• therese

Min 6 åring är besatt av Harry Potter...

Ja, nu har hon fått första boken högläst för sig, och hon har även fått se film 1-3, i vårt sällskap.
    Har nu satt stopp, inga fler filmer, eftersom jag tycker det är för avancerad handlig och lite för läskigt.
    Men hon ser på de tre filmer hon har, hela tiden. Dvs så fort hon fått OK att se på TV, så åker nån HP film i. Varken bolibompa eller ens Dora är intressant längre. När hon ritar, är det Hogwarts, flygande kvastar och "Hary Påter" för hela slanten. Hon har fått en HP affisch, och den vill hon ha uppsatt vid sin säng så hon kan titta på den när hon ska sova. Hon gör hjärtan med H:n i.

Det börjar likna hur jag själv var när jag blev hängivet fans av NKOTB... men då var jag 13 år!
    Är det "normalt" att bli så besatt? Hur ska man förhålla sig till det hela? Har en känsla av att det vore kontraproduktivt att försöka hålla tillbaka henne.

/Therese

• Svar på tråden Min 6 åring är besatt av Harry Potter...
  • Livshlädje

Min första tanke blir att böckerna o filmerna väckt så starka känslor hos henne, att hon inte riktigt kan släppa dem, utan ständigt behöver bearbeta dem. Tror du att det kan vara så..?

Om jag var ni skulle jag älta det med henne, prata om allt som händer i filmerna, hur hon tror det är att leva i Harrys värld osv. Och sen lite sakta men säkert begränsa filmtittandet - typ med motiveringen att ni tycker att hon behöver få se annat oxå.

• therese

Så kan det säkert vara. Jag är så paff bara över hennes intensiva besatthet av detta. Men det är klart, att det är ju en spännande värld, så olika men ändå lik vår egen...

• TjutandeRosen

Min sex-åriga son är periodvis "besatt" av olika filmer. Just nu (sen i julas) har det varit star wars- han har sett alla filmerna, innan dess var det filmen Bilar i ca ett år. Så denna period kommer nog avta utan att du behöver oroa dig för mkt. Min pojk har även sett de andra HP filmerna utan problem ;). Lycka till!

• Majsan70

JAg ser det som helt normalt att de fastnar för en viss sak. Dottern härhemma som r 6 år älskar HP och har sett alla filmer otaliga gånger. Just nu är det dock Bolt och Chihuahuan från bevery hills som snurrar gång på gång.

• vickan1982

Min dotter är tycker också om harry potter väldigt mycket. Inte så "besatt" som din verkar vara dock Men hon har alla filmerna och det är alltid dom hon ska titta på. Och då har hon väldigt mycket filmer att välja på. Ser hon tex reklam i tidningen, som nu när nya filmer har kommit, så hojtar hon till och blir jätteglad
    En gång när dom visade harry potter på tv, men med engelskt tal så satt hon och sa varje replik på svenska Tala om att jag blev förvånad. Jag tycker också att dom kanske är lite läskiga och jag har frågat henne men hon tycker inte det.

• therese

Nja, jag vill inte att min sexåring ser vidare på film fyra. Där går gränsen för mig, helt enkelt. Alla gör ju som de tycker är bäst!
    Hon klipper och grejar och gör små collage av HP reklam i tidningen och tittar fortfarande bara på HP. Mest tredje filmen.
    Vi har pratat en del om filmerna och visst verkar det vara så att hon har ett stort behov av att berarbeta både själva handlingen, vad som faktiskt händer, relationerna mellan karaktärerna osv, och även sina egna känslor kring filmen - vad hon är rädd för, vad som är läskigt, vilka hon gillar och vilka hon inte gillar av karaktärerna och så denna nya "kärlekskänsla" hon verkar ha för huvudpersonen. Mycket att ta in för en sexåring...
    Jag kör på med att låtaa henne älta detta nu ett tag. Fast ikväll sa vi stopp faktiskt, eftersom det börjar gå oss vuxna på nerverna nu...

• Zafiren

Ja jissanes vad gör man? Jag för min del har låtit bli att visa Harry Potter för min dotter som snart blir åtta år. Jag tycker hon är för ung för att se på Harry Potter.

• hannaliza

Man är nog väldigt mottaglig för hjältehistorier i den åldern.

