• ninnione

Vilka regler gäller vid bogsering?

Kan man bogsera en normalstor bil med en liten bil? Vår bil gick sönder o vi har endast den lilla att bogsera med så undrar om det är möjligt eller om det finns några begränsningar som med husvagn efter.

Några andra regler man bör känna till vid en bogsering?

• Svar på tråden Vilka regler gäller vid bogsering?
  • mifa
    ninnione skrev 2009-08-14 17:42:12 följande:
    Kan man bogsera en normalstor bil med en liten bil? Vår bil gick sönder o vi har endast den lilla att bogsera med så undrar om det är möjligt eller om det finns några begränsningar som med husvagn efter. Några andra regler man bör känna till vid en bogsering?
    Så länge bilen orkar dra är det väl ingen fara däremot är det 30 som gäller i hastighetsbegränsning och inte på motorväg eller motortrafikled så länge det inte är för att få bort en trasig bil från ust den vägen dvs till närmaste avfart har jag för mig.
  • ninnione

ja att det var 30 är typ det enda jag visst o de är en relativt liten väg så då testar vi då.

• MassiiMotoo

är linan längre än 2 meter ska den markeras oxå..

• littlemum

De flesta bilar med automatlåda bör inte bärgas.

• Pappa G
    littlemum skrev 2009-08-16 02:07:46 följande:
    De flesta bilar med automatlåda bör inte bärgas.
    Där blev det nog lite fel..
    Bilar med automatlåda BÖR bärgas, men INTE bogseras..
  • littlemum

Hmmm, ja som du såg va klockan lite mycket. Givetvis har du rätt!

• Ulf Harrys Farsa

Kul att jag hittade denna tråden.
    Ett tillägg.

Bilar som bogseras skall EJ ha varningsblinkers tända, ej heller bilen som bogserar (visst det är bra att varna, men varningsblinkers skall bara användas på stillastående fordon)

• Majuni

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-24 12:11:30 följande:

Kul att jag hittade denna tråden.Ett tillägg.Bilar som bogseras skall EJ ha varningsblinkers tända, ej heller bilen som bogserar (visst det är bra att varna, men varningsblinkers skall bara användas på stillastående fordon)
    Där har du fel...

så här står det i körkortsboken.

"Varningsblinkers finns i de flesta bilar och är avsedda att varna andra vid ett nödstopp eller en olycka. Det är dessutom tillåtet att använda varningsblinkers i samband med bogsering."
  • Danne74

Alla använder ju varningsblinkers vid bärgning..?

Vad ska man annars ha varningsblinkers till, står man still så måste man ju sätta ut en triangel?

• Ulf Harrys Farsa

Då har dom ändrat i trafiklagstiftningen, 4-vägs blinkers fick bara användas på stillastående fordon förr iaf.

Föressten såg jeg en bil som bogserade en bil med fullastat släp igår, mycket intressant ;) och det såg rätt farligt ut ;)

Majuni skrev 2009-09-25 19:54:48 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-24 12:11:30 följande: Där har du fel... så här står det i körkortsboken. "Varningsblinkers finns i de flesta bilar och är avsedda att varna andra vid ett nödstopp eller en olycka. Det är dessutom tillåtet att använda varningsblinkers i samband med bogsering."
    Det kan vara så, men det är också helt möjligt att det står fel i körkortsboken.
  • Majuni

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-26 09:27:49 följande:

Då har dom ändrat i trafiklagstiftningen, 4-vägs blinkers fick bara användas på stillastående fordon förr iaf.Föressten såg jeg en bil som bogserade en bil med fullastat släp igår, mycket intressant ;) och det såg rätt farligt ut ;)

Det kan vara så, men det är också helt möjligt att det står fel i körkortsboken.
    jag litar mer på körkortsboken iaf...
  • Majuni

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-26 10:50:49 följande:

Varningsblinker får du användanär ditt fordon har blivit ståendepå vägen på grund av motorfel,en olyckshändelse eller liknande,på en sådan plats att det kan utgörafara. Utanför tättbebyggt områdemåste du normalt också sättaut varningstriangel.från VVpublikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_...återkommer när jag hittat rätt i trafiklagstiftningen
    jag har precis läst i trafikförfattningarna, men har inte hittat nåt så du får gärna leta vidare.... jag har lite annat att göra
  • Ulf Harrys Farsa

hittade på nätet:

"I stort sett helt rätt, varnings- eller fyrvägsblinkers nämns dock inte i Trafikförordningen och bruket av dessa är därför huvudsakligen en utbildningsfråga. Att missbruka dem är dock jämförbart i fråga om olycksrisk med att ge tecken med körriktningsvisare när man inte ska det, varför en viss praxis har utvecklats.

Den normala innebörden av denna är att varningsblinkers skall anändas för att varna trafikanter för ett fordon som är uppställt så att det medför fara, inte för att visa att man vet att man har parkerat fel och att man struntar i det. En bil som står i en lastzon på Karlavägen riskerar nämligen inte att bli påkörd, varningsblinkers fungerar i detta läge mest som en signal om att bilen har stått där för länge...

Polisen har dessutom förklarat att de inte tänker ingripa mot användande av varningsblinkers under färd på fordon som bogseras, då Polisen tycker att det är bra att använda varningsblinkers under bogsering för att undvika olyckor. Det är inte samma sak som att det är tillåtet, men det ska kanske ses som en hint om att lagtexten inte alltid kan formuleras så att den täcker in alla möjliga situationer."

Står alltså inte i trafiklagstiftningen att man inte får, utan att man skall använda den när fordonet står illa till.

• SilverSmoke
    Danne74 skrev 2009-09-26 06:57:45 följande:
    Alla använder ju varningsblinkers vid bärgning..? Vad ska man annars ha varningsblinkers till, står man still så måste man ju sätta ut en triangel?
    Du MÅSTE inte sätta ut en triangel. Endast vid större olyckor, mörker eller om det råder trafikfara
Svar på tråden Vilka regler gäller vid bogsering?