• Tatiin

Tidig potträning

Vår dotter är nu 9½ månad och vi har sedan hon var ca 6 månader satt henne på pottan. I början någon gång per dag, nu gör vi det av rutin i stort sett varje gång det är dags för blöjbyte. Hon kissar nästan varje gång och det är ytterst sällan hon bajsar i blöjan (eftersom vi sätter henne på pottan när vi ser att det är dags).

Vår tanke från början var mest att vänja henne lite vid pottan i tidig ålder, så hon trivs på den, samt att varje blöjbyte började bli ett träningspass med en snurrande envis bäbis. Mycket lättare och trevligare så här med andra ord.

Nu är jag mest nyfiken; ni andra som satt era barn på pottan i tidig ålder, har de blivit blöjfria tidigare än "normalt" (om det nu finns någon ålder som kan räknas som normal vill säga)?

• Svar på tråden Tidig potträning
  • Me o Mike

Nu är min dotter lite äldre än er men jag ska nu börja hade jag tänkt.. Hon är 1 år och 4 månader så det är egentligen rätt så tidigt!

Hon säger alltid till innan hon kissar i blöjan och samma sak när hon ska bajsa. Då säger hon: mamma!! Pekar på sin blöja och sen bajsar hon!

Tror du hon kan vara redo för en liten potta??

• prinsesstårtan

såg att det var en artikel i vi föräldrar nu om att bli blöjfri tidigt! kanske du kan få några tipps och ideer?

• viseversa

Vi började med potta när hon var 7mån. hon bajsade aldrig i blöjan sen dess. Nu är hon 2 år och snart 5mån och blev helt blöjfri på dagen nästan exakt när hon var 2 år.

• Tatiin

Ja det tror jag absolut! Gör det till en rolig grej, inget tvång. Ha alltid pottan framme så hon får "bekanta" sig med den. När vi sätter Sigrid på pottan får hon alltid några leksaker att greja med, och blir det inget så blir det inte. Men som sagt, oftast leverar hon , tror hon tycker det är rätt skönt att få göra ifrån sig på pottan, inget som tar emot liksom. Dessutom är det så mycket enklare att ta reda på efteråt.

Zack o Bella skrev 2009-08-14 10:51:37 följande:

Nu är min dotter lite äldre än er men jag ska nu börja hade jag tänkt.. Hon är 1 år och 4 månader så det är egentligen rätt så tidigt! Hon säger alltid till innan hon kissar i blöjan och samma sak när hon ska bajsa. Då säger hon: mamma!! Pekar på sin blöja och sen bajsar hon! Tror du hon kan vara redo för en liten potta??
  • Me o Mike

Men har hon blöja på sig innan och så får man vara snabb med att ta av den och tar man på blöjan direkt efter pottan om det nu inte kom något i den?!

Jag hade aldrig några problem med sonen så jag minns inte hur jag gjorde då!

Tatiin skrev 2009-08-14 10:55:03 följande:
    Ja det tror jag absolut! Gör det till en rolig grej, inget tvång. Ha alltid pottan framme så hon får "bekanta" sig med den. När vi sätter Sigrid på pottan får hon alltid några leksaker att greja med, och blir det inget så blir det inte. Men som sagt, oftast leverar hon , tror hon tycker det är rätt skönt att få göra ifrån sig på pottan, inget som tar emot liksom. Dessutom är det så mycket enklare att ta reda på efteråt. Zack o Bella skrev 2009-08-14 10:51:37 följande:
  • Stålis77

Vi började med potta vid ca 8-9 mån ålder. Från ca 1 år till 1 år 9 mån bajsade min dotter på pottan i princip varje morgon, och sade ibland till annars också. sedan kom ett bakslag, just nu fungerar det inte alls med pottan (hon fyllde 2 år för ett par veckor sedan). Vi försökte under sommaren att ta bort blöjan helt, men det gick inte alls. Så det är nog väldigt individuellt hur det går med att bli blöjfri.

• Tatiin

Så gör vi iaf, hon har blöja på sig men när man ser att det är dags (för nr 2 alltså, kissar gör hon lite nu och då i blöjan också än så länge) tar vi av blöjan och sätter henne på pottan. Sen tar vi på blöja efteråt igen.

Zack o Bella skrev 2009-08-14 10:57:46 följande:

Men har hon blöja på sig innan och så får man vara snabb med att ta av den och tar man på blöjan direkt efter pottan om det nu inte kom något i den?! Jag hade aldrig några problem med sonen så jag minns inte hur jag gjorde då!
  • Me o Mike

Spännande!! Blir till att shoppa potta i helgen!!

• Tatiin

Lycka till!

