• Anonym (en dröm)

studera i thailand

Hej!
    Jag behöver hjälp av någon som vet.
    Jag vll studera i Thailand och undrar om någon redan gjort det o kan hjälpa mig med olika frågor.
    Eller är det någon som oxå vill studera o följa med? Alltid lättare om man är två.
    Jag har varit några ggr i Thailand så landet är ej nytt för mig men att studera utomlands har jag aldrig gjort.
    Måste visum finnas om man bor där längre tid?
    Hur mycket kostar boende på Koh Lanta?
    Har tänkt Koh Lanta för att jag har en son som är drygt 1 år och som behöver dagisplats.
    Är det bra dagis? Hur mycket kostar dagiset/ månad?
    Klarar jag mig o sonen där nere på tillsammans ca 11000/ månad, med mat o boende o dagis?
    Är det lätt att studera där nere?
    Finns det bra sjukhus på Koh Lanta.
    Hur länge får man ta med sig barnbidraget till annat land?
    Hur blir det med underhållet?
    Jag har ensam vårdnad, ensam och inget jobb
    Vill inte bara sitta fast här utan pröva nåt nytt...

Du med kanske??....

• Svar på tråden studera i thailand
  • Anonym (en dröm)

kollat upp en del saker men hoppas nån som vet vill svara iaf..

• sakoline

Hej
    Jag är inte intresserad av att åka men nyfiken ändå... Det lär väl kosta en del att studera där, om man inte får stipendium? Finns det nån högskola i Sverige som har samarbete med ett thailändskt institut?
    Vad kan man läsa där?

• Anonym

Du blir skriven i thailand om du ska studera där,därmed blir du av med barnbidraget. underhåll vet jag inget om hur det fungerar,.

• vänat

Nyfiken får man fråga vad du tänkt plugga/studera för något i tahailand låter både spänade och trevligt har till och från fundera på de samma men vet inte riktigt om de blir så.

Vill du får du gärna inboxa mig.

• Anonym (en dröm)

jag ska isåfall plugga på distans.....sök på studera i thailand(google) så får ni massor att läsa
    man får csn bidrag o kan behålla barnbidraget 6månader och nu läste jag att om man studerar med csn får man oftast behålla barnbidrgate längre!!
    men mycket att planera innan drömmen blir verklighet
    jag har inte bestämt ännu vad jag ska läsa för vill välja rätt o så mycket att tänka på just nu med planerande, men finns massor att läsa
    det mesta som finns på distans här i sverige går att läsa där!!

• Anonym (en dröm)

pratade med syrran ikväll o hon ville föja med o inga problem för henne som har sjukbidrag pga bilskada, så skönt att slippa åka själv om det blir verklighet.

men det är det här med dagis som jag undrar över så vet nån något om dagis som tar emot barn från 1½års ålder så snälla skriv

svenska skolan på koh lanta tar bara emot barn från 3 års ålder(suck!)

• vänat

Anonym (en dröm) skrev 2009-08-14 23:23:09 följande:
    [citat]
    jag ska isåfall plugga på distans.....sök på studera i thailand(google) så får ni massor att läsaman får csn bidrag o kan behålla barnbidraget 6månader och nu läste jag att om man studerar med csn får man oftast behålla barnbidrgate längre!!men mycket att planera innan drömmen blir verklighetjag har inte bestämt ännu vad jag ska läsa för vill välja rätt o så mycket att tänka på just nu med planerande, men finns massor att läsadet mesta som finns på distans här i sverige går att läsa där!!
    [/citat

Ok tack för svar!

• Thegran

Anonym (en dröm) skrev 2009-08-14 23:27:55 följande:

pratade med syrran ikväll o hon ville föja med o inga problem för henne som har sjukbidrag pga bilskada, så skönt att slippa åka själv om det blir verklighet.men det är det här med dagis som jag undrar över så vet nån något om dagis som tar emot barn från 1½års ålder så snälla skrivsvenska skolan på koh lanta tar bara emot barn från 3 års ålder(suck!)
    De svenska förskolor som finns på lanta är två;

Lilla svenska skolan, som tar barn från 2.5 år

och Lanta sanuk school, som tar barn från 3 år.

Vad det kostar kan du kolla på deras hemsidor;

www.svenskaskolanlanta.se
    www.svenskaskolanthailand.se

ett alternativ är ju annars att försöka anlita en nanny, kanske kan din syster agera barnvakt?

Vi hade planer på att åka och plugga på Lanta (via lanta learning center), men sen blev jag gravid istället ;) Nu planerar vi en tripp dit ändå (2010), dock inte längre än två månader. Men det känns lagom länge för oss. Kommer plugga under den tiden också.

sjukvården på lanta är väl inte den bästa.
    det finns ett sjukhus, men de ska inte ha några direkta resurser utan mest ta hand om smågrejjer.
    en sjukstuga ska också finnas och även en privat läkare.
    Men som sagt, är det något större får man åka någon annanstans.

visum behövs, det krävs om du så bara ska vara där en vecka.
    googla så hittar du info om vilket visum typ du behöver.

boende finns i olika prisklasser. vill du bo thaistyle är det generellt billigare än om du vill bo med svensk standard. hus och lägenhet finns att hyra. resorter brukar kunna ge bra priser om man stannar en längre tid.

obs, det här har jag läst mig till, inte upplevt på egen hand, så jag garanterat inte att det jag skrivit stämmer till 100%.
  • Thegran

kan tillägga att vi var och hälsade på på lanta sanuk school. Trevlig personal och bra lokaler :) Har även haft lite kontakt med lilla svenska skolan, dom verkar också trevliga :)

• Anonym

Man kan vista 30 dagar utan visum i thaliand om manär svensk medborgare har just parat med ambasden under den gånga veckan.

Svar på tråden studera i thailand