• Deer

kolsyra och gravid?

Är det någon som hört att det skulle vara farligt att dricka drycker med kolsyra i när man är gravid?
    Isf vad är det som kan hända?

• Svar på tråden kolsyra och gravid?
  • KathyR

Jag har aldrig hört det, men jag hoppas givetvis inte det eftersom jag druckit mycket kolsyra..

• Pretty Banana

Nej, koldioxidhalten i blodet är alltid densamma. Om den höjs jättepyttelite så blir man anfådd och andas ut koldioxiden. Höjs den lite mer så dör man.

• Pretty Banana

Däremot KAN det vara så att koffeinet i t.ex. coca cola påverkar barnet negativt, men det är inte troligt.

• Deer
    KathyR skrev 2009-08-15 17:19:02 följande:
    Jag har aldrig hört det, men jag hoppas givetvis inte det eftersom jag druckit mycket kolsyra..
    Hehe, jag med levde på cola och loka när jag väntade mina små.

Detta är en kompis mamma som sagt så här till min kompis, men jag tror att det bara kan vara för att jävlas med sin dotter då mamman är lite ding och inte riktigt tycker om att dottern är med barn.
    Men jag vill iaf kolla upp lite innan jag säger att det absolut inte är så.
  • KathyR

Okej, jag har druckit litervis med cola men har hört innan att det skulle vara skadligt. Men det tycker jag att allting är så..

• KathyR
    Deer skrev 2009-08-15 17:22:58 följande:
    Hehe, jag med levde på cola och loka när jag väntade mina små. Detta är en kompis mamma som sagt så här till min kompis, men jag tror att det bara kan vara för att jävlas med sin dotter då mamman är lite ding och inte riktigt tycker om att dottern är med barn. Men jag vill iaf kolla upp lite innan jag säger att det absolut inte är så.
    Men jag tycker inte att man får göra något när man är gravid, för allting "kan" vara skadligt för barnet. Jag röker inte och jag dricker inte alkohol, det får räcka tycker jag
  • Kaldorei

Många barnorskor som sägwer att man inte ska dricka så mkt läsk, men enda anledningen till det är att det är väldigt mkt socker i läsk och man kan riskera att få ett stort barn, eller om men tex har förhöjd risk att få gravdiabetes så kan man få det....

• KathyR

Jag drack mycket cola i början av graviditeten p.ga. att jag kräkte massor. Det enda som fick mig att sluta kräka och att släppa illamåendet var coca cola. Idag är det Loka eller Ramlösa, eller mineralvatten i sig som får min halsbränna att släppa så därför dricker jag väldigt mycket kolsyra.

• blinkalilla
    Deer skrev 2009-08-15 17:18:08 följande:
    Är det någon som hört att det skulle vara farligt att dricka drycker med kolsyra i när man är gravid?Isf vad är det som kan hända?
    Tror inte att nått händer ifall man dricker drycker med kolsyra.
    Min mamma levde tydligen nästan enbart på cola och chocklad när hon väntade mig, jag föddes fullt frisk och väntar barn själv nu (bf om 6 dagar) och har hinkat i mig en massa kolsyrat vatten och diverse drycker och lilleman i magen mår prima :))
  • Deer
    Kaldorei skrev 2009-08-15 17:24:42 följande:
    Många barnorskor som sägwer att man inte ska dricka så mkt läsk, men enda anledningen till det är att det är väldigt mkt socker i läsk och man kan riskera att få ett stort barn, eller om men tex har förhöjd risk att få gravdiabetes så kan man få det....
    Jo det där med sockret förstår jag.
    Men då kan jag lugna min kompis, för hon dricker bara loka, så det lär ju gå fin fint.
Svar på tråden kolsyra och gravid?