• kardemummakrydda

Dem som sitter i klockaffärer och lagar trasiga klockor, vad kallas dem och vad för utbildning har dem gått tro?

Dem som sitter i klockaffärer och lagar trasiga klockor, vad kallas dem och vad för utbildning har dem gått tro?

Verkar vara självständigt och kreativt. Tjänar man bra tro?

• Svar på tråden Dem som sitter i klockaffärer och lagar trasiga klockor, vad kallas dem och vad för utbildning har dem gått tro?
  • smultronsaft

Urmakare heter det väl?

• La Lola

Ja, urmakare.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • kardemummakrydda

"Vid Sveriges Urmakarförbunds skola AB i Borensberg finns en treårig utbildning till urmakare som även innehåller gesällutbildning. Utbildningen kräver dokumenterat intresse eller tidigare erfarenhet från branschen. Uttagningen baseras på arbetsprover och intervju. "

Verkar vara lång väg att gå..

• vivianne

De är urmakare och en avlägsen bekant gick någon urmakarutbildning för många herrans år sedan. Googla på urmakarutbildning eller urmakarskola eller något.

Ingen aning om vad de tjänar...

• Micke54

Finns en gymnasielinje som heter finmekaniker om jag inte minns helt fel en kompis lillebror gick den. Fick dock inget jobb. Men annars är det väl urmakare och det blir man väl genom en lärlingsperiod kanske? Kör du inte eget så har jag svårt att tänka mig att det finns några stora pengar att tjäna. En slagning på google gav detta.
    "Urmakareskolan
    Satsa en vecka. Vinn ett helt yrkesliv.
    Bli urmakare för en vecka eller för resten av livet. Prova på yrket under vecka 31 vid Urmakareskolan i Borensberg kostnadsfritt.
    Intagning i mån av plats.
    Läs mer på www.suf.se "

Svar på tråden Dem som sitter i klockaffärer och lagar trasiga klockor, vad kallas dem och vad för utbildning har dem gått tro?