• Anonym (fressen)

Får man äta getost som varit fryst???

Jag köpte en pizza som hade getost på sig, och jag tänkte att eftersom osten varit fryst i X antal månader så kan det inte vara någon fara...

Vad tror ni?

• Svar på tråden Får man äta getost som varit fryst???
  • Anonym (fressen)
    snustorr skrev 2009-08-15 00:31:42 följande:
    Jag skulle ringa 112 omedelbums!!
    Oj... så allvarligt...

vad tror du de säger? jag kan inte köra bil nu och min sambo har druckit, kan man åka ambulans för en sådan grej??
  • Anonym (ingen fara)

Anonym (fressen) skrev 2009-08-15 00:44:34 följande:

Oj... så allvarligt... vad tror du de säger? jag kan inte köra bil nu och min sambo har druckit, kan man åka ambulans för en sådan grej??
    Ska inte vara någon fara, andas ut.
  • Anonym (ingen fara)
    snustorr skrev 2009-08-15 00:31:42 följande:
    Jag skulle ringa 112 omedelbums!!
    Elakt att skrämma upp TS!
  • Anonym (ingen fara)

TS: Det finns en liten risk för att getost kan innehålla listeria och getost är en mögelost vilken ska undvikas när man är gravid.

Så nej, man bör inte äta det men risken är minimal om man bara ätit det en gång. Men låt bli getostpizzorna under resten av graviditeten.

Du kan dock sova lugnt i natt

• Butterscotch

Det är mögelost och kittost som ska undvikas när man är gravid. Om osten upphettas till "bubblande het" är det ok, och det sker ju sannolikt när pizzan värms. Ingen fara på taket alltså.

• Anonym (lästedetta)

Jag läste i en av mina mamma-tidningar en kock som  sa att svenska ostar inte var nån fara efter som det inte säljs några opastöriserade ostar här i Sverige. Kommer de från utlandet så kan man inte veta så säkert. Så enligt henne var dte ingen fara ens med dessertostar mm... Ska leta rda på tidningen och återkomma.. =)

• Anonym (slv)

Risken att bli smittan är ganska liten men ändå tillräcklig för att livsmedelsverket ska råda oss att undvika vissa ostar.
    Följande är taget från deras hemsida:

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

Följande står också

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Läs mer på deras hemsida

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

• Anonym (lästedetta)

mm.. men föhoppningsvis var TS pizza upphettad så pass... ; )
    en pizza brukar vara "bubblande hett"... iaf osten =)

• Butterscotch

Anonym (lästedetta) skrev 2009-08-15 07:02:45 följande:

Jag läste i en av mina mamma-tidningar en kock som  sa att svenska ostar inte var nån fara efter som det inte säljs några opastöriserade ostar här i Sverige. Kommer de från utlandet så kan man inte veta så säkert. Så enligt henne var dte ingen fara ens med dessertostar mm... Ska leta rda på tidningen och återkomma.. =)
    Vi brukar köpa opastöriserad brie i mataffären, så visst säljs det sådana i Sverige. Det var ju lite olyckligt att en kock, som av många säkert uppfattas som expert inom området mat, uttalar sig så felaktigt.
Svar på tråden Får man äta getost som varit fryst???