• Jegra

Feberkramp utan kramp??

Min son som är 19 månader gammal hade 40 graders feber i lördags och i söndags. På söndagen då vi skulle lägga oss och han sitter i mitt knä och myser så känner jag plötsligt att han slutar andas. Han blir helt blå om läpparna och ögonen rullar bak i huvudet. Han blir inte det minsta stel eller så, utan helt livlös. Jag springer ut med honom på gräsmattan och tar av honom kläderna och då vaknar han till liv, men börjar kräkas.

På sjukhuset sen så sa det att det eventuellt kunde vara en feberkramp, men att det inte riktigt lät som det... Vad kan det vara då??? Han hade ca 39,4 grader då det inträffade. Fick febernedsättande men han blev inte feberfri av det.

Barnläkaren på akuten tyckte inte att jag behövde vara orolig, för det är många barn som får feberkramp i sömnen och slutar att andas... "Hur länge kan inte du hålla andan..." sa han. Men jag blir inte blå om läpparna då jag håller andan!

Är det någon som varit med om detta? Feberkramp men utan kramp?
    Känner mig JÄTTEorolig nu om han får feber igen :( OM det inte ä en feberkramp utan något annat.

• Svar på tråden Feberkramp utan kramp??
  • CillaPilla

Hua!! Min son fick feberkramp men MED kramp för 2 månader sen - efter en del skakande så blev han blå om läpparna och slutade andas.
    Förstår att du känner dig jätte-orolig, men det låter ju som om det kunde va feberkramp ändå, fast utan skakningar. Ring vårdguiden eller fråga på BVC om det är vanligt med det här utan själva skakningarna...
    Jag har stora febernojan nu! Den går upp och ner dock. Om han känns varm är jag jätteorolig att han ska få kramp igen, när vi inte är i rummet eller hör honom... Nu har han haft feber kanske 2-3 ggr sen kramptillfället och inget har hänt.... Håller tummarna för att vi och ni slipper detta igen!!
    Hoppas du får några fler råd...

• englamamman

Hej!

Jag har en dotter som hade feber och kramper var och varannan vecka i över ett år och sedan mattades det av succesivt fram till 6 års ålder. Vi var in och gjorde ett sovande EEG tror jag det hette där det skulle komma fram om det "bara" var feberkramper eller om det var någon annan form av kramper.

Ett sånt måste ju du också kunna få göra för att få klarhet i vad det var för konstigt som hände er. Är ert barn prematurt är det dessutom vanligare med kramper och liknande.

Lycka till och hoppas att ni slipper det igen.

• SWE Maria

Min lillkille fick feberkramp första gången igär kväll :( Vilken panik!
    Han blev stel, men fick inga ryckningar alls. Munnen hängde vidöppen och ögonen stirrade bara rakt fram. Han kräktes inte, men fick uppstötningar. Vi ringde ambulans när han började bli blå :(

• Jegra

Vilken tur (eller otur) att det är fler som varit med om samma sak. Det är verkligen jätteobehagligt med feberkramp! Trodde lilleman skulle dö

Han är inte prematur, tvärtom, han är född i v. 42.

Hoppas att det inte händer igen. Har läst att vissa har fått rådet att febern inte ska gå över 38,5 om barnet kan få feberkramp. Det kanske är vettigt? Nu gav vi honom febernedsättande när den började närma sig 39, men innan den hann verka hade han ju nästan 40 grader.

Nä, huvva... det vill jag inte var med om igen.

• SWE Maria

Ja, till oss sa dom på sjukhuset att vi ska alltid ge honom febernedsättande om han har över 38 hädanefter. Varken ´vi eller han ska ju behöva vara med om det där igen :(

• mandelblomma

barn tappar så fort mot en vuxen då de är utan syre, de kompenserar mycket sämre än vad vi gör och blir därför cyanotiska rätt fort.
    Låter ändå som någon form av feberkramp tcker jag med.
    Läskigt men sällan farligt.

• englamamman

Vi fick rådet att ge full dos ipren var sjätte timme och full dos alvedon var sjätte timme (så att hon får medicin var tredje timme) dygnet runt och minst ett dygn efter att febern gett med sig.

