• Victorius

Någon som har barn som haft liten fontanell coh att huvudet ej växer? HJÄLP!

Hej!
    Födde min dotter för 2 veckor sedan och märkte ganska snart att hennes fontanell var exremt liten, som en 10-öring ungefär.
    Hennes huvud var 35 när hon föddes och när vi var på BVC då hon var 11 dagar gammal så var huvudet bara 35,3. Jag frågade BVC-sköterskan om hennes fontanell och hon sa att det viktiga var att hon hade någon. Men så gick jag in på nätet när jag kom hem och läste om det och tycker allt känns så läskigt.

Jag mätte idag hennes huvud själv här hemma och då är det bara 35,5... När jag tittar i mitt andra barns BVC-häfte så växte hans huvud 2 cm på 2 veckor!!!

Nu vill jag ha så mycket info som möjligt och hoppas att någon kan hjälpa mig... Jag är sååå orolig och rädd.

Tack på förhand.

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726 & Vilda född 090801 victoriablomster.blogspot.com
  • Svar på tråden Någon som har barn som haft liten fontanell coh att huvudet ej växer? HJÄLP!
  • Clavi

Hej!
    Min son är född med nåt som heter Kraniosynostos. Det innebär ibland attman saknar fontanell. När man har kraniosynostos så är en eller flera sömmar slutna redan vid födseln. Det syns i regel ganska tydligt.

Här är vår tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.html

• TvåTrollungar

min lillas huvud växte från födsel 37cm till en månad 37,8, hennes huvud växte sakta i början men följer medelkurvan nu! bara för att fontanellen är liten är inte det = sjukdom/fel. Och det går absolut inte att säga bara på tiden 2 veckor, tycker du kan vara lugn och ta dagen som det kommer och njut av din lilla dotter, det kan dröja upp mot två månader innan huvudet hittat sin kurva (som det gjorde för min lilla). påpeka det vid läkarkontrollen vid 6 veckor så får du se vad läkaren säger/tycker, dessutom så om det är ett fel så är det en snabb och relativ lätt operation!

• Madde88

Min son har jätteliten fontanell men läkarn sa att han istället hade stora skallben och att de var brett isär så att det inte var någon fara och han ska kollas lite senare....nu e han 6 mån och än så är det ingen fara och huvudet växer bara med nån millimeter varje gång. Förstår din oro hoppas det löser sig!!

• Miss Maya

När min lilla var 2 veckor drygt, hade hennes huvudomfång ökat med 2 1/2 cm. MEN det berodde förmodligen på att det var lite strutformat när hon föddes, iom att vattnet gått över ett dygn tidigare och krystskedet tog ett tag. Tror inte det hade varit 2 1/2 cm i annat fall. Det var hennes huvud som rundande till sig bara.

Men är du orolig TS, prata med BVC?

• Victorius
    Tack så mycket för era inlägg{#lang_emotions_flower}, känns bättre nu när jag läst vad ni skrivit. Jag ska till BVC på tisdag och ska prata med dem om det här.
    Jag hoppas att det inte är något problem, vill ju bara njuta av henne.

Läste någonstans att huvudet var tvunget att växa, men det stod inte hur mycket.
    Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726 & Vilda född 090801 victoriablomster.blogspot.com
  • Miss Maya

I boken jag fick från BVC finns det en kurva för huvudomfång. Och den visar att huvudet oftast eller vad man ska säga, ökar med ungefär 1 cm på två veckor. Detta är ju så klart bara ett medel. Det beror på hur huvudformen såg ut när bebisen kom ut, men om vi ponerar ett "perfekt" huvud från början som inte behöver rätta till sig och sedan följer kurvan.

1 cm är ju inte särskilt mycket och det finns högst troligt avvikelser både uppåt och ner! Som din dotter och som för min. Men som sagt, prata med BVC.

Lycka till med din lilla bebis! Glöm nu inte att njuta av bebistiden!

Svar på tråden Någon som har barn som haft liten fontanell coh att huvudet ej växer? HJÄLP!