• Anjis87

Fixa el till lägenhet snabbt

Det här känns som en sån där typisk sak som man redan ska veta, men eftersom jag aldrig gjort det har jag verkligen ingen aning. Jag har fått lägenhet hastigt och lustigt (det gick lite fortare än vad jag trodde) och kan egentligen flytta in NU. Men jag måste fixa egen el och nu är jag ganska lost. Jag vill ju ha elen så fort som möjligt och inte i månadskiftet eller om två månader. Men hur gör man egentligen? Jag är jättetacksam för lite hjälp!

• Svar på tråden Fixa el till lägenhet snabbt
  • Shorona

Ring ditt elbolag. Ibland kan man få betala en liten summa mot att dom sätter på elen snabbare. Lycka till!

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Anjis87

Ok, tack ...men jag har inget elbolag..tror jag? Jag har fått för mig att man ska ringa nätägaren (vad nu det innebär) och sedan få en elleverantör tilldelad om man inte väljer själv. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

• Emerun

Nätägaren brukar ha el oxå, är väl troligen Vattenfall eller Fortum som har ditt nät. Om man vill ha billigare el än vad tex Fortum har får man göra ett aktivt val för att få det.
    Har aldrig varit med om att elen är avstängd i en lägenhet som man flyttar in i trots att föregående hyresgäst har sagt upp sitt avtal, har flyttat 4gånger, bara att ringa till nätägaren så fort du kan, idag tex och säg från vilket datum du flyttar in så de kan ta betalt från den dagen.
    Pratade med Fortum om det en gång och de sa att de inte stänger av elen mellan hyrersgästerna förutsatt det inte var lång tid mellan avflyttning och inflyttning av ny hyresgäst.
    Lycka till!

• Anjis87

Åh, ok. Jag tror jag börjar få ordning på allt nu Tack så mycket för hjälpen!

• Pappa G

Varje nätägare har en s.k. anvisad elleverantör. Det är de som levererar el till dig, till det dyra tillsvidarepriset, om du inte säger annat.

Kolla elpriser på www.elpriskollen.se
    För att teckna avtal behöver du din elmätares anläggningsnummer.

Svar på tråden Fixa el till lägenhet snabbt