• Anonym

Tror du swedbank säger ja till detta lån?

Jag tänkte ta lån hos swedbank, min bank. Lönen är 16000 före skatt och sen får sambon 3000 ifrån csn och sen barnbidrag på 1050.
    Vi tänkte oss ett vanligt lån på 170 000 för bil och heminredning. Jag testade på deras hemsida men då står det att det ej gick, oavsett hur många år vi tog det på. Men när jag testade att ta på billån så gick det. ?? Vi ska köpa bilen privat och det gick med. Det spelar ju ingen roll för dom vet ju inte om vi köper bil för hela summan eller inte, men hur kommer det sig att det blir så? Varför kan vi inte ta ett vanligt lån? Vi är unga och nya på det här om det märks.

• Svar på tråden Tror du swedbank säger ja till detta lån?
  • Anonym

ingen som tror något? :P

• Anonym

Nej nej det går absolut inte.. Jag tjänade 244000 om året och de va på gränsen att ja fick ta ett lån på 70 tusen.. Så tyvärr så blir de inget lån för eran del.. Dom kollar hyra osv.. Och barnbidraget räknar dom inte med eftersom att de tillhör bebisen.. Man ska ha 4000 per vuxen kvar och 3000 per barn kvar på en månad att leva på efter alla räkningar är betalda.. Så jag tror inte ni får ett lån..

• Anonym (jooo då)

Det tror jag nog.. jag taxerade för 250000 och ansökte på lån på 130000 via lendo, ensamstående med barn, hyra på 6300:- och fick flera erbjudanden. det enda är att ju sämre förutsättningar desto högre ränta. men om du kanske ber din mamma eller så vara medsökande så borde det funka.

• Joual

Men allvarligt talat: varför låna pengar till heminredning? Att man av olika skäl behöver en bil kan jag förstå. (Här hemma behöver vi t o m två bilar). Men heminredning?

Jag skulle aldrig låna pengar för att inreda mitt hus, speciellt inte med de låga inkomster som ni har. Varför inte köpa begagnat och sedan stegvis "byta upp" er? Jag brukar köpa massor av saker på Blocket och Tradera. Det finns dessutom ofta fina saker på Myrorna och andra second-hand butiker.

• Tasano

Nu är jag ingen expert på banklån för jag har aldrig haft något men jag tror att de är mer villiga att ge lån för bilen eftersom de då har bilen som garanti - dvs, om allt skiter sig kan de sälja eran bil och få tillbaka pengarna eller åtminstone en stor del av dem. Jag tror att banken kommer bli rätt griniga om ni ljuger om vad ni ska använda pengarna från lånet till om de kommer på det.

• Anonym
    Joual skrev 2009-08-14 21:36:16 följande:
    Men allvarligt talat: varför låna pengar till heminredning? Att man av olika skäl behöver en bil kan jag förstå. (Här hemma behöver vi t o m två bilar). Men heminredning?Jag skulle aldrig låna pengar för att inreda mitt hus, speciellt inte med de låga inkomster som ni har. Varför inte köpa begagnat och sedan stegvis "byta upp" er? Jag brukar köpa massor av saker på Blocket och Tradera. Det finns dessutom ofta fina saker på Myrorna och andra second-hand butiker.
    Okej jag förstår men det mesta ska till bil. Två bilar, det behövs när han jobbar hela dagarna och jag går hemma med två barn och sköter nästan all handling själv och vi bor en bit ifrån stan. Sen tänkte vi köpa en ny soffa då den vi har är riktigt gammal och ful. Vi flyttade hemifrån för två år sedan så vi har också börjat billigt och bytt upp oss. Bara soffan kvar nästan.

Tack för svaret, jag hoppas det ska gå.
  • malin10

vi fick ta lån nu, inte var det så mycket men valde att ta en billigare bil,
    min man e arbetslös men eftersom han har arbetskada så kommer han få ut samma pengar som när han jobba när ams hittar ett lämpligt jobb utbildning till han...
    (Ams måste fixa han jobb/utbildning pga arbetsskadan.)
    lycka till

• elmadumle

När vi sökte lån till huset på swedbank var jag föräldraledig och dessutom arbetslös. De räknade på vad jag maximalt kunde få ut i föräldrapenning och räknade även med barnbidraget som inkomst. Som hon sa, du bestämmer själv hur många dagar du tar ut, vi räknar på det högsta sedan reglerar du det själv.

• Svinskinn

nämen det är ju ytterst tveksamt va?

• Anonym

Blir ni inte godkänd på swedbank så gå till de andra bankerna. Man skall inte bara försöka på en, för det skiljer sej markant på vilken bank man går.
    jag tror absolut ni får ett lån, men det bästa är nog om ni köper en bil genom firman, för då är lånet liksom låst, eller bilen rättare sagt, så då har banken mer säkerhet.

Svar på tråden Tror du swedbank säger ja till detta lån?