• sommar barn

västerbottenpaj med "endast" västerbottenost eller görs den fördelaktigt med något mer i?

Jag har googlat lite på nätet för att hitta recept på västerbotten(ost)paj och de flesta recept jag hittar har endast västerbottenost i, bortsett ägg, grädde, mjölk o.s.v. Men vad säger ni andra görs en sådan paj bäst med enbart västerbottenost i eller görs den bäst mer något mer matigt i?

Kan tillägga att den ska vara del i en "enklare" buffé. Servererar även kallt marinerat kött, vitlöksmarienerade kräftor och räkor, aioli, vitt bröd, en sallad och kanske även skagen"toast" på kavring.Samt några såser till köttet. Tar gärna emot fler förslag på lite plockmat som inte är alldeles för komplicerad. Och även något gott att dricka innan maten som typ en välkomstdrink/bål. Har hört att det ska finnas typ jordgubbs eller smultronvin som ska vara gott, kan det vara något?

• Svar på tråden västerbottenpaj med "endast" västerbottenost eller görs den fördelaktigt med något mer i?
  • Pyttismamman

Jag har ätit både naturell och med kantareller i. Den naturella är helt klart godast enligt mig!
    Och när du ska ha så mycket annat gott till så tror jag det är bäst att hålla pajen neutral, då passar den till allt.

• Ziggystardust

Ja, kantareller är ganska gott att ha i men jag håller med Pyttismamman; den är godast naturell.

Jag brukar göra en sås på creme fraiche, finhackad rödlök, rom(eller algkaviar), salt och peppar som jag serverar till pajen. Det är jättegott och med lite sallad till en perfekt förrätt, men funkar ju lika bra på buffébordet.

• vera82

Jag gillar spenat/västerbottenpaj.Har dock aldrig ätit den med bara ost.

• sommar barn

Tack, då gör jag som rådet lyder mest en med bara västerbotten ost i. Romsåsen till lät ju också som en hit! Så en sådan blir det säkert också! Tack!

• cloudberry79

Vi brukar göra så att vi sätter tre-fyra kalla, kokta, skivade mandelpotatisar i botten, sen häller vi på äggstanningen. Det blir fantastiskt gott och lite mer matigt.

If you love me - please don't feed me!
  • sommar barn

Cloudberry79: Gör ni detta i ett pajskal då, eller trycks de ut direkt i pajformen utan pajskal.

Nu kommer en til fråga här: Kan man göra pajen en dag i förväg, för att sedan värma på den lite? Tänker mig att den kan ätas "kall" dock inte jättekall, lite lagom ljummen, men då jag aldrig gjort en sådan tidigare vet jag inte bestämt hur jag ska göra.

• Ziggystardust

sommar barn skrev 2009-08-14 09:24:55 följande:

Cloudberry79: Gör ni detta i ett pajskal då, eller trycks de ut direkt i pajformen utan pajskal. Nu kommer en til fråga här: Kan man göra pajen en dag i förväg, för att sedan värma på den lite? Tänker mig att den kan ätas "kall" dock inte jättekall, lite lagom ljummen, men då jag aldrig gjort en sådan tidigare vet jag inte bestämt hur jag ska göra.
    Den går jättebra att göra i förväg och värma lite innan den serveras om man vill det. Det kan också räcka med att den står framme en stund så den blir rumstempererad. Jag har till och med gjort pajen och fryst in den.
  • sommar barn
    Ziggystardust skrev 2009-08-14 09:33:07 följande:
    Den går jättebra att göra i förväg och värma lite innan den serveras om man vill det. Det kan också räcka med att den står framme en stund så den blir rumstempererad. Jag har till och med gjort pajen och fryst in den.
    Ok! Vad bra! Då slänger jag nog i hop en ganska omgående. Hittar flera recept och det som verkar gå i sär mest mellan recepten är botten, ser en hel del recept med grahamsmjöl och även någon med ättika i. Visst borde man väl kunna ta bort ättikan helt liksom byta ut grahamsmjöl mot vanligt mjöl?
  • cloudberry79
    Cloudberry79: Gör ni detta i ett pajskal då, eller trycks de ut direkt i pajformen utan pajskal. Nu kommer en til fråga här: Kan man göra pajen en dag i förväg, för att sedan värma på den lite? Tänker mig att den kan ätas "kall" dock inte jättekall, lite lagom ljummen, men då jag aldrig gjort en sådan tidigare vet jag inte bestämt hur jag ska göra.
    Lägger dem i botten av pajskalet bara. Inte så mycket potatis, bara så det täcker botten. Bäst är mandelpotatisen, på grund av konsistensen.
    If you love me - please don't feed me!
  • Ziggystardust

sommar barn skrev 2009-08-14 09:46:34 följande:

Ok! Vad bra! Då slänger jag nog i hop en ganska omgående. Hittar flera recept och det som verkar gå i sär mest mellan recepten är botten, ser en hel del recept med grahamsmjöl och även någon med ättika i. Visst borde man väl kunna ta bort ättikan helt liksom byta ut grahamsmjöl mot vanligt mjöl?
    Ja det borde gå bra, låter inget vidare med ättika i.

Detta recept använder jag:

125 g smör
    3 dl mjöl
    1 msk vatten

Fyllning:
    200 g riven Västerbottensost
    3 ägg
    2 dl vispgrädde
    1 krm svartpeppar
Svar på tråden västerbottenpaj med "endast" västerbottenost eller görs den fördelaktigt med något mer i?