• sus70

Ni med gallbesvär/gallsten

Hur mår ni efter och innan era gallstensanfall?

Jag kan känna mig uppblåst och rapig efter jag har haft ett anfall och även emellan anfallen.

Känner mig hungrig men ändå står mig maten upp i halsen.

Är uppsatt på operation men väntetiden är ju så jäkla lång.....

Kan ju inte säga exakt vad det är som startar mina anfall så man vet ju inte vad man ska äta eller inte äta...

• Svar på tråden Ni med gallbesvär/gallsten
  • Shorona

Jag har haft hemska smärtattacker som jag har vart tvungen att få tyngre smärtstillande för.
    Man ska undvika äpplen, lök, gurka... hmm... minns inte allt. Sen kan det vara lite saker som var för min kraftiga magkatarr också.

Iochmed att jag alltid har fått åka in till akuten för smärtstillande så har jag mått ganska bra efter det.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • sus70

Ok spelar inte så stor roll vad jag äter jag får anfall titt som tätt, idag har jag haft 2 stycken på ca 1 timma per gång

Väntar på op så jag hoppas det ska gå fort att få tid till det...

• Zixi

Har äntligen fått min gallblåsa bortoperad *ler stort* men innan dess hade jag en massa problem. Kunde må illa i veckor och varje gång jag gick retade stötarna min inflammerade gallblåsa. Hade ibland ont över blåsan i flera dagar och stod inte ut med tryck över den. Kramar från min man gjorde mig illamående och gjorde ont.

Inför gallstensanfallen så brukade jag må lite konstigt och sen få allt mer ont i ryggen. Sen började illamåendet ungefär samtidigt som smärtan. Här gällde det att ha identifierat anfallet i tid för att en voltaren skulle hinna verka innan jag började kräkas. Sen 5-7 timmar av enorma smärtor och en del kräkande innan utmattningen tog över och jag lyckades somna.

Detta hände nästan alltid nattetid och efter en sovmorgon så brukade jag må jätte-bra. Anfallen kunde komma med mellanrum på allt mellan 2 veckor till 4 månader. De första åren hade jag inga besvär alls mellan anfallen men det sista året hade jag mer eller minde konstant illamående och obehag.

Det tog tid att läka efter operationen men jag är såååå glad att jag gjorde den för nu mår jag hur bra som helst. Lyckades aldrig identifiera någon problemmat innan och har ingen mat som är besvärlig nu heller.

Annars brukar de säga att man ska undvika fet mat, ägg, gurka, grön paprika, äpple och en massa annat

• sus70

Tack för ditt svar jag har samma problem, hittar ingen speciell mat heller som utlöser anfallen.

Jag undviker det mesta som man ska men får ändå anfall, så nu äter man inte speciellt mycket och då mår man inte bra av det.

Väntar med spänning på att få min op gjord så fort som möjligt

• Babybalo

Ursäkta att jag frågar i din tråd TS, men är det någon som vet om man kan ha mer konstanta smärtor av gallan? Jag har haft värk / känningar under höger revbensbåge dagligen nu i drygt en och en halv månad... Inga attacker utan värk hela tiden.

• Zixi
    Babybalo skrev 2009-08-22 17:20:51 följande:
    Ursäkta att jag frågar i din tråd TS, men är det någon som vet om man kan ha mer konstanta smärtor av gallan? Jag har haft värk / känningar under höger revbensbåge dagligen nu i drygt en och en halv månad... Inga attacker utan värk hela tiden.
    Ja, det kan man, läs mitt förra inlägg. Då beror det oftast på en inflammerad gallblåsa där stenen/stenarna är för stora för att passera ut genom gallgången. Remiss från vårdcentral till ultraljud av gallblåsan krävs för att bekräfta att det är gallsten. Om du inte har så mycket besvär så görs det inget åt saken, om du tycker dig ha mycket besvär så kan du få den bortopererad.
  • Babybalo

Tack så mycket för ditt svar! Det som gör mig fundersam är att jag inte haft några attacker alls, utan det är liksom bara jämna plågor... Vissa dagar är det lite värre andra lite bättre, men inga attacker som gör superont. Jag har också obehag när jag böjer mig framåt, det känns liksom som att något tar emot eller hur jag nu skall förklara...

• Zixi
    Babybalo skrev 2009-08-22 18:00:09 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Det som gör mig fundersam är att jag inte haft några attacker alls, utan det är liksom bara jämna plågor... Vissa dagar är det lite värre andra lite bättre, men inga attacker som gör superont. Jag har också obehag när jag böjer mig framåt, det känns liksom som att något tar emot eller hur jag nu skall förklara...
    Precis så hade jag de sista månaderna innan jag opererade bort min gallblåsa, visade sig vara en stor sten i en inflammerad blåsa. Ta och hälsa på din vårdcentral och kräv att få ta bort gallblåsan. Lycka till
  • Babybalo

Tack snälla!
    Skall ringa på måndag för så här kan jag ju bara inte ha det!

• mammageno

jag har opererat min gallblåsa för den var igentäppt, klarade mig utan inflammation dock. men den blev stor som ett mjölkpaket DET ÄR SANT! 14 stanar tog dom ut som var 1-2,5 cm stora.
    mådde konstant illa, och fick diarre men bara några få attacker, bla. en som gjorde att jag förlorade medvetandet...
    jag är ändå jättenöjd över att fått op. överdriv dina problem så kanske de hjälper.

det är inte en farlig op att tillfriskna från men att säga att man kan vara uppe på 3 dagar är ju koko, iaf gällde det inte mig, jag var bra påverkad med bla andnöd i minst 4 dagar sjukskriven i en vecka och det var sjukt segt på jobbet därpå...

Svar på tråden Ni med gallbesvär/gallsten