• winterangel85

Hålla bebisen varm i babyskyddet?

Jag håller på att sticka en overall i ull till bebisen som beräknas komma i November. Tror overallen kommer att räcka till de första månaderna, men sen i jan/feb brukar det ju bli kallare så jag har tänkt att komplettera med en rejäl åkpåse att ha i vagnen, men hur skyddar jag bebisen i babyskyddet?
    Ull är ju varmt, men det blåser ju igenom om det är blåsigt ute.
    Räcker det att lägga över filtar eller hur ska jag se till att bebisen håller värmen under dem korta sträckor som vi bär den mellan bilen & huset mm.. ??

• Svar på tråden Hålla bebisen varm i babyskyddet?
  • SilverEmma

Jag har själv bara använt en rejäl filt. Har inte orkat packa in barnet för mycket så att det blir krångligt när man väl är i en varm bil igen.

• Stårschan

Det går bra att bara lägga över en filt. För att det inte skulle bli kallt mot ryggen på vintern klippte jag till en bit fuskpäls (men ull är förstås bättre) och lade i själva babyskyddet. Några snitt med saxen bara så att man kan trä igenom bältena.

• arkeologitjejen

Filt är utmärkt. Du har ju värme i bilen. Är du orolig, köp en åkpåse till babyskyddet. Finns på de flesta barnbutiker samt på nätet, tex Pippilotta säljer sådana.

Lyckliga jag som får vara mamma åt Linnea 080310
  • TiLo

jag sydde en åkpåse till mina vinterbarn. jätte praktiskt, varmt och vindtätt och dessutom lätt att ta av i bilen sen när den blivit varm.

• winterangel85
    TiLo skrev 2009-08-14 19:10:06 följande:
    jag sydde en åkpåse till mina vinterbarn. jätte praktiskt, varmt och vindtätt och dessutom lätt att ta av i bilen sen när den blivit varm.
    Utgick du från eget mönster eller köpte du det någonstans? *nyfiken*
  • cii

Jag tog en fleecefilt och klippte ur hål där jag trädde bältet igenom.

Så var det bara att veckla upp filten i bilen när det blivit varmt. Tyckte jag var kanon och ska göra denna gången med.

• Två paddlar och en svans

Jag hade en yllefilt som jag bara la över och vek in under bebisen, de behöver inte ha speciella hål eller så. Små bebisar rör sig inte så vilt.

• winterangel85

Tack för alla era svar. =)
    Tänk att man blir så nojig när det kommer till barn och deras behov.

Jag tror iaf att det bästa är att ha en filt. Sträckorna som bebisen ska fraktas i babyskyddet utanför bilen är inte alltför långa och en filt kan man ju lätt ta av när man kommer in i värmen.

Återigen, Tack!

• TiLo
    winterangel85 skrev 2009-08-14 19:19:29 följande:
    Utgick du från eget mönster eller köpte du det någonstans? *nyfiken*
    jag gjorde ett eget. bild finns i mitt album.
  • Två paddlar och en svans

winterangel: Klart man "nojar" när det gäller något så viktigt och samtidigt okontrollerbart ;) Flera filtar, fleece, ylle, bomull, gallerfilt, var guld för oss för de gav flexibilitet i alla lägen. Betydligt mer planering krävs nu när de tumlar runt i snö och slask.

• winterangel85
    TiLo skrev 2009-08-15 00:58:03 följande:
    jag gjorde ett eget. bild finns i mitt album.
    Åh så fina.. Kanske man skulle försöka sparka igång gravidhjärnan och sy en åkpåse till babyskyddet..
    Tusen tack för inspirationen!
Svar på tråden Hålla bebisen varm i babyskyddet?