• JWN

Högt Blodtryck och få läkaren att förstå...

Jag har haft högt BT både innan, under och efter min graviditet. Har fått medicin och läkaren menar på att om BT nu går ner med medicinen så ska kroppen fått hjälp att stabililsera sig och jag inte skulle behöva äta mer tabletter...

Det jag funderar på är hur sjuttisken jag ska få läkaren/na att fatta att jag har PCO-S och är dit skickad på remiss från Gyn för att ha koll på mitt BT för resten av mitt liv (typ så sa min gyn läkare).....för när jag nämner att jag har PCO-S så tittar de på mig som en fågelholk och säger att det får vi prata om sen, nu måste vi fixa ditt BT. Men mitt BT är ju högt antalgien p.ga PCO-S och inte pga att det inte velat gå ner efter graviditen..

Någon som har några tips, argument, eller erfarenhet av liknande....

• Svar på tråden Högt Blodtryck och få läkaren att förstå...
  • LiselottePCOS

Tyvärr har jag inget bra argument det höga blodtycket kan vara orsakat av många olika anledningar både PCOS och andra faktorer som din gravditet.

PCOS:are med högt blodtryck får samma mediciner som andra med högtblodtryck. Det kan ta en tid att hitta en medicin som passar. Du kan be din husläkare att få komma till en endokrinläkare de kan både blodtryck och PCOS.

Berätta om hur det var för mig kort, kanske komemr du på något. Själv fick jag högt blodtryck (hypertoni) 2002 inte efter gravidtet men troligen utlöst av p-piller ( finns något som kallas p-piller utlöst högt blodtryck, hittade när jag googlade) ihop med anlag, övervikt och antinflamatorisk medicin (naproxen som kan ge njurskada, jag har det läcker protein i urin) för den migraän som jag fick av p-piller allt det kan var för sig eller tillsammans ha gett mig högt blodtryck.

Jag hade allvarligt högt blodtryck så jag var inlag en vecka på sjukhus för utredning och kom därifrån med 3 mediciner. har ff tre medciner men kombinationen är en annan. Jag var inlag på metbol- och endokrinavdelning under utredningen.

Förutom blodtrycksmedicin tar jag Metformin då jag inte kan ta p-pillerpga blodtrycket, för att " hålla koll på hormonerna" och jag har gått ned i vikt, men blodtrycket gick upp ändå.

Mer om min historia hittar du i bloggen
    blogg.passagen.se/liselottepcos/

• JWN

Tack för ditt svar, Liselotte!

Jag ska nog be om en remiss till en endokrinläkare. Känns lite bättre och tryggare att få en person som kan helheten och inte bara ser delarna. Sedan förstår jag att jag måste behandla min höga BT, men det känns som om man utesluter att kolla ytterligare prover. Läste på PCO-föreningens hemsida om blodfetter m.m.
    Och prover för att kolla att man inte har metabolasyndromet (min gyn-läkare pratade om det). Så man vet i vilken ände man ska börja fixa till allting och vad man behöver.....

• LiselottePCOS

metbolasyndromet klarar läkaren av på vårdcetralen det är blodfetterna LDL. LDH och triglycerid samt blodsocker (glukos)ska mätas och midjemått samt BMI. Ev klarar läkaren på vårdcetral av att tolka c-petid som är insulinmarkör.Naturium / kaliun har du säkert fått ta som har med hjärtatsarbete att göra och ej med metabola syndromet. Läkaren på vc kan skeiva remiss till enrokrin läkare, som tyvärr kan vara svåra att få komma till, väntetid kan det vara. Husläkaren kan då förbereda med att ta dessa prover och bifoga svar i remiss.

Det är tyvärr inte så lätt att endorkinläkare ser helheten, även de är mycket spcialinriktade och tycker att husläkare ska ta vissa saker eller andra läkaryrken. Tex tar inte den endorkrilog jag ahr kontat med hormonprover så ofta, han tar blodtryck , blodfetter, blodsocker och natrium / kalium som har med hjärtatsarbete att göra. Hormonerna kollad ehan ett par gånger precis när jag fick börja med Metformin pga av PCOS och insulinresistens.

Jag haft blodfetter under gränsvärdet för metabolasydnromet själv , trots högt blodtryck och bukfetam. Samt normalt blodsocker.

• JWN

Tack för all information, det är mycket värdefullt för mig.

Jag ska prata med min husläkare, kommer få en ny vid uppföjningen (den påbörjade har slutat), så jag får se vad han/hon kan och hur vi ska kolla allting. Jag får helt enkelt trycka på att jag har hormonfelet och säga att jag vill kolla upp visa saker förutom BT.

Om du menar att jag tagit något natrium/kalium-prov, så har jag inte gjort det..
    Det enda de har kollat är BT och urin.....

• LiselottePCOS

Ja jag har tagit natrium /kalium hur många ggr som helst. Det brukar man få ta när det handlar om blodtrycket.

• JWN

Oki, där ser man...nope inga extra prover här merän en BT-manchett som pupmar upp och ner.............

• LiselottePCOS

Hade du möjligen havandskapsförgiftning som gav högt BT, då kanska annat gäller som inte jag vet något om....tänkte på urinprovet.

Jag har själv protein i urin vilket är tecken på njurskada... kan vara en följd av högt bt eller tvärt om, njurskadan kan ha gett högt bt. Har gjort njur röntegn mm.

• JWN

Ja, kanske...
    Jag hade högt BT vid utredningen på gyn och sedan vid inskrivningen på MVC, sedan sjönk det till normal fram tills v 32 eller nått och då var det högt men ingen vita i urinen, hade någon tendens vid sista kontrollen...
    Så det kan ju vara det som de behandlar just nu...att BT ska gå ner efter graviditeten och bli stabilt...
    Jag behandlas ju inte för att jag har PCO-s och att det kan generera mitt höga BT....
    vi får väl se vad som händer...just nu har jag uppehåll i medicinenn för att se om den har hjälpt kroppen att bli stabil....

• LiselottePCOS

Hoppas du klarar dig utan medicin.

Om jag var du skulle jag fortsätta ta BT minst 1 gång per år hos någon sköterska
    ( eller företagshälsovård) blodtryck kan ligga bra och sedan stiga utan syntom...

Märker via mitt yrke (vårdcentral) hur vanligt det är och att högt bt finns i alla åldrar (från tonåren och uppåt) hos alla kroppsstorlekar.

Svar på tråden Högt Blodtryck och få läkaren att förstå...