• Analoga

Blir vitaktig beläggning på disken som körts i maskin!!

Disken som körts i diskmaskin har på sistone börjat se oren ut när man plockar upp den. Kastrullerna, muggarna och en del glas har som vitaktiga torkade "rinningar" på sig och ser liksom matta och använda ut. Mycket måste vi diska om.

Vad kan det vara för fel?? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Blir vitaktig beläggning på disken som körts i maskin!!
  • 071001

Mycket kalk i vattnet? Så får vi på landet.

• Analoga
    071001 skrev 2009-08-14 11:09:25 följande:
    Mycket kalk i vattnet? Så får vi på landet.
    Hmm - vet ej, men i så fall undrar jag varför det aldrig varit så förut? Dessutom bor vi i tätort.
  • fjärilen78

har ni provat o göra rent diskmaskinen med typ avhärdningssalt? göra rent alla silar o kolla "armarna" som snurrar så det inte fastnat nått i dom?

anv ni spolglans? annars kanske ni kan testa med det?

vi har jätteproblem med våran diskmaskin o haft sen den var ny, haft reparatörer här som fixat o grejjat men den blir ändå inte bra utan det blir "rester" av diskmedlet på glasen speciellt jag köpte nånting som heter "Broxomatic" och det får jag hälla i diskmaskinen varje gång den körs tillsammans med en diskmaskinstablett och då får vi disken ren!!

• BuoBä

Har du rensat silen i botten på diskmaskinen? Blir det tätt där far smutsen runt i maskinen och fastnar på disken igen.

Om det är rent där skulle jag testa att kalka av diskmaskinen och sen även använda spolglans om ni inte redan gör det.

• Analoga
    fjärilen78 skrev 2009-08-14 11:15:29 följande:
    har ni provat o göra rent diskmaskinen med typ avhärdningssalt? göra rent alla silar o kolla "armarna" som snurrar så det inte fastnat nått i dom?anv ni spolglans? annars kanske ni kan testa med det?vi har jätteproblem med våran diskmaskin o haft sen den var ny, haft reparatörer här som fixat o grejjat men den blir ändå inte bra utan det blir "rester" av diskmedlet på glasen speciellt jag köpte nånting som heter "Broxomatic" och det får jag hälla i diskmaskinen varje gång den körs tillsammans med en diskmaskinstablett och då får vi disken ren!!
    Nej, vi ska ta en titt på maskinen idag. Var köper man avhärdningssalt och det andra du nämnde; Broxomatic?
  • Analoga
    BuoBä skrev 2009-08-14 11:17:18 följande:
    Har du rensat silen i botten på diskmaskinen? Blir det tätt där far smutsen runt i maskinen och fastnar på disken igen.Om det är rent där skulle jag testa att kalka av diskmaskinen och sen även använda spolglans om ni inte redan gör det.
    Vi ska kolla silen idag. har inte tänkt på det tidigare
  • Mosaik31

kolla om det behövs o fyllas på med diskmaskinsalt

fick oxå såna problem med min diskmaskin för ett tag sedan och när jag kollade så va det tomt i det facket
    det märkliga är om man läser på förpackningen till diskmaskinsmedlet jag använder så ska man inte behöva hälla på extra salt men det behövs visst eftersom det löste problemen med disken

viktigt att tänka på häll nu inte i vanligt salt det ska heta diskmaskinsalt och finns i matvarubutiken

• fjärilen78

jag har köpt det på antingen willys eller på coop konsum bägge ställena har det här iaf.

• Analoga
    Mosaik31 skrev 2009-08-14 11:19:09 följande:
    kolla om det behövs o fyllas på med diskmaskinsalt fick oxå såna problem med min diskmaskin för ett tag sedan och när jag kollade så va det tomt i det facket det märkliga är om man läser på förpackningen till diskmaskinsmedlet jag använder så ska man inte behöva hälla på extra salt men det behövs visst eftersom det löste problemen med disken viktigt att tänka på häll nu inte i vanligt salt det ska heta diskmaskinsalt och finns i matvarubutiken
    Vet inte ens var man fyller i diskmaskinsalt?? Inte ens hört talas om det! Jag får nog ta och leta fram bruksanvisningen
  • Analoga

Nu hittade jag bruksanvisningen så nu vet jag var man fyller på salt!

Dock stod det att det bara var maskiner med "avhärdare" som behöver fyllas på salt. Hur vet man om man har en maskin med avhärdare eller ej?

Svar på tråden Blir vitaktig beläggning på disken som körts i maskin!!