• erkiperki

Köra bil i england

Någon som har gjort det? Jag ska åka till england nästa sommar och har börjat kolla lite på hur vi ska lägga upp resan och så. Vi ska till cornwall och vill gärna kunna köra omkring där och inser att en hyrbil nog är den bästa lösningen. Men törs man köra när man är van vid högertrafik? Vad ska man tänka på? Finns det någonting som man kan läsa innan kanske? Och hur funkar det med ett svenskt körkort, är det giltigt som det är?

• Svar på tråden Köra bil i england
  • vackrastarflow

När vi körde i Skottland satsade vi på en automatare så att man iaf slipper bry sig om växelspaken som sitter fel

Det enda man egentligen behöver tänka på är att man håller sig på vänster sida Svenskt körkort fungerar utmärkt!

• jamarl

jag bor i england. och när jag flytta över hit och börja köra så va det väldigt svårt att positionera bilen. i sverige t.ex. om du kör har vi ju "resten" av bilen på vär högersidan och tänker på trottoarer osv. men här har vi "resten" av bilen på vänster sida. ett bra tips är också att tänka att föraren ska vara nära mittlinjen på vägen (om du förstår vad jag menar). lika som i swe sitter ju föraren vid mittlinjen där.

det enda jag kan säga är att köra automat eller inte spelade inte större roll för mig, enda skillnaden är ju att du växlar med vänsterhanden.

ett svenskt körkort gäller i eu i 6 månander eller 1 år kanske, minns inte rätt. men det lät inte om att ni skulle vara där så länge ;)

annars är cornwall jättefint (om ni får bra väder hehe).

lycka till och tveka inte att fråga om råd och tips igen.

• Paincake

Körde till Skottland i sommar i vanlig bil anpassad för högertrafik. Visst var det lite knöligt till en början och man får skärpa till sig rejält, särskilt vid svängar och mindre rondeller (de stora har ju fina pilar som visar var man ska). Men jag tyckte det gick bra. Ett tips kan vara att de två som sitter fram kör "tillsammans", dvs påminner varandra om vilken sida av refuger man ska köra på.

• evaoregon

Maken körde i Australien och på Nya Zeeland i 7 veckor när vi var där på semester (de har också vänstertrafik) och det gick hur bra som helst.

• evaoregon
    vackrastarflow skrev 2009-08-15 20:18:23 följande:
    När vi körde i Skottland satsade vi på en automatare så att man iaf slipper bry sig om växelspaken som sitter fel Det enda man egentligen behöver tänka på är att man håller sig på vänster sida Svenskt körkort fungerar utmärkt!
    Automatare är enklare överhuvudtaget, tycker jag. I alla fall när man vant sig vid det.
  • erkiperki

Tack för alla svar! Eftersom vi hyr bilen där så kommer det att bli en bil som är anpassad för vänstertrafik, det blir nog säkert en automat också så slipper man problemet med att växla med vänster hand.

Jamarl: Tack för tipset om postioneringen. Hur funkar det annars med trafikregler? Det skiljer väl en del antar jag? Finns det t.ex. någon "vänsterregel" som motsvarar vår högerregel? Vet du vart man kan läsa på om det här? Har du varit i Cornwall själv, några tips på saker som man inte får missa?

• Zixi

Man ska deffinivt ha en bil anpassad för vänstertrafik, det är mycket lättare att tänka rätt då.

I övrigt så har de i stort sett samma trafikregler som oss fast spegelvänt och ja, de har en "vänsterregel". Det som är lite trixigt ibland är att tänka rätt när man kommer till rondeller, kör om på motorvägar samt när man ska svänga in på en större väg när där inte är några andra bilar (dvs inga visuella signaler).

Jag har kört mycket i både Sverige och England och lägger om mitt tänkade direkt när jag stiger in i bilen. Men har aldrig testat en högerbil i ett vänsterland, det verkar onödigt svårt.

Se till att dubbel och trippelkolla parkeringsreglerna, i alla fall inne i London är de väldigt komplicerade!

Och Cornwall är jätte-vackert. Tips är att testa de lokala pubarna och prata med lokalbefolkningen. Om ni är trevliga och inte alldeles för turistiga så kommer de att tipsa er om alla bra ställen att åka till. Ha en trevlig semester, är väldigt avundsjuk!

• vackrastarflow
    evaoregon skrev 2009-08-16 16:19:11 följande:
    Automatare är enklare överhuvudtaget, tycker jag. I alla fall när man vant sig vid det.
    ja, men inte lika kul
  • Zixi
    vackrastarflow skrev 2009-08-16 20:37:35 följande:
    ja, men inte lika kul
    Håller med. Sen tycker jag att det nästan är svårare att köra automatare när man är van vid manuell, sitter och försöker trampa på den icke existerande frikopplingen och handen famlar desperat efter växelspaken.
  • vackrastarflow
    Zixi skrev 2009-08-16 20:54:56 följande:
    Håller med. Sen tycker jag att det nästan är svårare att köra automatare när man är van vid manuell, sitter och försöker trampa på den icke existerande frikopplingen och handen famlar desperat efter växelspaken.
    Jag tycker även man håller sig mer fokuserad när man kör manuellt, det blir lätt att man bara åker istället för kör. Fast sen är automatare trevligt på många sätt. När jag bodde i LA hade det varit en mardröm med manuellt i köerna. Men i Sverige tar jag helst manuellt.
Svar på tråden Köra bil i england