• Novia

Kliar, utslag och gravid i v.10

Tidigare under dagen började det klia lite på armarna. Efter ett tag uppkom små röda utslag. Nu flera timmar efteråt så känner jag att det kliar på halsen och på brösten, och när jag kikade på brösten så har jag nässelutslag över hela brösten!

Det liksom hettar och kliar och nu har jag utslag på brösten, nästan hela halsen, på armbågarna och vissa enstaka fläckar över kroppen.

Nässelutslag? Men jag är inte allergisk mot något och har INTE ätit något som jag någonsin reagerat på förut?

Graviditetsklåda i v.10? Fast då får man väl inga utslag?

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Kliar, utslag och gravid i v.10
  • Novia

Puffar lite, ingen annan som haft det likadant?

Nu har klådan gett med sig delvis, men det kliar som attan i handflatorna. Har fortfarande utslag nästan över hela kroppen men det har lindrats lite med tavegyl.

Jag HAR kontaktat både läkare och BM, men de trodde inte att det hade med graviditeten att göra. Men jag kan inte komma på en enda anledning till denna reaktion! Har dessutom läst om levervärden när det kliar i handflator och fotsulor (jodå, har utslag där med...), men det kan väl aldrig komma så tidigt som i v.10?

• MM 87

Jag vet inte om jag har samma som du, men jag har oxå fått känsligare ut under graviditeten Dvs. Utslag och nässeluttslag mycket lätt samt så klarar inte kroppen av att jag bär ngt smycke i form av örhängen eller percing och rodnar då.

Jag har visserligen allergier av olika slag och skulle gissa på att min hud blir extra känslig nu när jag är gravid och förstärks av allergierna.

• Novia

Nu har mina utslag lugnat sig, de var värst i två dagar. Jag har inga problem alls med allergier, vad jag vet är jag inte allergisk mot något alls...

Googlade lite och såg att det var flera som fått just nässelutslag under graviditeten, speciellt tvillinggraviditeter. Nojjig som jag är så nojjar jag ju lite extra eftersom vi har väldigt mycket tvillingar i släkten, i rakt nedstigande led på ena sidan...

• OktoberBäbis

Jag har haft samma, men det kom i vecka 28 kanske... jag fick allergitabletter av min barnmorska, det var värst när det vara varmt.
    Jag har klådan kvar men inte utslagen.. prata med din barnmorska.

• KTee

Jag hade oxå det du beskriver. Det varade dock "bara" 3 dygn på mig och har inte kommit tillbaka. Jag var gravid i vecka 13 och var i Londom på semster just dom 3 dagarna. När jag kom hem gick jag till läkaren och han sa att det var Nässelfeber. Och han kunde inte förklara vart det kom ifrån alls.. Han skrev ut Tavegyl till mig som jag åt. Nästa dag var det helt borta. Jättekonstigt!

• Novia

Jag tror att det nästan måste vara hormonellt, för nu har jag testat att äta ALLT som jag åt den dagen som nässelutslagen kom och jag har inte reagerat mer. Mina utslag satt i två dagar, och nu har de i stort sett gått över. Har ETT utslag kvar på foten.

• solrosen01

Kliar på mig med i håret o mellan fingrarna :/
    hade aldrig såhär förut så ja skyller på hormonerna

• gedansk

hej
    Jag har haft grym klåda på underarmarna, benen, ryggen och ljumskarna. Jag har kliat så det har blivit små blåmärken. Jag läste att det kan hjälpa om man dricker mycket så jag har börjat att se över hur mycket vätska jag får i mig ( man ska inte överdriva). Det har hjälpt än så länge. Jag är nu i vecka 14+6 med tvillingar och det började för ett par veckor sedan. BM tog leverstatus men det var ua.

Svar på tråden Kliar, utslag och gravid i v.10