• Coriander

Pengar i bröllopspresent - hur mkt?

Om någon vecka ska jag resa bort på bröllop.. brudparet har önskat sig (som så många andra par) pengar till bröllopsresan. Jag har inte en susning på hur mycket man bör ge!

Jag känner bruden sedan 10 år tillbaka i tiden, men vi har väl inte varit sådär supertighta de senaste åren. Har själv lite ont om pengar, eftersom jag studerar och mina resekostnaderna uppgår till ca 2000 kronor för detta bröllop. Vill inte skämma ut mig genom att ge en för futtig summa, men vill inte heller ge en summa som känns obekvämt stor.

Vad skulle ni ge? Är 1000 kronor för mycket, men 500 kronor för litet?

• Svar på tråden Pengar i bröllopspresent - hur mkt?
  • Karisma

Vi gav 500kr till en av mina närmsta vänner. Är fl och hade inte råd med mer. De fick sin bröllopsresa och var glad över vilken summa de än fick.

Så det beror nog lite på brudparet vad de tycker.

/K

• Bubblan83

Om du hade köpt en present vad hade du lagt ut på den? Jag skulle nog inte ge mer än vad jag har råd med.

BF 17 november 2009
  • Sofiero

Tänk dej att det är en present du ska ge; t.ex. den gamla hederliga hushållsassistenten, kolla ut nån bra och ge sen värdet i kontanter istället. Alltså ge samma värde som du kunnat tänka dej att köpa present för. Sen så är det ju tanken som räknas. Inte meningen att du ska gå bakåt bara för att en vän gifter sej.

• Sofiero

Bubblan83, är vi själsfränder?? Samma budskap exakt samma tid

• Gliimma

Det beror ju helt och hållet på vad man har för en relation. Jag har några rätt bra vänner som jag känt i många år men som man kanske inte umgås så jättemycket med nu sen jag fick barn för 3 år sen (dom har inga barn).
    Med våran ekonomi som är rätt medel så kanske jag skulle ge mellan 800- 1500 kr, såg nu att din resa till bröllopet skulle kosta ganska mkt, och det är ju egentligen det viktigaste, att du är med på själva bröllopet. Man ger ju så mkt man kan, och dom vet säkert att du studerar och då är man ju inte gjord av pengar. Så är dom inte för otacksamma så blir dom säkert glada för 500 kr och att du kommer och delar den viktiga dagen med dom.

• Diorlover

sofier: dock är en hushålss assistent väldigt dyra i dagsläget några tusenlappar.

jag sj hade lagt en tusenlapp om det varit nära vänner annar en femhundring, det räcker gott och väl.

det är tanken som räknas inte hur dyr din gåva är

• Coriander

Oj, det var snabba svar.. Jag hade väl tänkt mig ge någonstans runt 500 kronor, men så fick jag bara en känsla av att det kanske är för lite...å andra sidan vet jag ju inte vart paret ska åka (de har inte bestämt sig än), så kan ju vara att 500kr räcker till mer än en utekväll.

• PVeraB

Är ni ett par som åker? I så fall lite mer än 500:- annars tycker jag det är fin fin summa spec. som du har rest långt och är "fattig" å förresten 500:- hade gott räckt ändå oavsett studier och resa! Så det så

• Menhir

Du studerar ju och har redan betalat 2000 kr! Ärligt talat hade jag struntat i om de vill ha pengar och i stället givit bort något som var billigare - typ en korg med vin och delikatesser.

Vi är välbeställda och det är våra vänner också, vi fick gåvor motsvarande ca 300 kr från de flesta när vi gifte oss i våras. Några grejer var betydligt durare, det vet jag men många gav presentkort på 300-500 kr och då var det från par, inte enskilda. Någon gav ett hemmagjort presentkort med upplevelser som riding på deras gård och grillning efteråt, jätteroligt och annorlunda!

Det är just en önskan om present, inte en order och oförskämda är det brudpar som graderar vänskap efter priset på presenterna!

• Sofiero
    Diorlover skrev 2009-08-14 17:28:41 följande:
    sofier: dock är en hushålss assistent väldigt dyra i dagsläget några tusenlappar. jag sj hade lagt en tusenlapp om det varit nära vänner annar en femhundring, det räcker gott och väl. det är tanken som räknas inte hur dyr din gåva är
    Hihi det var bara ett exempel, jag har ingen aning om vad såna maskiner kostar, men jag hoppas ts förstod vad jag menade i alla fall: Ge samma summa som man tänkt köpa present för.
  • Coriander

Min man som inte alls känner detta par ska följa med på bröllopet som avéc. Vi är båda studerande och min man har gett förslag om att vi ska ge dem i present så mycket som vi själva skulle ha fått betala om vi en vanlig lördag kväll hade gått ut på restaurang...vilket skulle vara ca 700 kronor. Fast då hade ju alkohol ingått i det priset (typ vin eller drinkar), något som man får betala separat för på detta bröllop. Helt okej enligt mig, då vi ändå inte kommer att kunna dricka någon alkohol, eftersom vi åker dit med egen bil.

Hursom.. lutar mot 500.. jag menar, skulle det vara mitt bröllop, skulle jag bli glad oavsett vad folk gav mig för summa...tio spänn eller tiotusen spänn..no difference för mig. Men men, man vill ju gärna göra rätt

• JA77

Eftersom du redan lagt ut så mycket pengar (kanske köpt nya kläder också?), skulle jag ge ett par hundringar. Om det är ett bröllop med kuvertavgift ger jag ingenting alls, då är ju din närvaro present i sig. Delikatesskorg är en bra idé också!

Svar på tråden Pengar i bröllopspresent - hur mkt?