• mm m

Vad gör man med turkist yoghurt?

ja vad kan man göra med en hink turkisk yoghurt?

Hör att folk pratar om att de alltid har det hemma för det är så användbart till allt.. När jag frågar till vad säger de mest såser och dressingar. Kan säga att sås och dressing gör jag nästan aldrig men vill lära mig nu. Så är helt från grunden i detta ämne.

Vad gör ni? Vad kan m,an göra. Kom med alla saker ni vet. Ju fler desto bättre!!

Har ingen erfarenhet av detta men vill gärna prova och se om det är så bra som alla säger.

Skriv gärna vad ni gör och HUR ni gör?!

Tack

• Svar på tråden Vad gör man med turkist yoghurt?
  • Tess76

*Tzatziki: recept står på locket.

*Blanda yoghurt och thai sweet chili och ha till kyckling.

*Jag blandar lite yoghurt och frukt till barnen som mellanmål.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Martinis

tzatsiki: yoghurt riven gurka som du pressar vattnet ur, pressad vitlök, salt å peppar.

sen brukar jag göra en dressing på yoghurt, sweet chili, ketchup, salt å peppar, passar till typ kyckling å ris.

går ju å ha yoghurten naturell på mat åxå, på tex starkare maträtter är de rätt läckert me yoghurt till.

• Lillan7704

Tatziki (eller hur det nu stavas)!! Helt underbart gott till grillat! Och super enkelt!

• MissLillan

Jag ger det som mellanmål till min bebis på 10 månader med frukt eller bär i.

tzatsiki- gurka salt peppar och yoghurt

vispar med vaniljsocker och har det till bärpaj

• jenniebebisimars

Hörde nån som gjorde vitlökssås...

Typ yoghurt,vitlök & salt går ju att ha till både grillat & tacos typ!

• Majsan70

Underbar currydip till sallad eller bara tatt doppa grönsaker i eller kanske chips?
    Ypughurt, salt, curry och senap blandas ihop under avsmakning o sen får det tså till sig lite bara o det är sååå gottigt.

• BlommyNess12

Jag brukar använda det i matlagning istället för creme fraiche också

• Fille Fjonkan

Våra barn äter det i mängder till ris. Speciellt om vi har en lite starkare rätt som chili con carne till. Då äter vi det också.

På senare tid har jag gjort skagenröra på turkisk yoghurt och majonnäs. Vi har snöat in på Toast Skagen här hemma.

Det är också gott att mosa ner fetaost i yoghurt och ha som dressing eller som fyllning i bakad potatis.

• astalacasta

I den här tråden finns recept på massor av kalla såser med turkisk yoghurt:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43772927.html

Turkisk yoghurt är också gott att använda som det är till tex tacos, fajitas, wraps och fyllda pitabröd. Även till kryddstarka grytor eller couscousrätter är det gott med en klick turkisk yoghurt till.

Med hackade hasselnötter och lite flytande honung på blir det en god efterrätt.

Sedan är det gott till frukost också, tycker mina barn. Men skivad banan eller frysta hallon på.

• Carr0n

Tzatsiki - gurka, vitlök, salt, peppar och t-yoghurt.

Efterrätt åt barnen - Blandar i valfri frukt i yoghurten och ev lite socker om frukten är sur.

Min sambo brukar göra en sås med sambal oelek och t-yoghurt till grillat kött osv.

Annars använder jag den som vanlig creme fraiche... blandar chipsdipp i den, använder den i matlagning etc.

Svar på tråden Vad gör man med turkist yoghurt?