• Nericia

Angående att bli varslad, vad e det som gäller???

jag är nu mammaledig o ska börja plugga i höst. nu när jag inte e mammaledig längre så tänker mitt jobb varsla mig. jag skulle bli varslad annars när jag skulle komma tillbaka. men eftersom jag nu bryter mammaledigheten så varslar dom mig nu. men då e det ju så att jag måste stå till förfogande o jobba. o det går ju inte eftersom jag ska plugga. men då undrar jag om man kan få vara studieledig under varslet eller kan dom tvinga en o jobba ändå??? o sen om jag nu måste säga upp mig för att jag inte kan få studieledigt under varslet, har det nån innerbörd om man säger upp sig, när det gäller csn???

hoppas någon som vet. jag ska ringa facket på måndag, e med där, men e så fundersam o tänkte att nån här kanske e väl insatt o kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Angående att bli varslad, vad e det som gäller???
  • Vanilj L

Men varslar dom dig på grund av arbetslöshet? då blir du ju uppsagd. Då bestämmer du ju själv om du vill jobba eller plugga. Arbetsgivaren kan inte säga upp någon som är föräldraledig. Men direkt när föräldraledigheten är slut kan dom det.
    Har du redan skriftligt brytit föräldraledigheten?

• Nericia

ja men jag har 6 månaders uppsägning när dom säger upp mig. alltså så under den varslingen måste jag stå till förfogande o jobba. o det går ju inte eftersom jag ska plugga o har min son hemma. föräldraledigheten e slut.

• Vanilj L

Det är nog bäst att du pratar med någon kunnig på facket. Ska du plugga hemma?
    Isåfall kanske pappan kan ge ut dagar, så du förlänger det hela.

• Winnertaco

Du har alltså inte fåttbeviljad tjänstledighet för studier? Har du det kan de inte tvinga dig att jobba. Annars tror jag att de inte har att göra med vad du gör på din föräldraledighet, har för mig att man till och med får jobba åt en annan arbetsgivare.

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Nericia

ja jag ska plugga hemma.  ledigheten e slut. måste börja med nått annat. plugga eller jobba.

• Nericia

min chef o jag har inte kommit överens om något, jag har varit mammaledig, men ska nu börja plugga. o då tänker de varsla mig. men säger att jag måste jobba under de 6 månader jag har innan jag blir varslad. men det går ju inte. o då e frågan om man kan bli studieledig under varslet

• Winnertaco
    Nericia skrev 2009-08-15 08:36:33 följande:
    min chef o jag har inte kommit överens om något, jag har varit mammaledig, men ska nu börja plugga. o då tänker de varsla mig. men säger att jag måste jobba under de 6 månader jag har innan jag blir varslad. men det går ju inte. o då e frågan om man kan bli studieledig under varslet
    Tjänstledighet för studier ska man ansöka om 6 månader innan om man ska ha laglig rätt att få det beviljat. Du är nog tyvärr tvungen att jobba under din uppsägningstid.
  • Nericia

ja tjänstledigt ger dom mig inte, det e så mycket neddragningar nu.  o det kan dom väl neka ändå fast man säger det långt i förväg.

va händer om jag säger upp mig själv då, har det nån innerbörd för csn?

• Winnertaco
    Nericia skrev 2009-08-15 08:43:25 följande:
    ja tjänstledigt ger dom mig inte, det e så mycket neddragningar nu.  o det kan dom väl neka ändå fast man säger det långt i förväg. va händer om jag säger upp mig själv då, har det nån innerbörd för csn?
    Ansöker du minst 6 månader innan har de ingen rätt att säga nej. Du har nog en uppsägningstid även om du säger upp dig själv. Det som är negativt med att säga upp sig själv är att man får karens på a-kassan (men det kanske kvittar om du ska plugga). Csn påverkas inte av att du säger upp dig.
  • Nericia

nej säger jag upp mig själv, så får jag sluta direkt. bara för att jag inte har något ställe o jobba på. jobbar som personlig assistent.

men csn påverkas alltså inte av om man säger upp sig. bra bra.

men det bästa vore ju om dom säger upp mig. måste få till det på nå vis

• Menhir

Är du varslad eller uppsagd?

Under uppsägningstiden är du skyldig att jobba, likaså om du säger upp dig själv. Hur lång uppsägningstid du har står i avtalet.

Arbetsgivaren kan sätta dig på annat jobb, tex städa kontoret eller annat, du har dock rätt att behålla din lön även om de nya arbetsuppgifterna normalt sett ger lägre lön.

CSN bryr sig dock inte om vad du gjort tidigare så där är det lugnt.

• Nericia

jag blir varslad, annars måste jag säga upp mig själv. om jag blir varlsad är det 6 månaders arbete för min del. om jag säger upp mig själv får jag gå direkt eftersom jag inte har någonstans o jobba.

men det jag undrar är om jag kan få studieledigt under varslingen det e det jag ska fråga på facket.

• Winnertaco
    Nericia skrev 2009-08-15 22:00:13 följande:
     men det jag undrar är om jag kan få studieledigt under varslingen det e det jag ska fråga på facket.
    Dom har ingen skyldighet att bevilja din ledighet, men man kan ju tycka att om du blir uppsagd pga arbetsbtrist kan man ju tycka att de lika gärna kan ge dig ledigt eftersom du uppenbarligen inte behövs längre. Det beror nog enbart på arbetsgivarens goda vilja.
  • Nericia

ja det roliga e att det finns inga jobb men dom vill gärna ha mig till förfogande isåna fall det e därför dom inte bara låter mig gå. dom e lite fula. för jag sa att ja men om jag nu står till förfogande finns det nå jobb. nä det finns det inte men ifall. o om jag sa upp mig själv så undra dom om jag ändå ville jobba lite extra. dom e så fula. dom har sagt upp massor av folk. en har jobbat i 30 år. o sen får alla gå som timanställda. men jag har sagt att jag inte vill jobba extra. tycker dom e så fula i sitt agerande. så dom e väl inte så tillmötesgående. men sen var det en som sa att kolla med facket ifall jag inte har rätt o va studieledig under varslet. eftersom det inte finns jobb. det e krångligt det här,. har så svårt o förklara

• Nericia

och man vill ju helst att de säger upp än. det ser ju snyggast ut i framtiden, än att jag sagt upp mig själv.

• Nericia

lite uppdatering om någon undrar som oxå kanske e i samm situation.

deala med högsta chefen, dom slipper ha mig kvar i x antal månder o hitta arbete åt mig under varslingen o jag får gå direkt så jag kan plugga. tänk att man ska få tjata sig till som man hela tiden sagt.

o det var ju underchefer jag prata med innan. o de verkar ju kunna nada. bläh på dom

men nu e jag toppenglad. tänk att man kan bli så glad av att bli uppsagd. haha

Svar på tråden Angående att bli varslad, vad e det som gäller???