• silhuett

Förvirrad över skostorlekar!

Idag köpte vi ett par vinterkängor åt Isac. Vi passade även på att köpa en såndär mätsticka som man kan mäta längden på barnets fot, och skons insida, med.

Det är nu jag blir förvirrad!
    Testade att mäta kängan innuti, och den är i den strorlek som de anger att den ska vara i.
    Testade sen att mäta de skor Isac har nu, samt de skor han hade i somras. Och där är det helt fel storlekar angivna!

Den ena står att den ska vara i storlek 22, men är enligt mätstickan i storlek 19!!
    Den andra står att den är i storlek 23, men är enligt stickan i storlek 21-22!

Och enligt mätstickan ska hans nuvaranda skor vara 1 cm för korta för honom, men de går fortfarande på utan problem, och han klagar inte.

Är VÄLDIGT förvirrad över detta nu!

• Svar på tråden Förvirrad över skostorlekar!
  • Nyfiken gul

men sådär är det ju för oss vuxna också....

allt beror ju på hur skon ser ut, vilken modell man väljer och vilket land de är sydda i...

Vinterskor o stövlar har också en benägenhet att vara större i storleken bara för att man ska få plats med sockor i...

Mina skor kan variera allt från storlek 38 upp till 42 beroende på vad för skor jag ska ha ....

stövlar med skaft på måste jag alltid köpa en storlek större än vad jag behöver för att få skaften att räcka över vaderna...

Så det där är något jag tycker är fullständigt normalt.... o jag struntar i vad det står för siffra i botten...

Kan barnet ha skorna spelar det väl ingen roll om det är storlek 19 eller 22.....

• silhuett

Jag tycker ändå det är rätt förvirrande.. Tur att jag har köpt en mätsticka nu, så man vet på riktigt hur stora skorna är i förhållande till fötterna.
    Det är lite svårt att fråga en 1,5-åring om det är trångt för tårna eller ej

• Nisen

Jag vill också ha en sådan mätsticka, så jag slipper ta med sonen och prova skor. Han är helt omöjlig att ta med i affärer, han vill bara springa...
    Var köpte du mätstickan? finns dem i kassan eller?

• silhuett

På sko-avdelningen på ICA Maxi.
    Men testa skorna bör man nog ändå göra, för de ska ju vara tillräckligt breda för foten också..

• Bebis

vad menar du med att skorna ska vara för små?

Jag var i affären sist o prövade ett par skor på Ludde, tyckte de verkade sitta bra o bad dem mäta skon o foten... visade sig att skon var en halc centimeter kortare än foten.. hua..d et är så svårt det där med skor men man får ju bra hjälp så det funkar ju

• silhuett

Enligt mätstickan så var skorna för korta. Eller så är det jag som tänker fel, eftersom de har lagt till 12 mm på mätstickan (för att skorna ska sitta som bäst så ska de vara 12 mm för långa).

• Bebis

Det står alltså storlekar på stickan?
    Låter krångligt ju lättare o bara mäta cm i skon o foten ju

går verklgien alla affärer efter samma måttsystem då så den där stickan inte enbart visar icas system o storlekar..

• Kajsan

Barnets fötter formar sig efter skon Därför måste man alltid mäta sko och fot.
    Barnet klagar inte om skon är förliten, för de har så mjuka fötter.
    Men fötterna blir förstörda av att gå böjda!
    1.5-2 cm långre än foten ska skon vara inuti.
    Det är viktigt!

• silhuett

Det står både mm och storlek (brevid varandra, så man ser vilken längd som motsvarar vilken storlek). På mm-sidan har de dock lagt till 12 mm, så om det står att foten är 180 mm lång så är den egentligen 168 mm lång

Men det är ändå lätt att hitta rätt storlek, stickan ska visa lika mycket både på måttet på foten och på måttet inne i skon.

Jag har varit i jättemånga affärer där de inte har några mätstickor ( ) därför tycker jag det är skönt att ha en själv. Det är också bra att kunna kontrollera hemma, när han börjar växa ur skorna han har.

• silhuett

För övrigt är stickan gjord i Tyskland, och de har samma system i hela EU

Svar på tråden Förvirrad över skostorlekar!