• Shana88

Sömntabletter vilka är bra?

Jag har börjat få problem att somna för jag jobbar ojämna pass. Det är jättejobbigt. Undrar vad ni andra som har sovproblem äter för sömnmediciner?

Jag är ledig nu och hela helgen, men kan inte somna och kommer vara jättetrött på måndag om jag inte får dygnsrytm.

Det får inte vara en tablett som man blir helt däckad av. Jag har några tabletter som jag har fått av bekanta men jag har inte vågat prova än.

Jag har nozinan, propavan och atarax. vilken tror ni man vågar prova utan att vara helt däckad nästa dag?

• Svar på tråden Sömntabletter vilka är bra?
  • Mysluvan

Är det inte en insomningstablett du behöver?

Nozinan är nevroleptika dvs ingen sömntablett du kan bli slö av den iof.
    Propavan är en sömntablett men inget du somnar av utan du sover bättre när du somnat den ska tas en timme innan sänggåendet ungefär.
    Atarax är inte heller en sömntablett utan lite lugnande.
    Dvs du har inte fått någon typ av insomingstablett alls.
    Gå till en doktor så du får medicin på ett riktigt vis låna och få av vänner är både farligt och dumt!

• FannyN

Propavan funkar riktigt bra för en del människor men de flesta blir väldigt sega av den. Det förekommer också obehagliga myrkrypningar hos en del. Det finns de som påstår att det märkligt att Propavan är så vanlig i Sverige eftersom många blir så ofantligt trötta av den. I många andra länder är den borttagen det är ett gammalt läkemedel. Fördelarna är väl att OM den funkar så är det noll risk för beroendeproblem, dosen behöver inte ökas etc.
    Nozinan är ju ett neuroleptika egentligen och det funkar också på en del och vissa sover ett par dygn, det är mer en dosfråga än Propavanet. Ingen risk där heller för att bli beroende, men det passar långt ifrån alla.
    Atarax är snäll och eg inget sömnmedel utan lite lätt ångestdämpande genom att man blir lite slö.

Hur ofta behöver du hjälp med sömnen? Äter du andra lm? Överkänslighet?

• Shana88

Det har varit jobbigt till och från i sommar, kanske 10 gånger i månaden, oftta 2-3 dagar i rad som jag inte kan somna i vettig tid. Brukar vilja somna senast 23:00 om jag ska upp kl 06...

Äter inga andra mediciner. Tål inte acitylsalicylsyra.

Kanske jag törs prova en atarax nu då, den verkar inte så farlig? Jag är ju ledig i morgon...

• FannyN

Det är inte farligt men att andras läkemedel är korkat! Antingen så går du till vc och ber om tex stilnoct eller Imovane och gör upp dosen med din läkare, de är beroendeframkallande med mycket potenta. Somnar fort och vaknar pigg. Eller så kan du be att få prova tex Tolvon 1 timme innan sängdags. Det är eg ett stämningshöjade lm som används mer och mer för god sömn.

• Anonym (Jess)

Jag har propavan sedan ca ett år tillbaka men använder dom nästan aldrig längre, jag fick hemska biverkningar och kräktes konstant på nätterna i ca tre veckor och jag kan fortfarande bli illamående av dom. Dessutom blir jag väldigt seg och dåsig dagen efter, känner inte att det är värt att ta dom längre. Jag har också imovane som jag fick i kombination med propavan, imovane är en insomningstablett till skillnad från propavan som ska göra att du kan sova hela natten. Den största nackdelen med imovane skulle nog vara att jag får en vidrig medicinsmak i munnen dagen efter, kan knappt dricka vatten vissa dagar för att det smakar på illa.
    Atarax har jag fått utskrivet som ångestdämpande, har aldrig vart med om att jag somnat på dom, men jag tror att atarax oftast skrivs ut för lättare sömnproblem. Ska du testa utan att ha recept skulle jag nog råda att ta atarax, jag har aldrig märkt en biverkning av den och mår aldrig konstigt dagen efter till skillnad från propavane då jag kan känna mig bakis efteråt.

Men jag skulle egentligen inte råda dig att ta något av dom utan att ha pratat med en läkare!

• Mrs Winter
    Shana88 skrev 2009-08-14 03:15:47 följande:
    Jag har börjat få problem att somna för jag jobbar ojämna pass. Det är jättejobbigt. Undrar vad ni andra som har sovproblem äter för sömnmediciner?Jag är ledig nu och hela helgen, men kan inte somna och kommer vara jättetrött på måndag om jag inte får dygnsrytm.Det får inte vara en tablett som man blir helt däckad av. Jag har några tabletter som jag har fått av bekanta men jag har inte vågat prova än.Jag har nozinan, propavan och atarax. vilken tror ni man vågar prova utan att vara helt däckad nästa dag?
    Du skall inte låna mediciner som är utskrivna för andra personer.Kontakat ist sjukvården.
  • garin

Stilnoct, Zolpiderm m.m. är bra! Dock väldigt beroendeframkallande. Jag somnar så sött på lägsta dosen och känner mig inte alls segare än vanligt på morgonen när jag vaknar...

• Anonym

Ta inga sömntabletter, red ut dina problem istället.
    Tänkte i samma banor som dig förut, jag jobbar mkt oregelbundet o slutar ibland kl 22 o ska upp kl 5 dan efter.. Företagshälsovården sa dock att det är bättre o ligga vaken en hel natt o bara vila än att ta en sömntablett. Det fick mig att tänka till.
    Gilla läget helt enkelt o acceptera att du inte kan sova. jag VET att det är piss o gå till jobbet när man bara sovit ca 2 timmar på natten.. men håll dig vaken o sov absolut ingen middag efter jobbet. Gå o lägg dig tidigt istället, ligg o läs eller kolla på film eller nåt.
    Ställ klockan tidigt o tvinga dig upp trots att du varit vaken halva natten. Var sen vaken o aktiv för o bli trött tidigt..

• Shana88

Godmorgon alla! Jag provade en atarax i natt, men tror inte den hade någon effekt.

Nej jag vill ju helst inte ta tabletter, men det blir ohållbart när jag inte sover tre nätter på raken och somnar sittande vid lunchbordet på jobbet :0/

Fick en tid på vårdcentralen i nästa vecka, så får se vad de säger då.

Stilnoct verkar kraftíga, jag läste att en del får hallucinationer :o. Törs man prova dem om man får utskrivet?

Svar på tråden Sömntabletter vilka är bra?