• Sigrid

Hur mycket falukorv beräknar man per person?

Hur mycket falukorv beräknar man per person? Jag har 500g i frysen, räcker det till 4 vuxna och 1 barn?

• Svar på tråden Hur mycket falukorv beräknar man per person?
  • Grådan
    mion skrev 2009-08-15 16:36:18 följande:
    Vad ska du göra?
    Samma fråga som jag har. Till korvstroganoff eller gryta räcker det, men inte bara som stekt eler dylikt....
  • minafyra

Har du 500g så har du...sedan får du ju ha saker till för att fylla ut så att alla säkert blir mätta!!

• Sigrid
    mion skrev 2009-08-15 16:36:18 följande:
    Vad ska du göra?
    Det blir nog kokt falukorv med potatis och pepparrotssås. Och någon grönsak, kanske broccoli och sallad.
  • Sigrid
    minafyra skrev 2009-08-15 16:40:10 följande:
    Har du 500g så har du...sedan får du ju ha saker till för att fylla ut så att alla säkert blir mätta!!
    Jag kan ju köpa mer om det inte räcker.
  • minafyra
    Sigrid skrev 2009-08-15 16:45:19 följande:
    Jag kan ju köpa mer om det inte räcker.
    Ja alltså det beror ju på ålder på barnen med..har du fyra tonåringskillar i huset så räcker det nog inte nej. Är det fyra mindre barn så ja då bör det ju räcka. Falukorven i sig är ju inte den nyttigare delen av måltiden ändå så den delen behöver ju inte överdrivas Sedan har man ju kokta grönsaker, färska grönsaker och pasta/ris/potatis/dyl till...och skulle ngn sedan mot all förmodan vara hungrig så får man väl ha en knäckemacka oxå
  • Sigrid

Det är två vuxna (jag och min man) som ska äta middag och ha varsin matlåda med oss. Middagen ska också ätas av vår 4-åriga son.

minafyra: Jag får ta fram brödfatet om det inte känns tillräckligt mycket precis som du skriver.

• minafyra
    Sigrid skrev 2009-08-15 16:56:25 följande:
    Det är två vuxna (jag och min man) som ska äta middag och ha varsin matlåda med oss. Middagen ska också ätas av vår 4-åriga son.minafyra: Jag får ta fram brödfatet om det inte känns tillräckligt mycket precis som du skriver.
    Ja alltså i vår del av världen så överdriver vi ofta mängden mat vi äter..nu är det klart att de som äter av tex GI diet behöver mycket mer proteinrik mat än andra då de utesluter kolhydraterna. Men i princip behöver en vuxen man 100-200g av den proteinrika delen mat OM DAGEN. Om han då inte tränar mycket eller har andra särskillda behov.
    Din son behöver ju inte ens 100g om dagen om han är normal stor till växten..
Svar på tråden Hur mycket falukorv beräknar man per person?