Ert godaste recept på Äppelpaj
Jag ska göra en äppelpaj till ikväll men har inget recept på en god. Skulle gärna vilja ha en med knäcktäcke eller något liknande, det får gärna vara havregryn i
Någon som har ett bra recept?
Jag ska göra en äppelpaj till ikväll men har inget recept på en god. Skulle gärna vilja ha en med knäcktäcke eller något liknande, det får gärna vara havregryn i
Någon som har ett bra recept?
Hej, en SUPERGOD paj med äpplen, den är smulig och god till lite vaniljvisp.
en är väldigt enkel oxå..
(funkar utmärkt med blåbär eller jordgubbar/rabarber annars..)
175 g smält smör
4 dl vetemjöl
1 dl socker
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
(ev ½ dl havregryn)
frukt eller bär.. ca 1 liter..
* smält smöret.
*blanda de torra ingredienserna i en bakskål.
*häll över smöret & blanda ordentligt.
*lägg lite mer än hälften av degen i en form,
lägg i frukt eller bär, blanda ev ½ dl havregryn med
resten av degen & strö över pajen..
* 200 grader i 30-40 min.
LYCKA TILL
Knäckig äppelpaj
(Jag brukar blanda i 1-1½ dl kokos i smeten också)
4-5 äpplen (gärna syrliga)
150 g smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1/2 dl grädde (visp- eller mellangrädde)
1/2 dl sirap
1/2 tsk bakpulver
Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form. Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser. Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.
Jättegod när den är ljummen med vaniljglass till men funkar lika gott med vaniljvisp och riktigt kall vaniljsås.
Tack så mycket. Nu ska jag iväg till affären och handla
jag gör smuldeg med vetemjöl och havregryn och smör. jag kör smöret lite i micron så det är precis så kladdigt som det är innan det börjar smälta sen rör jag i vetemjöl,socker och havregryn sedan sätter jag in det i kylen så det får bli smulor. jag tycker det är mycket lättare än att stå och bråka med en klump smör. Jag lägger den frukt jag tycker passar äpple,hallon,rabarber,plommon,blåbär,björnbär m.m i botten sen på med degen man smular den över frukten och sen in i ugnen tills den fått fin färg brukar sätta sista min på grill då blir den frasig.