• KarJac

Uncle Bens basmatiris - koktid!

Hej på er!

Ska koka ris och den kära sambon har hällt över riset i en behållare utan att spara instruktioner. Är det någon som har lust att kolla hur mycket ris vatten det ska vara till 4 personer samt hur länge det ska koka/dra.

Tusen tack på förhand!

Flemch
  • Svar på tråden Uncle Bens basmatiris - koktid!
  • mion

Tror det är dubbelt så mkt vatten som ris ca en kvart tills vattnet är borta....

• La Lola

Jag läser aldrig de där intruktionerna.

Jag tar dubbelt så mycket vatten som ris o låter det koka i ca 15 min. Då smakar jag på riset o kollar om det är genomkokt. Annars får det koka några min till (o ibland behövs det liiiite mera vatten).

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Bakeapple

Jag har ICAs basmatiris (borde ju vara ungefär samma proportioner) och ska ha 3 dl ris till 5 dl vatten för 4 portioner. Brukar koka upp och låta det efterkoka på avstängd platta ca 15 minuter tills det är klart.

• KarJac
    mion skrev 2009-08-15 16:45:02 följande:
    Tror det är dubbelt så mkt vatten som ris ca en kvart tills vattnet är borta....
    Okej. Det blir nog toppen.
    Ska Uncle Bens ris spolas innan?
    Flemch
  • KarJac
    Bakeapple skrev 2009-08-15 16:50:29 följande:
    Jag har ICAs basmatiris (borde ju vara ungefär samma proportioner) och ska ha 3 dl ris till 5 dl vatten för 4 portioner. Brukar koka upp och låta det efterkoka på avstängd platta ca 15 minuter tills det är klart.
    Den tar vi, tusen tack!
    Flemch
Svar på tråden Uncle Bens basmatiris - koktid!