• sillen1

Täcke eller åkpåse i liggvagnen?

Hej på er!
    Jag har ingen koll på detta med vagnar och täcken osv?! Frågar nu er som vet =)
    Vad har ni i liggvagnen, täcke och kudde... eller åkpåse? Kollade i en barnvagnsbutik och de sa att alla gör olika...
    hur har ni gjort?
    Trevlig helg!

• Svar på tråden Täcke eller åkpåse i liggvagnen?
  • Vickan I

Jo alla gör olika .

Vi hade Teutonias Baby nest i liggvagnen. Som en liten ombonad åkpåse .

http://kidzshop.jetshop.se/default.aspx om du vill se en bild på den. Praktiskt att dra igen när det är kallt och bara öppna upp när man kom in någonstans. Men självklart går de bra med täcke också...

(På bilderna har de kanten nedvikt, men den kan man ha uppvikt också om det är riktigt ruggigt och kallt).

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Dr Mupp

Beror när på året det är.

vår/sommar/höst = filt
    Vinter = åkpåse

• rasmusomiranda

jag köpte ett täcke till min vagn.. är beräknad i september
    de på affären sa att man kan använda täcke på vintern med.. med en varmare filt ovanpå... men allt e som man känner själv ingen som säger man ska göra si eller så

• Sussi1979

Jag ska ha i november och köpte en fårskinn åkpåse på Ullared. Tycker det verkar smidigt, men vem vet har ju aldrig haft bebis tidigare :)

• Pepsikatten
    Sussi1979 skrev 2009-08-14 20:13:38 följande:
    Jag ska ha i november och köpte en fårskinn åkpåse på Ullared. Tycker det verkar smidigt, men vem vet har ju aldrig haft bebis tidigare :)
    Vad kostade den i ullared?
    Allt är ju så mkt billigare där nere än i vanliga babybutiker!
  • Sandja

Jag ska ha barn i November och jag tänker ha täcke och filt. Har dock köpt en overall också som är som en påse :)

• miracle maker

Vickan I skrev 2009-08-14 19:50:24 följande:

Jo alla gör olika .Vi hade Teutonias Baby nest i liggvagnen. Som en liten ombonad åkpåse .kidzshop.jetshop.se/default.aspx om du vill se en bild på den. Praktiskt att dra igen när det är kallt och bara öppna upp när man kom in någonstans. Men självklart går de bra med täcke också...(På bilderna har de kanten nedvikt, men den kan man ha uppvikt också om det är riktigt ruggigt och kallt).
    Är den tillräckligt varm på vintern? Funderar nämligen på om jag ska köpa en Baby nest eller en vinteråkpåse till en nyfödd i början av januari? Om jag lyckas övertyga maken om en Teutonia, vill säga ;)
  • blinkalilla

Ts..förlåt att jag lånar din tråd men har fråga angående fårskinnet/ullet.
    Blir det inte för varmt för barnet? Hur är det med allergirisken? Har noll koll på detta med åkpåsar (första barnet) så lite info skulle vara bra.

• Pepsikatten
    blinkalilla skrev 2009-08-24 17:28:48 följande:
    Ts..förlåt att jag lånar din tråd men har fråga angående fårskinnet/ullet. Blir det inte för varmt för barnet? Hur är det med allergirisken? Har noll koll på detta med åkpåsar (första barnet) så lite info skulle vara bra.
    Är det äkta fårskinn eller ull och inte det inte är en massa kemikalier i så är det ju ingen allergirisk!
    Barn har ju alltid legat direkt på fårskinnsfällar i alla tider! Det bästa värmemässigt, både lagom varmt och kallt!
  • krut34

Vi fick vårt första barn i november och använde filtar. Hela vintern var jag ute på långa promenader och min bebis var aldrig kall. Köpte en stor fleecefilt som jag vek dubbel och la i botten av vagnen. Det som stack ut använde jag som täcke. Funktionen blev densamma som en åkpåses ungefär. Och mkt billigare. Att använda filtar tycker jag har varit bra för det har varit lätt att reglera värmen då. Och är lätt att tvätta om en olycka inträffar. Min erfarenhet är att jag snarare har klätt på för mycket än tvärtom, så det behöver man sällan bekymra sig om.

Mina ungar har båda lätt glidit nedåt i vagnen när de rört på sig och i en åkpåse gissar jag att de rätt snabbt skulle halka ned så att man får öppna den lite. Filtarna har liksom följt med barnet i nedhasandet, om du förstår vad jag menar. Det är en fördel, tycker jag.

Svar på tråden Täcke eller åkpåse i liggvagnen?