• lajos

Röda torra fläckar...hjälp mig!!!

Min son på drygt 1½ år (blir 2 i november!) har en massa torra röda fläckar på mage, armar, handleder och ett par i knävecken. På magen är det fläckar på ca 1-2 cm i diameter ca 10-15 stycken. På handlederna är det runtom och lite ut på handen o fingrar. I knävecken är de ca 3-4 cm långa o 1 cm breda. Vad kan detta va? Har varit och testat honom för allergi men det visar inget på dom testerna. Kan det va nåt i alla fall? Har fått recept på en kortisonsalva men den hjälper bara för stunden. Smörjer med mjukgörande annars (miniderm och canoderm)

Någon som vet vad detta kan vara??

• Svar på tråden Röda torra fläckar...hjälp mig!!!
  • Skärgård

Jag hänger på här för min dotter som blir två i oktober har precis likadant. Vi ska till läkaren på måndag. Jag tror det är någon sorts eksem faktiskt. Hon blir också bättre av Mildison men så fort vi slutar kommer de tillbaka. Hoppas vi får svar av någon som vet.

• kärålajn

Låter som eksem! Sonen är i princip född med det.
    Det enda som hjälper är smörja, smörja, SMÖRJA!
    Skippar man en dag så är det tillbaka nästa dag. Så fortsätt smörja!! Använd kortisonsalva på fläckarna i några dagar plus salva. Sen kör ni bara salva.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Casper04

Hej Hej! har en son som är likadan. Han har haft exem sen födseln och har aldrig visat någon allergi på något test. Trots att han vid pollen säsong får både röda ögon/rinnande näsa och svullen runt ögonen. Min bror bodde ovanför oss i lägenhet och dom hade jätte mycket djur. Varenda gång vi var dit så blev han röd runt ögonen. En gång vart han till och med lite blå aktig om läpparna. Vi går på regelbunda allergi tester en gång om året och han har aldrig visat någon allergi på dom testerna men läkaren säger att vi ska gå efter hur han reagerar eftersom det inte finns några tester som är 100%. Så lita inte på testerna utan gå efter hans reaktion. Det enda som någonsin funkat på min sons exem är tavegyl.

• Blå Flygare

Det är tyvärr ofta som allergier inte visar på test, så bästa sättet att testa är att utesluta ur kosten o se om det försvinner då (mha kortisonsalva men sen håller sig borta när kuren är slut) och sen ge igen o se om eksemet kommer tillbaka. Äggallergi ger ofa torra fläckar, så det hade jag misstänkt först.

Ägg finns i majonäser o röror, paj, färsrätter, pulversåser, viss glass, bakverk mm. Men det finns även utan. Så bara man läser på ALLT så är ägg inte så svårt att leva utan. Pannkakor kan man göra utan ägg - ta 1 tsk bakpulver ist för 1 ägg. I färsrätter kan du ta en kokt potatis ist för ett ägg för att binda ihop. Eller lite pulvergelatin! Pasta finns fler utan ägg än med.

• sarsparis

Vanliga torrhetsfläckar, psoriasis mm, vad säger läkaren? man är ju olika känslig. jag själv är jättetorr och superkänslig och har psoriasis. tror dessvärre att min son är likadan då jag sett att han också har torra fläckar.

jag har försökt läsa på en del om salvor . Och nåt som är bannlyst är ju mineraloljor, miniderm, canoderm mm innehåller mineralolja som i längden gör att huden blir "beroende" av den och torkar ut. här är en bra länk www.anaalizia.com/getpage.asp&lang=sv

Det är inte lätt att hitta salvor utan mineraloljor, har hittat nån ansiktskräm men bodylotion är värre, och dessutom är de dyra.

men min mamma köpte denna åt oss ( hon är granne med den som säljer produkterna:) . www.anaalizia.com/visa_produkt.asp&t=RingblomSalva&lang=svvärt varenda krona, så fort min son får torrhetsfläckar på kroppen smörjer vi in dom och på 2-3 dar är de borta.

jag har själv även psoriasis och har prova massor av olika salvor både med recept och utan och denna är den här som funkar bäst. www.anaalizia.com/visa_produkt.asp&t=RingblomSalva&lang=sv

Går säkert att hitta andra bra salvor men man får leta lite. Detta är de tips jag har att ge iallafall.

• optimisten

Jag har också psoriasis och 50ml räcker inte långt då jag har över hela kroppen . Finns det inga större förpackningar? Jag har använt Canoderm i flera år och tycke rinte att det har hjälpt att återfukta och nu fick jag även veta det här...!

• Minxy

Leo (18 månader) har likadant, men än så länge bara i knäveck och i armveck.
    Jag smörjer hela hans kropp med Miniderm varje morgon och kväll + att jag smörjer med Mildison på de torra fläckarna 1 gång/varannan dag. Resterande dagar smörjer jag extra på de torra fläckarna med Locobase Repair.

Om man missar en enda dag så är fläckarna där nästa morgon - så det gäller att vara ihärdig.

***S+M=L***
  • sarsparis
    optimisten skrev 2009-08-14 14:54:11 följande:
    Jag har också psoriasis och 50ml räcker inte långt då jag har över hela kroppen . Finns det inga större förpackningar? Jag har använt Canoderm i flera år och tycke rinte att det har hjälpt att återfukta och nu fick jag även veta det här...!
    Usch låter hemskt att det är över hela kroppen då räcker verkligen inte 50 ml
    långt:(
  • blomman86

kan vara laktosintolerans...

• blomman86

Kan även va psoriasis rocea..

Svar på tråden Röda torra fläckar...hjälp mig!!!