• Anonym

Min dotter fick ett kors (smycke) pappan gillar inte de...

Min dotter fick ett kors, ett halsband i silver av min kristna granne idag. Vi är inte kristna , men jag tycker det var en gullig grej av grannen att ge henne det- Nu till saken; hennes pappa tycker inte om korset och vill inte att hon har det på sig- Vi har GV, men hon bor hos mig hela tiden. vad har han för rätt att säga om saken?

• Svar på tråden Min dotter fick ett kors (smycke) pappan gillar inte de...
  • sakoline

Hur gammal är dottern?
    Jag tycker att man kan prata med barnet först vad korset innebär; vad kristendom är och kort vad den står för, varför man bär ett kors och varför det var en fin gest av grannarna att ge det, och sen låta henne bestämma själv.
    Barnet bör vara medvetet om vad smycket symboliserar, men är hon liten kommer hon bara se det som en fin prydnad och inget mer.
    Förstår att pappan kinkar, jag vill heller inte dra in barn i religion, men barn måste ju få vara en egen person också.

• Juppepuppe

Vad menar du med rätt? Finns inte direkt någon lag med vad man gör med presenter man inte gillar. Men jag tycker väl att hon får bestämma om hon vill ha det eller inte. Men det är ju vad jag tycker.

• Anonym
    sakoline skrev 2009-08-14 18:39:56 följande:
    Hur gammal är dottern? Jag tycker att man kan prata med barnet först vad korset innebär; vad kristendom är och kort vad den står för, varför man bär ett kors och varför det var en fin gest av grannarna att ge det, och sen låta henne bestämma själv. Barnet bör vara medvetet om vad smycket symboliserar, men är hon liten kommer hon bara se det som en fin prydnad och inget mer. Förstår att pappan kinkar, jag vill heller inte dra in barn i religion, men barn måste ju få vara en egen person också.
    Hon är 3 år. Hon ser det som ett fint smycke jut nu. hon kommer få bstmma senare om hon vil ttro på Gud.
  • sakoline
    Anonym skrev 2009-08-14 18:41:21 följande:
    Hon är 3 år. Hon ser det som ett fint smycke jut nu. hon kommer få bstmma senare om hon vil ttro på Gud.
    Vad tycker du då?
  • Anonym
    sakoline skrev 2009-08-14 18:42:10 följande:
    Vad tycker du då?
    att hon ska få bära det.
  • MansonDust

Hade inte heller gillat det. Men hon bor hos dig, så han kan ju inte direkt kontrollera saken dagligen heller.

• Majsan70

Jag hade inte gillat det heller, men hade barnet varit stort nog att välja själv så javisst. Är hon hos dig så får ju dina regler gälla dock o samma hemma hos pappan.

• Silverkatten06

Jag hade inte heller gillat det, tycker tom att det är en ganska ofin gest att ge bort ett smycke med ett kors till nån som man vet inte är religös..

• Anonym

Det var ju snällt att hon fick ett smycke, men jag hade inte velat ha halsband på en så liten mer än om man gör något speciellt.

Jag vet de som fastnat med halsband... Lägg det i ett fint smyckeskrin tills hon är stor nog att bära det...

Men jag hade inte låtit min man bestämma sånt över mitt huvud, oavsett om vi bor ihop eller inte...

• Snuttetroll

Tycker inte man som förälder ska ta presenter av ett barn. Däremot går det att lägga undan tills hon är lite större. Eller att hon bara har det ibland under uppsikt.

• Bonanza

Jag håller verkligen med din man i hans åsikter, men tror att det enklaste sättet är att du bestämmer hennes kläder och så när hon är hos dig, och han när hon är hos honom. Även om det är lite provocerande saker. Annars kan det nog lätt bli infekterat och börjas tjafsas om allt möjligt.

• Anonym (243)
    sakoline skrev 2009-08-14 18:39:56 följande:
    Hur gammal är dottern? Jag tycker att man kan prata med barnet först vad korset innebär; vad kristendom är och kort vad den står för, varför man bär ett kors och varför det var en fin gest av grannarna att ge det, och sen låta henne bestämma själv. Barnet bör vara medvetet om vad smycket symboliserar, men är hon liten kommer hon bara se det som en fin prydnad och inget mer. Förstår att pappan kinkar, jag vill heller inte dra in barn i religion, men barn måste ju få vara en egen person också.
    Va?? Menar du att man inte kan ta emot ett smycke med ett kors utan att berätta bakgrunden?:O Jag häpnar.. Det var en gåva. Om mina judiska grannar velat ge en av deras ljusstakar till barnet hade jag tackat och tagit emot, man behöver ju inte dela tron. Ett kors symboliserar även den svenska tron så att neka sitt barn att ta emot är att neka dess ursprung enligt mig.
  • Anonym (ehh)

Men jösses vad folk här samt din dotters pappa verkar lägga mycket värde i den där korset. Hur många bär inte kors utan att vara troende. Det är fint som prydnad också. Och barnet vet ju inget om religion ännu ändå så det kan väl få vara?

Ska de då heller inte få kläder med svenska flaggan på för att det kan symbolisera rasism eller?

Enda anledningen jag tycker att flickan inte ska få ha halsbandet just nu är att det kan vara farligt om hon fastnar i något. Annars tycker jag att det läggs på tok för mycket värderingar i det där korset.

• Anonym (carpe diem)

Tacka grannarna för att de önskade ge ert barn ett kors som ju i den kristna sfären har ett positivt symbolvärde. För mig kan det symboliskt jämställas med att grannen ger vårt barn en hjälm! Värre än så är det inte....

• Polly S

tja, det beror på hur "missionerande" grannarna är?
    jag skulle inte vilja att mitt barn bar ngt jag (för barnet är ju lite för litet för att veta än) inte kunde stå för och jag utgår ju från att grannarna inte vill att symbolen blir betydelselös.
    konstig gåva.

nåja, det enklaste är väl att hon använder det hos dig (ditt hem, dina regler) men inte hos honom.

Svar på tråden Min dotter fick ett kors (smycke) pappan gillar inte de...