Själv gick jag på söndagsskola och hade barnsligt "småerotiska" drömmar om Jesus

Lejonet Asslan i Narnia var också en stor hjälte - hade det funnits möjlighet hade jag nog tapetserat väggarna som din dotter gör... Ritade hjärtan som jag skrev Asslan i gjorde jag i alla fall.

Sedan tror jag att den här sortens historier - som är så uppenbart overkliga - inte är så läskiga för barn. Kompisens pojke hade sett alla HP och även "Sagan om ringen", men blev livrädd av "Morden i Midsummer" (inget som var speciellt otäckt, men mer realistiskt).

• Stårschan

Åh vad jag önskar att mina flickor kunde bli lika besatt av HP som jag är! Blir lite avundsjuk när jag läser TS...

• Majsan70
    hannaliza skrev 2009-08-18 14:12:02 följande:
    Man är nog väldigt mottaglig för hjältehistorier i den åldern.Själv gick jag på söndagsskola och hade barnsligt "småerotiska" drömmar om Jesus Lejonet Asslan i Narnia var också en stor hjälte - hade det funnits möjlighet hade jag nog tapetserat väggarna som din dotter gör... Ritade hjärtan som jag skrev Asslan i gjorde jag i alla fall.Sedan tror jag att den här sortens historier - som är så uppenbart overkliga - inte är så läskiga för barn. Kompisens pojke hade sett alla HP och även "Sagan om ringen", men blev livrädd av "Morden i Midsummer" (inget som var speciellt otäckt, men mer realistiskt).
    Det där sista har jag upplevt oxå.

Mina barn har alltid tittat på allting tillsammans med mig. MEN när vi tittade på det där programmet med andar, ni vet det där svenska, så kunde min stora dotter inte sova ordentligt. Det var för några år sedan och det enda vi hade till förklaring där var just att det var verkliga människor och att just sånt inte går att förklara. Hon tittade inte mer på det programmet på ett par år, men nu går det bra igen.
  • stromL

Min dotter var också helt tokig i HP men jag var så glad över det! Vi pratade HP hela dagarna , tittade på nätet efter kläder, hade HP - kalas, filmerna skulle kollas på jämt! Ni kanska ska gå in i det bara, kolla på nätet, köp HP-spel(vi hittade ett och blev så glada!), HP-spel på datorn.

kalaspinglan.se kan man köpa HP-grejer inför kalas!

• Leora

Min 6-åring är också väldigt mycket inne på HP. Han har sett de första tre filmerna (för jag känner precis som du, att det får räcka med de). Vi ska snart börja läsa första boken också (väntar bara på att få låna den), och jag hoppas att han kommer att gilla den lika mycket som han gillar filmerna (vi borde ju ha läst boken först, och sett filmen sen...men nu blev det inte så). Han rev upp sig i pannan för en vecka sen, när han ramlade. Men istället för att vara ledsen över det, så hävdar han att det är ett "Harry Potter-ärr" han har. {#lang_emotions_laughing} Och varenda liten pinne blir en trollstav. Men jag har funderat på att gå ett steg till, nu när han är så intresserad av HP. Och det är att plocka in engelska i det hela också, för att se om det kan väcka ytterligare ett intresse (för språk). Om han är mottaglig för det vill säga...

• sunsed1

Det är väl inget ovanligt att 6 åringarna bli "besatta" av något, film, eller samlarprylar, eller båda delarna. Tänk så här ist. Hade det varit Hello Kitty, Barbie eller någon karaktär av My little ponny som hon daltade med och satte upp på väggarna och samlade på - hade du tyckt det var konstigt då? På vår gård har vi några stycken 6 -7 åringar och alla har sina egna hjältar som de är besatta över och vill inte se eller leka med något annat. Låt det vara och prata gärna om det så som ni redan gör.

• Liba

Min son har haft perioder genom åren , där han också har varit helt besatt av olika saker. Väl inne i en sådan period leker, drömmer, sover, äter, ritar , bygger, googlar, youtubar, läser etc han om det. Det finns inget annat! Vid 5 år var det monstertrucks, 6 år starwars och Vasaskeppet, vid 7 år Harry P, vid 8 år transformers och nu vid 9 år Titanic!?.
    Vi har låtit honom hållas och uppmuntrat, men det är också viktigt att förstå att alla andra(barn som vuxna) kanske inte är lika intresserade och därmed måste man ta paus från "intresset" ibland.

Svar på tråden Min 6 åring är besatt av Harry Potter...