• Dubbelwe

Någon mer "steril" som plötsligt blivit gravid?

Hej alla. Jag har efter flera års försök och utredningar fått beskedet att jag aldrig kommer att kunna få barn utan IVF. Så efter det gjorde vi ett IVF och fick en fantastisk dotter. Eftersom det var en lång kamp för att få ett barn så har vi varit jättenöjda och tacksamma för det, och inte alls planerat för ngt syskon. JA så plötsligt är jag nu gravid! Man hör sådana historier hela tiden när man kämpar och man blir både hoppfull och lite ledsen då. Men är det egentligen så vanligt som alla " snälla" kommentarer från alla superfertila medmänniskor vill påskina?
    Är det fler av oss "sterila" här som blivit gravida spontant?
    Kram till alla som kämpar på. Hoppas nu att ni inte tar illa upp på något sätt. Jag har kämpat länge jag med och vet hur det känns♥

• Svar på tråden Någon mer "steril" som plötsligt blivit gravid?
  • Snöstjärnan

Min mamma hade samma problem, hon var 18 år då hon fick mej, då naturlig väg. Sen försökte hon i 17 år at bli gravid igen, med både ivf ett fler tal gånger, och självklart naturligt, under dessa år hade hon några olika förhållanden, men det gick inte med någon, läkaren gav henne domen redan då hon fått mej att hon ej kunde få fler barn. Sen 17 år senare träffade hon en ny man, de var tillsammans i ca 1 månad sen blev hon gravid helt naturligt och oplanerat :)

Så jag har nu världens underbaraste lillebror på snart 7 år :) Hn hade gett upp hoppet för länge sen, men sen kom han som ett mirakel 17 år senare :)

Så hoppet finns för alla :)

Grattis till eran graviditet :)

kram

• Pimpinellan

En bekant fick domen totalstopp i båda äggledarna och omöjligt att bli gravid utan IVF. Efter sex års försök blev hon spontant gravid och fick barn och när det barnet var 1,5 år blev hon gravid igen. Så var det med det "stoppet"!
    Har också vänner som fick första barnet efter minst två IVF:er och andra spontant inte ens två år senare. De var helt chockade!
    Det är inte jättevanligt med spontangraviditet efter att först ha haft svårt eller t.o.m varit helt utdömd,men det är inte jätteovanligt heller. Läser om det rätt ofta tycker jag och det inger hopp.

• Fossa

Här är en till! Det tog oss fyra IVF/ICSI att få till våra tvillingar och nu i juli blev jag spontant gravid. Vi hade planerat att påbörja syskonförsök i augusti.

Vi har manlig faktor med ca tre miljoner spermier, alla defekta. Dessutom indikerade behandlingarna att mina äggstockar var på väg att ge upp i förtid. Så vi är verkligen lågoddsare. Läkarna ville tom att vi skulle skynda på med IVF:en för att ha någon chans att hinna innan min äggreserv tar slut.

Det är bara ett par procent som lyckas spontant så vi är lyckligt lottade du och jag.

Jag har haft en massa blödningar men VUL i veckan såg bra ut. Är i vecka 7+3 idag. Vilken vecka är du i?

• Hannathu

Har PCOS och det verkar min farmor oxå ha haft för min pappa kom efter över 20års äktenskap! När farmor var i 40års åldern

Om jag förstår det rätt så kan PCOSkvinnor bli mer fertila med åldern

• Dubbelwe

Fossa: Ja tänka sig. När man minst anar det så ... Jag vet inte vilken vecka jag är i men ska på v.ultraljud i veckan för att fastställa det. Jag har anledning att tro att jag är i vecka 10. Vi får väl se

Alla: Det är ganska otroligt egentligen, men det verkar som att många känner någon som ... Man ska alltså inte tappa hoppet, plötsligt händer det.

• Bling1975

Grattis till ett nytt plus! Minns dig från en av de första trådarna jag hängde i här på FL.

Jag tror helt enkelt att det finns väldigt få som är helt sterila så länge delar av kroppen inte har opererats bort eller saknats från födseln. Min man hade en väldigt väldigt låg spermienivå (bara några tusen, det krävdes ICSI) och vi lyckades ändå med en spontangraviditet (dock mf). Min mammas vänner försökte i 14 år (innan IVF var vanligt) och fick sedan två barn med 18 månaders mellanrum. Våra grannar gjorde IVF efter att fått höra samma som dig och fick tvillingar, drygt 10 år senare kom en liten överaskning helt spontant.

De allra flesta som har grundförutsättningarna kan alltså lyckas själva, frågan är bara om det tar 3 månader, 12 år eller så lång tid att det är försent.

• Dubbelwe

Vad roligt att se dig Bling! Jag kikar in hos dig...

Svar på tråden Någon mer "steril" som plötsligt blivit gravid?