• Njord

musikgenre för Frank Sinatra

Vad skulle ni kalla musikgenren med Frank Sinatra, Michael Bublé mfl?

• Svar på tråden musikgenre för Frank Sinatra
  • Anova

Swing? Vocal jazz? Standards?

Michael Bublé kallar jag coverartist

• Njord

Funderar på att ange det som blues-swing

Anova skrev 2009-08-14 12:11:25 följande:
    Michael Bublé kallar jag coverartist
  • Anova
    Njord skrev 2009-08-14 14:45:42 följande:
    Funderar på att ange det som blues-swing
    Blues? Jag upplever inte Sinatras musik som blues.. Den är ofta enklare rent musikalisk.
  • enola

Nej blues är det då rakt inte! {#lang_emotions_smile}

Swing/storbandsjazz typ skulle jag säga tror jag.

• Njord

storbandsjazz får det bli, tack

• enola
    Njord skrev 2009-08-14 19:38:17 följande:
    storbandsjazz får det bli, tack
    {#lang_emotions_smile}
  • fulbrightnew

Nej, det är inte storbandsjazz när hen t.ex. gör My Way. Någon har sagt att hans genre bör kallas "Frank" - det finns inte någon term som passar, eftersom han spände över så mycket under den långa karriären, från swing till storbandsjazz. Jag har sett "lounge", "jazz" och även "vocals" och "Broadway", men jag tror inte att en benämning riktigt räcker.

• enola
    fulbrightnew skrev 2009-08-16 12:53:33 följande:
    Nej, det är inte storbandsjazz när hen t.ex. gör My Way. Någon har sagt att hans genre bör kallas "Frank" - det finns inte någon term som passar, eftersom han spände över så mycket under den långa karriären, från swing till storbandsjazz. Jag har sett "lounge", "jazz" och även "vocals" och "Broadway", men jag tror inte att en benämning riktigt räcker.
    Nej, det är ju sant. "Frank" är kanske en bra benämning, men inte så lämpligt att använda om man ska förklara vilken sorts musik han gjorde. Kanske "swingstorbandsjazzochalltdäremellan"? {#lang_emotions_wink}
  • fulbrightnew
    Den tar vi!

För dem med större perspektiv än vi kan ha anses han nog med rätta som en av de största sångarna (utanför den seriösa musiken) genom tiderna. Heder åt denne man - trots hans kontakter med maffian, kanske man ska tillägga.
Svar på tråden musikgenre för Frank Sinatra