• Erika06

Väggskötbord på kakelvägg?

Bor i lägenhet och har lite trångt med utrymme. Så vi vill gärna ha ett väggskötbord i badrummet men vi har kakelvägg där, kan man fästa på kakel? Någon som har så eller vet någon annan som gjort så?

Tänkte om det är för hårt i väggen att det liksom inte går att fästa...eller?

• Svar på tråden Väggskötbord på kakelvägg?
  • Matanza

Har ni badkar så kan ni ju ha ett skötbord över det och slipper då borrar!!

• Erika06

Vill inte ha det över badkaret eftersom vi badar och dushar mycket och vill slippa bära ner och så hela tiden. Tycker även att förvaringen på tex Brio Vegga verkar bra..

• Matanza

det finns ju ett skötbord över badkaret som man inte borrar fast OCH som går att fälla upp! Supersmidigt!

Men om ni ska borra i våtrum så är det ju viktigt så inte fukten går in i väggen, jag skulle kontakta fackman isåfall!

• momster

jag hade mitt skötbord på kakel vägg när grabben var liten, funkade utmärkt.

• Skruttensmamma

Är det betongväggar så är det nog ingen fara. Det brukar det vara i lägenhetshus. Borra och fäst skötbordet i kakelskarvarna.
    Är det gips- eller träväggar bör ni vara noga med att spruta in silikon i hålen.
    Det bör inte vara hårdare väggar i badrummet än i resten av lägenheten. Kaklet sitter ju bara utanpå och skarvarna är inte så hårda.

• vivianne

Kolla med någon som "vet" hur man borrar i kakel så att plattan ni borrar i inte spricker (är ju långt ifrån säkert att skarvarna är med samma mellanrum som era hål ska vara). Och glöm inte fuktspärra. Väggen under kaklet är ju likadan som i resten av huset så där är det nog inga problem.

Förutsätter att ni äger er bostad, hyr ni bör ni kanske kolla upp om man överhuvudtaget får borra i kaklade väggar. Vår förra hyresvärd ville i alla fall inte det.

• Matanza

Det finns särskilda kakelborr att använda!!!

• Erika06

Kruxet är att det är en hyresrätt...så vi får isåfall kolla upp med fastighetsägarna.
    Men det skulle vara så smidigt om vi kunde ha det på väggen i badrummet.

• vivianne

Men om ni bor i hyresrätt kanske ni kan få vaktmästaren att borra upp det

• Erika06

Vivianne:
    Ja, man kan ju alltid fråga. :)

Svar på tråden Väggskötbord på kakelvägg?