• mini79

Min son har också haft feberkramp. Han ryckte bara lite lätt och var stel, med ögonen upp i huvudet. Han krampade i 13 min....

Rådet på barnakuten i Uppsala var att ge honom febernedsättande regelbundet när han fåt feber. Var 4:e timme en alvedon supp och var fjärde timme en halv ipren supp.
    Febern går inte ner med alvedonen, men den går inte upp heller och tydligen så är det hastiga temperatur höjingar som kan orsaka kramperna.

Det var ett år sen han fick sin kramp och hittills har det bara varit en! Om det händer mer än tre gånger så skickas han på utredning.

• Jegra

Nu igår så fick lilleman en feberkramp igen :( Gav febernedsättande var tredje timme men han hade 40 grader en och en halv timme efter... Så jobbigt att de inte tar. Nu slutade han andas i ca 1 min, och blev sen stel. Usch, idag har han också 40 grader, vill verklige inte han sa få en kramp till :(

• englamamman

Usch ja, det är otäckt när de får kramper. Man är så maktlös kan bara titta på och se dem kämpa. Ta det lugnt och krya på er.

• Busbellan

Min son hade feberkramper vid varje febertillfälle mellan 9 mån-3,5 år.
    Vi fick lära oss att kramperna kunde uttrycka sig på lite oika sätt, men man nämnde särskilt tre olika sätt. Dels när det blir ryckningar i hela kroppen, dels när barnet blir stel i kroppen och tredje sättet var att barnet var helt som vanligt i kroppen, men blicken var liksom helt "borta". Vi har varit med om alla dessa tre.
    Om ett barn får upprepade feberkramper så kan det vara bra att ha kramplösande medicin hemma. Vi har haft stesolid utskrivet till sonen

Mamma till Nora, August och Ella
  • CillaPilla

Vi fick med oss kramplösande från sjukhuset när vi var in då sonen fick kramp i början av juni. Något "lättande" att ha det hemma ifall han skulle krampa igen, men helt klart blir man orolig att det ska hända igen!
    Han hade feber för ett par veckor sen och fick nog rätt hög feber, för på em när han började bli lite trött och extra febrig så började han rycka lite och verka "frånvarande". Vi gav genast alvedon och 10 min senare var han "bra" igen....
    Borde inte alla som haft barn med kramper få kramplösande att ha hemma????

• knäppisen
    Jegra skrev 2009-10-14 18:35:52 följande:
    Nu igår så fick lilleman en feberkramp igen :( Gav febernedsättande var tredje timme men han hade 40 grader en och en halv timme efter... Så jobbigt att de inte tar. Nu slutade han andas i ca 1 min, och blev sen stel. Usch, idag har han också 40 grader, vill verklige inte han sa få en kramp till :(
    Varva alvedon och ipren. Det får ner febern mer effektivt.
  • Jegra
    knäppisen skrev 2009-10-15 17:27:22 följande:
    Varva alvedon och ipren. Det får ner febern mer effektivt.
    Det var det vi gjorde, gav medicin var tredje timme, men den tog inte så bra ändå. Provade att ge samtidigt alvedon och ipren, men var sjätte timme. Vet inte om det fungerade eller inte för febern hade ändå gått ner lite då. Någon som har erfarenhet av att ge samtidigt? Brukar det vara bättre?
  • knäppisen
    Jegra skrev 2009-10-19 19:29:00 följande:
    Det var det vi gjorde, gav medicin var tredje timme, men den tog inte så bra ändå. Provade att ge samtidigt alvedon och ipren, men var sjätte timme. Vet inte om det fungerade eller inte för febern hade ändå gått ner lite då. Någon som har erfarenhet av att ge samtidigt? Brukar det vara bättre?
    Jag fick rådet från barnmottagningen att ge som du gjorde först, var tredje timme iprén och var tredje timme alvedon. Jag har fått samma råd från min egen läkare när jag vid ett tillfälle själv behövde mkt smärtstillande.
Svar på tråden Feberkramp utan kramp??