• Avelyn

Hemgjord havremjölk ?

Icas solhavre är ju en fantastiskt god dryck.. kan man göra egen havredryck tro ? Det blir ju så dyrt i längden att köpa.. Någon som vet hur man gör ?

• Svar på tråden Hemgjord havremjölk ?
  • Sleepyhead

*puffar på oxå... vill veta för ja e allergisk mot vanlig mjölk*

• en vanlig jävla muffins

ännu en intresserad av att veta

• Sleepyhead

kolla här... hittade på ICA...

Kan man göra havremjölk själv? - Inskickad 2002-11-29
    Skulle vilja ha recept på hemmagjord havremjölk då mitt barnbarn är laktosintolernat. MVH Siv

Svar av Christina Karlsson
    Tack för ditt mail. Tyvärr har vi inget recept på hur man gör havremjölk. Vår egen Solhavre tillverkas av ett företag som har en petenterad metod för att göra ett mjölkalternativ baserat på havre. Jag har letat i olika receptböcker men inte hittat något förslag på hur man skulle kunna göra det hemma. Solhavre kan köpas i alla ICA butiker och är ett utmärkt mjölkalternativ som kan användas till matlagning, bakning och som dryck. Den är mycket hållbar, ca 1 år oöppnad men 3-4 dagar öppnad. Om du får lite över efter barnbarnets besök så rekommenderar jag dig att använda den i pannkakssmeten. Det blir goda och nyttiga pannkakor kan jag lova. Man kan även frysa den men den riskerar att bli lite flockig. Med vänlig hälsning Christina Karlsson

Svar på tråden Hemgjord havremjölk ?