• Miililoo

Hur långt/mycket BÖR man gå om dagen?

Tänkte om det finns vissa km man bör gå varje dag?

• Svar på tråden Hur långt/mycket BÖR man gå om dagen?
  • Ingenting är omöjligt

Det sägs ju att du ska gå minst 5000 steg om dagen, men helst uppemot 10 000.

• L i n n

Ca 10.000 steg för att hålla vikten stabil, 13.000 steg för viktminskning.

När jag tar 60 minuters promenad kommer jag upp i ca 16.000 steg.

• 071001

Om man inte har en stegräknare, vad blir ca 25 min promenad 2 ggr om dagen. Är det helt värdelöst eller kan det kallas vardagsmotion?

• L i n n
    071001 skrev 2009-08-14 10:19:40 följande:
    Om man inte har en stegräknare, vad blir ca 25 min promenad 2 ggr om dagen. Är det helt värdelöst eller kan det kallas vardagsmotion?
    Under mina 60 minuter brukar jag få runt 8500 steg. 25x2 blir väl strax under det då.
  • 071001

Okej, så några steg till så kan det kallas för vardagsmotion. Tack .

• Weezy

minst 15,000-20,000 stg i rask takt har jag hört.. tror det är lite varierande.. kolla med VC de kan kanske hjälpa till och råda

• pallazathena

Det är svårt att värdera hur många steg en sträcka blir. Går man fort blir kanske stegen längre, har man långa ben blir stegen längre.

Jag går ca 6 000 steg på en sträcka som är ungefär 4 km, det tar mig 45 minuter.

• Miililoo

Jag går inte med stegräknare så tänkte mer på km

• Mumin80

Det beror väl på vad syftet är med att gå?

Jag har för mig att det finns ganska mycket forskning och råd som säger att man bör röra sig i alla fall en halv timme per dag, rask promenad då, för att det ska påverka hälsan positivt.

I stegtävlingen vi kört på jobbet säger dom att 7000 steg/dag är må-bra nivå, så minst så mycket. Jag går ca. 6000-7000 steg i timmen när jag är ute och promenerar, men sen får man ju med stegräknare också räkna in vad man går på jobbet och så. Jag tror jag ligger på runt 1500 steg per km, men det beror ju på steglängden (som man ju iofs kan mäta själv...)

Vill man däremot gå för att gå ner i vikt eller förbättra sin kondition så är det väl antagligen andra siffror som gäller. Men då beror det ju jättemycket på vad man har för grundkondition, vikt m.m. hur mycket man behöver gå. Då kan man ju dessutom gå raskare eller använda stavar för att bränna mer.

Svar på tråden Hur långt/mycket BÖR man gå om dagen?