• Tr6ek

Hur kan man göra mannagrynsgröt/mannafrutti nyttigare?

Sonen på 15 månader älskar hemmagjord mannafrutti eller om han ska äta gröt så är det enbart mannagrynsgröt som gäller fast det blir ju inte så nyttigt. Finns det nått man kan blanda i eller servera till som gör det lite nyttigare så han kan fortsätta äta det till frukost och ibland kvällsmål utan att jag behöver ha dåligt samvete för det =P ?

• Svar på tråden Hur kan man göra mannagrynsgröt/mannafrutti nyttigare?
  • lennartsdotter

Du kan blanda i frukt (om det är sylt du använder idag). Du kan späda ut mannagrynen med hirsflingor och se om grabben märker något eller inte. Jag tvivlar på att han märker något om du gör det när han inte ser på. Du kan pulverisera frön (pumpafrön, linfrön) och blanda i.

• Tr6ek
    lennartsdotter skrev 2009-08-13 18:18:22 följande:
    Du kan blanda i frukt (om det är sylt du använder idag). Du kan späda ut mannagrynen med hirsflingor och se om grabben märker något eller inte. Jag tvivlar på att han märker något om du gör det när han inte ser på. Du kan pulverisera frön (pumpafrön, linfrön) och blanda i.
    Tack för tipsen! Linfrön har jag hemma så det kan jag testa redan ikväll att ha i när jag gör mannafruttin tills imorrn =) . Ska man tillsätta fröna före eller efter man kokar eller spelar det ingen större roll?
  • ida  maria

Var försiktig med linfrönen bar iom att det kan få en laxerande effekt, plus att det är giftiga i för stora dagliga doser.

• Tr6ek
    ida maria skrev 2009-08-13 19:18:39 följande:
    Var försiktig med linfrönen bar iom att det kan få en laxerande effekt, plus att det är giftiga i för stora dagliga doser.
    Jo, vet att vuxna bara ska äta ca 2 msk om dagen har jag för mig det står på paketen. Hur mycket blir det för ett barn? Typ 0,5-1?
  • lennartsdotter
    Tr6ek skrev 2009-08-13 18:40:12 följande:
    Tack för tipsen! Linfrön har jag hemma så det kan jag testa redan ikväll att ha i när jag gör mannafruttin tills imorrn =) . Ska man tillsätta fröna före eller efter man kokar eller spelar det ingen större roll?
    Tillsätt fröna efter du kokat så bevarar du fettsyrorna bäst. ½ tsk bör väl kunna vara lämpligt för ett barn.
  • näradig

använda oraffinerad manna och tex en ekologisk rismjölk vid tillagning och söta med ren ekologisk frukt (färsk eller torkad) tex strödaddlar eller ren fruktpurè

• kaksmulan

Det finns fullkornsdinkelmannagryn att köpa. Det använder vi och det smakar hur gott som helst! Jag håller med de övriga att i stället för sylt använda färska bär eller frukter till...

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Tr6ek

Nu bor jag inte på så stort ställe så jag är lite tveksam till om det finns oraffinerad manna eller fullkornsdinkelmannagryn att köpa här. Fast det skadar ju inte att kolla =) .

Tack för tipsen iaf!

Svar på tråden Hur kan man göra mannagrynsgröt/mannafrutti nyttigare?