Zack o Bella skrev 2009-08-14 11:03:03 följande:

Spännande!! Blir till att shoppa potta i helgen!!
  • Tatiin

Någon mer som har erfarenhet? Är som sagt mest nyfiken på om det kan göra någon skillnad

• ellinormaria

skillnaden kan ju vara den att hon blir van vid pottan o vet vad den är till för, sen är det nog upp till er som föräldrar att se när hon verkar redo att ta bort blöjjan helt. man har ju hört en del som totalvägrat pottan när föräldrarna väl tar fram den. vi har haft potta tidigt till våra två barn, första var blöjfri vid ca 2år. andra håller på att lära sig nu, hon är inte två än men snart. fast det går inte så fort eftersom jag är gravid o snart ska ha en till så jag orkar inte hålla koll alla dagar. men de har ju alltid vetat vad pottan är till för och det är ju ett plus iaf. så det är ju absolut inget fel att ha potta tidigt, dessutom slipper du ju kladd med bajs om hon hinner säga till i tid

• Tatiin

Ja det är väl tanken framför allt, sen är det ju bara en bonus om hon blir av med blöjan tidigt.

ellinormaria skrev 2009-08-14 11:31:46 följande:
    skillnaden kan ju vara den att hon blir van vid pottan o vet vad den är till för, sen är det nog upp till er som föräldrar att se när hon verkar redo att ta bort blöjjan helt.
    Det är nog det bästa just nu måste jag säga
    ellinormaria skrev 2009-08-14 11:31:46 följande:
    så det är ju absolut inget fel att ha potta tidigt, dessutom slipper du ju kladd med bajs om hon hinner säga till i tid
  • Jaz1

Vi introducerade pottan vid 2 år till vår son och vid 2 år och 4 mån var han blöjfri både dag- och natttid. Har bekanta som satte dottern på pottan redan vid 6 månader och hon blev blöjfri ungefär samtidigt som vår son. Så som många skriver är det väldigt individuellt o jag tror inte det spelar så stor roll när man introducerar pottan. Appropå artikeln i Vi Föräldrar om att bli blöjfri tidigt så började flickan i artikeln att sitta på pottan så fort hon kunde sitta och blev blöjfri vid 2,5 år. Inte så "imponerande" att skriva artikel om det tycker jag, men eftersom de började så tidigt så sparade de ju iofs både pengar och miljön genom färre blöjbyten.

• Sparris09

Vi började potträna redan vid 2mån. I resten i världen så använder man sig ju av tidig toaträning då de inte har råd/möjlighet att ha icke pottränade barn. Min mormor berättade att hon pottränade min mamma och hennes systrar redan efter födseln.
    Det måste ju va skönare att få uträtta sina behov i en potta än i en blöja!

Däremot kan inte barn före 2års ålder kontrollera när de vill tömma, därför är barn före 2 års ålder sällan helt pottränade då de inte kan kontrollera de musklerna tidigare. Men om man lär känna barnets signaler så kan man lösa det ändå. När det är dags att bajsa brukar inte va så svårt att tolka, kan va svårare med kisseriet. Men toaträning vissa tidpunkter brukar fungera, samtidigt är en "regel" att barn brukar tömma c:a 20min efter födointag. Jag vet folk som fått sina barn pottränade vid 4-8v ålder. Men då gäller det att jobba hårt=)
    Vår dotter tycker om att sitta på pottan och uträttar alltid något där, så vi har dragit ner på blöjanvändningen här hemma. Men som sagt olyckor sker ibland!
    Tidig potträning är även det mest miljövänliga!

• näradig
    Sparris09 skrev 2009-08-19 13:23:59 följande:
    Vi började potträna redan vid 2mån. I resten i världen så använder man sig ju av tidig toaträning då de inte har råd/möjlighet att ha icke pottränade barn. Min mormor berättade att hon pottränade min mamma och hennes systrar redan efter födseln. Det måste ju va skönare att få uträtta sina behov i en potta än i en blöja! Däremot kan inte barn före 2års ålder kontrollera när de vill tömma, därför är barn före 2 års ålder sällan helt pottränade då de inte kan kontrollera de musklerna tidigare. Men om man lär känna barnets signaler så kan man lösa det ändå. När det är dags att bajsa brukar inte va så svårt att tolka, kan va svårare med kisseriet. Men toaträning vissa tidpunkter brukar fungera, samtidigt är en "regel" att barn brukar tömma c:a 20min efter födointag. Jag vet folk som fått sina barn pottränade vid 4-8v ålder. Men då gäller det att jobba hårt=) Vår dotter tycker om att sitta på pottan och uträttar alltid något där, så vi har dragit ner på blöjanvändningen här hemma. Men som sagt olyckor sker ibland! Tidig potträning är även det mest miljövänliga!
    då är mina söner omänskilga eller kanske missbildade får så fungerar inte deras kroppar. Äldsta minns jag inte riktigt men yngsta har hållt sig tills vi kommit till en toalett och även skött toabesöken själv sedan ca 1,5 år.
Svar på tråden Tidig potträning