• fritzof

Nån som spolat sina äggledare???

Hej!

När min mens kommer ska jag få en tid att spola mina äggledare för att se om det finns något stopp!

Vi har försökt att bli gravida i ett par år. Har gjort och gyn undersökning på mig samt blodprover har tagits och allt var OK. Samt sambo lämnat spermaprov och blodprover allt detta var oxå OK! Så skönt!!!

Jo.. vad är då felet om de nu finns nått fel...:S
    Började utredning i Maj och nu vill jag veta om de är flera i samma sits som mig som inte blir gravida och väntar på att spola sig så att säga!

Hoppas nån vet och kan förra över lite positiva tänkar till mig!

Om ni vill veta mera om oss kolla in min Profil!

KRAAM till er ALLA !!!

• Svar på tråden Nån som spolat sina äggledare???
  • SIN74

Jag har spolat äggledarna innan jag gjorde ivf. Det har varit trådar likt denna tidigare och det är allt de som plussar efter en spolning. Det är en ganska jobbig upplevelse, tyckte jag. Jag fick lugnande och så men visst kändes det. Men absolut inte värre än att det var värt det absolut. Efter det togs ju beslut om vidare behandling.
    Önskar er all lycka till!

• i väntan på vår IVF

hej! jag har spolat mina äggledare pga jag inte lyckats bli gravid & dom hittade inget fel(oförklarlig barnlöshet) Jag fick inget lugnande alls eller bedövning(blev inte ens erbjuden)& visst jag tyckte det gjorde väldigt ont & var väldigt obekvämt men läkaren var toppen & stöttande. Blev dock rådd att ta 2 st ipren innan hemma vilket jag gjorde. En del tycker att det gör väldigt ont medans andra inte tycker att det är så farligt,är nog väldigt individuellt. Men be om att få lite lugnande som förebyggande innan om det går om det nu skulle visa sig att du som jag upplever mycket smärta,mvh

• fritzof

i väntan på vår IVF skrev 2009-08-13 19:10:23 följande:

hej! jag har spolat mina äggledare pga jag inte lyckats bli gravid & dom hittade inget fel(oförklarlig barnlöshet) Jag fick inget lugnande alls eller bedövning(blev inte ens erbjuden)& visst jag tyckte det gjorde väldigt ont & var väldigt obekvämt men läkaren var toppen & stöttande. Blev dock rådd att ta 2 st ipren innan hemma vilket jag gjorde. En del tycker att det gör väldigt ont medans andra inte tycker att det är så farligt,är nog väldigt individuellt. Men be om att få lite lugnande som förebyggande innan om det går om det nu skulle visa sig att du som jag upplever mycket smärta,mvh
    Ok tack för svaret! Vi har försökt att bli gravida i 1,5 år nu ...är kanske inte helt onormal att de tar lite extra tid för oss..men sökte i alla fall hjälp nu i Maj och nu väntar jag på att spola mina äggledare. De sa att de kunde göra lite ont och speciellt om man hade stopp men jag kommr bara att ta Ipren.
    Ingreppet tar ju bara 5-10 min sa det och det får jag fan ta att stå ut med. :) Sen vet jag inte vad som händer om de inte är något stopp..Vad är IVF mer exakt..har inte bryt mig om att kolla upp allt eftersom att jag vill bli gravid på vanligt sätt och försöker att motivera mig ( Hoppas du förstår vad jag menar!

Hur gammal är du?? och när började ni eran utredning mm???
  • fritzof

ge

SIN74 skrev 2009-08-13 18:31:50 följande:
    Jag har spolat äggledarna innan jag gjorde ivf. Det har varit trådar likt denna tidigare och det är allt de som plussar efter en spolning. Det är en ganska jobbig upplevelse, tyckte jag. Jag fick lugnande och så men visst kändes det. Men absolut inte värre än att det var värt det absolut. Efter det togs ju beslut om vidare behandling. Önskar er all lycka till!
    Tack tack! Hade du stopp eller var det fripassage?? Har du gjort IVF??
    Hoppas jag inte upplever det som du gjorde..

Kram
  • SIN74

Ja, jag har gjort 2 IVF. Det var fri passage men ganska trångt.

