• felician

När försvinner mjölken efter man slutat amma?

Jag har en tjej som är 1 år gammal och har precis slutat amma. Jag har tänkt göra det länge men nu har jag äntligen tagit tag i saken och lagt av helt.
    Nu är det 4-5 dagar sedan vi ammade och jag har fortfarande mjölk kvar så nu undrar jag hur lång tid det tar innan mjölken försvinner.
    Brösten är stora och spännda och väldigt ömma. Jag har för mig att när jag slutade amma min son för 3 år sedan läste jag att man skulle bara pumpa ur så mycket mjölk så att det slutade spänna och göra ont och så skulle produktionen minska. Jag kan inte minnas hur lång tid det tog förra gången...
    Nu har jag mest mjölk i ena bröstet men det gör ju så ont... Nu är jag trött på det jag behöver höra något uppmuntrande...

• Svar på tråden När försvinner mjölken efter man slutat amma?
  • Cecese

Kan ta flera år innan den försvinner helt. Första barnet ammade jag bara 4 veckor, sen blev hon för sjuk för att orka äta och fick mat med sond. Jag hade mjölk kvar tills hon var 3,5 år.

• Ekrlsn

töm ut lite då och då. en gång om dagen. sen trappar du ner på uttömningen och då förstår kroppen att jaha hon ska inte ha lika mycket idag då producerar vi mindre. hängde du med?

• felician
    Ekrlsn skrev 2009-08-14 08:13:39 följande:
    töm ut lite då och då. en gång om dagen. sen trappar du ner på uttömningen och då förstår kroppen att jaha hon ska inte ha lika mycket idag då producerar vi mindre. hängde du med?
    Just så gör jag men jag undrar hur lång tid det tar innan tuttarna fattar att dom ska sluta producera...
  • Ekrlsn
    felician skrev 2009-08-14 08:19:47 följande:
    Just så gör jag men jag undrar hur lång tid det tar innan tuttarna fattar att dom ska sluta producera...
    jag gjorde så i tremån efter :P men jag slutade när det inte spände mer. då fick det bara rinna ut. hade behåskydd på mig tills dottern va 1 år. slutade amma när hon va 4 mån :)
Svar på tråden När försvinner mjölken efter man slutat amma?