• Läntandelavendel

hur länge håller sig kokt vatten?

Kokade vatten t ersättning igårkväll o undrar nu om man kan använda det idag, eller man bör koka nytt. har både en kanna varmt vatten i termos o en kanna nerkylt vatten i kylen. första gången jag använder mig av pulverersättning (kört med tetror innan) så e helt ny på detta.

Tacksam för svar!

Även tacksam för andra tips för hur man på smidigaste sätt förvarar/blandar ersättning! (ammar mest så det e inga stora ersättningsmängder det handlar om)

• Svar på tråden hur länge håller sig kokt vatten?
  • Jesster

Det enklaste är att inte koka vattnet utan ta kallt vatten från kranen och blanda i pulver, skaka och mikra till ät-temp. Alt. mikra vattnet till ät-temp och sedan blanda i pulvert.

Har man kommunalt vatten behöver man inte koka det. Vill man ändå koka av någon outgrundlig anledning så kan man försvara det kokta, kalla vattnet i kylen och sedan ta vad man behöver.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Läntandelavendel
    Jesster skrev 2009-08-14 12:51:06 följande:
    Det enklaste är att inte koka vattnet utan ta kallt vatten från kranen och blanda i pulver, skaka och mikra till ät-temp. Alt. mikra vattnet till ät-temp och sedan blanda i pulvert.Har man kommunalt vatten behöver man inte koka det. Vill man ändå koka av någon outgrundlig anledning så kan man försvara det kokta, kalla vattnet i kylen och sedan ta vad man behöver.
    e det verkl bra att mikra vattnet? har hört att mikro inte e bra för mat, förstör ämnen i maten, men det kanske e annorlunda m vatten?
  • Jesster

En mikro förstör ingenting om man värmer till ät-temperatur. Det är grader över 60 som börjar bryta ner näringsämnen. I vatten finns ingen näring, där finns ingenting så med vatten spelar det verkligen ingen roll

Och om din första fråga så går det nog att använda gårdagens vatten men jag skulle inte använt det om det stått framme. I kylen klarar det sig länge.

• Läntandelavendel
    Jesster skrev 2009-08-14 13:28:32 följande:
    En mikro förstör ingenting om man värmer till ät-temperatur. Det är grader över 60 som börjar bryta ner näringsämnen. I vatten finns ingen näring, där finns ingenting så med vatten spelar det verkligen ingen roll Och om din första fråga så går det nog att använda gårdagens vatten men jag skulle inte använt det om det stått framme. I kylen klarar det sig länge.
    varmt vatten fr termosen fr igår då? :)
  • Jesster
    Läntandelavendel skrev 2009-08-14 13:33:02 följande:
    varmt vatten fr termosen fr igår då? :)
    Vatten kostar inget och är inte så komplicerat att värma så jag hade tagit nytt vatten
Svar på tråden hur länge håller sig kokt vatten?