• Andersson74

När jag gjorde min spolning (i maj) så fick jag inte erbjudande om lugnande eller rådet att ta 1-2 ipren före. Däremot hade jag hört av en bekant att man kan bli illamående efteråt vilket gjorde att jag hade med mig maken som fick agera chaufför.

När jag sen kom hem slocknade jag på sängen och sov tungt i 2 timmar.

• Sommarlöv

Jag har spolat mina äggledare. Jag fick rådet att äta två voltaren innan. Jag är glad att jag åtminstonde gjorde det. Jag tyckte att det gjorde fruktansvärt ont och var en väldigt obehaglig upplevelse, men läkarna var väldigt bra och gjorde allt för att det skulle var så bra som mig som möjligt. De tog små pauser så jag skulle fixa det.

Men jag kan säga att det är det mest lyckade jag har gjort i hela mitt liv! Två veckor efter blev jag gravid, och väntar mitt förta barn om en månad. :)

• Takid

Hej, efter 5 misslyckade IVF med ICSI ("felet" ansågs ligga hos min man) spolade man mina äggledare. Jag fick lugnande/smärtstillande hemskickade innan undersökningen som gjordes på Sahlgrenska i Göteborg. Spolningen var pice of cake, fast de hade svårt att se något på skärmarna, så det tog ganska lång tid. Jag fick dock brev hem senare som sa att allt var normalt. En månad senare blev jag spontant gravid och idag har jag en som på 3,5 år . Då jag nu i 3 år försökt få ett syskon (både med IVF och på naturlig väg) har jag kontaktat Sahlgrenska för att få till en ny spolning. Jag har fått nej som svar, för att det finns INGA sådana samband... Men jag tänker göra om spolningen på Carlanderska (privat fertilitetsklinik) för jag tror då verkligen att det finns ett samband!
    Lycka till!
    Ps. Jag har hört att om allt är "normalt" känner man ofta ingenting av spolningen, men om det finns stopp kan det vara lite obehagligt - fast jag vet inte om det verkligen stämmer.

• fritzof
    Sommarlöv skrev 2009-08-15 11:29:29 följande:
    Jag har spolat mina äggledare. Jag fick rådet att äta två voltaren innan. Jag är glad att jag åtminstonde gjorde det. Jag tyckte att det gjorde fruktansvärt ont och var en väldigt obehaglig upplevelse, men läkarna var väldigt bra och gjorde allt för att det skulle var så bra som mig som möjligt. De tog små pauser så jag skulle fixa det. Men jag kan säga att det är det mest lyckade jag har gjort i hela mitt liv! Två veckor efter blev jag gravid, och väntar mitt förta barn om en månad. :)
    Ok vad skönt!! Har hört att de är många som blivit gravida efter spolning..man kan ju hoppas att de inte är stopp vet ej vad som annars är felet på oss...alla våra prover är bra och jag har så regelbunden mens man bara kan ha och ägglossning. Väntar nu på att mensen ska komma så jag ka få en tid för spolning:)

Hur länge hade ni försökt osv??

Kraam
  • Kakan Mascha

Hej!

VI startade vår utredning också i maj. Min spolning gjorde jag precis före semestern. Fick rådet att ta två alvedon innan.

Jag tyckte att det var obehagligt, och då jag inte brukar ha så mkt mensvärk i vanliga fall, så tyckte jag att detta gjorde mera ont än det.
    Läkaren var duktig som gjorde det och lyhörd för hur det kändes för mig. Så inget kul, men hade fri passage så hade nog gjort ondare annars.

En kompis till mig svimmade nästan, så det är nog väldigt olika från person till person.

Våran utredning visade i alla fall inte på ngt direkt konstigt.
    Mitt prolaktinvärde var lite högt så nu äter jag tabletter för att få ned det. Plus att jag ska prova på Pergotime.
    Antar att det kan vara värt att prova även fast man har ägglossning som man ska?

Funkar inte det så står vi nu i kö för IVF, där vi då har stora chanser eftersom vi verkar fungera normalt. Dock är det ju ett helt års kö för det så... Bara att vänta!

Lycka till, oroa dig inte tycker jag! Men försök ta lite lugnt efteråt, jag jobbade efter och det var lite tungt...

Kram

Svar på tråden Nån som spolat sina äggledare???