta ;) tror det hette kukelimuck medicin
  • ettplustack
    Nemiia skrev 2009-08-13 14:19:10 följande:
    jag måste få rätta ;) tror det hette kukelimuck medicin
    Ja jag sökte på nätet och den rätta benämningen är kuckelimuckmedicin :) Flera ord?
  • Donno

pruskeluska?

To cute to blend in...
  • Anova

Svordomarna i Ronja, t.ex. ärkemicklar, hundhedning, ormyngel är väl inte välkända svordomar precis. Lika så pipsvängen.

Lusegris? Eller säger hon lusehund?
    Paradisluffare är väl också något ord som Astrid skapade?

Ang. ordet spunk så finns ju det som ord i engelskan. (men jag hoppas innerligen inte att Astrid hade en aning om vad det betyder på brittisk engelska!!)

• ingensignatur

vildvittror o rumpnissar kan väl inte ha vart något innan astrid skapade det? heller inte nangijala??

• ettplustack

tack för era svar, jag vet inte om jag vill ta med "svordommar" vill ju inte lära ut fel saker till barnen he he

• Anova
    ettplustack skrev 2009-08-13 14:34:17 följande:
    tack för era svar, jag vet inte om jag vill ta med "svordommar" vill ju inte lära ut fel saker till barnen he he
    Far åt pipsvängen tycker jag inte är ett sådat hemsk svärord, hellre pipsvängen än helvete.
Svar på tråden Ord i Astrid Lindgrens sagor som inte finns på riktigt, spunk, tjilevippen kan ni fler?