• hjärtat82

Behöver barn märkeskläder?

Läste en artikel i expressen för ett tag sen om en stackars fattig pojke som bara hade ett par märkesjeans! "ironisk", Ska man verkligen hänga på märkeshetsen som förälder? Är det inte bättre att lära barn stå emot marknadsföringen av vissa produkter, lära dem att det sitter rika människor och "lurar" andra att köpa deras produkter genom diverse knep, hellre än att falla offer för dem själv?

• Svar på tråden Behöver barn märkeskläder?
  • ejja81

nej barn behöver HELA RENA SKÖNA VARMA KLÄDER

oavsett märke nytt begangnat

är föräldrarna som tycker att dem skall ha allt barnen skiter ju i det...men växer dem upp med sånt så är det svårt för dem att köpa andra kläder själva med.

jag kan köpa ex overall skor i lite bättre dyrare märken- men är för att jag tycker dem är bättre smidiare,,sen är det ietn ofta man köper helt nytt utan fyndar sådana saker .

så nej märkeskläder är inget barn behöver

• Louise Hbg

Min dotter kommer inte att få några märkeskläder, Hello Kitty kläder etc försen hon är så pass stor t.ex. 2 klass eller vad som senare kan upplevas okey. Jag vill att hon ska vara som alla de andra, men på en rimlig nivå.

På inskolningsdgen till dagis, var det någon förälder som misstog hennes SkoPunkten skor att vara Addidas skor... Kan inte förstå varför man väljer att lägga så mycket pengar på kläder/skor som kommer att vara för små inom någon månad. Kanske för att kunna lägga ut det på tradera snart?

• ejja81

ja många säler nog på tradera där får man ju igenpengarna om itnmer- folk är som galna men skulle itne heller köpa nya dyra kläder

lindex, tradera hm duger mer än väl=)

• Bubblan2

Nej, ingen behöver märkeskläder...egentligen.
    Man behöver kläder och vad det står på dem är egentligen inte avgörande, eller borde inte vara det.

Min syster, idag 24 år, slutade plötsligt vara med på idrotten när hon gick i 5:an. Läraren ringde hem och sa att hon glömde kläder, sa att hon var sjuk, hade ont, osv.

Efter mycket trugande erkände hon att hon blev mobbad för att hon inte hade adidasbyxor, sånna som det då skulle vara, med helt blixtlås längs med benen.
    Jag blev så förbenad att jag åkte och köpte ett par och skickade till henne. Men det är inte alla som har "lyxen" att ha en mycket äldre storasyster med egen inkomst och egentligen var det emot mina principer men jag förstod att hon led av det så därför gjorde jag det.

Min äldste son är idag 14 år. Han har KILLkompisar som redan i 1:an vägrade ha på sig vissa kläder!
    Visst har man hört talas om att tjejerna blir petiga med kläder men det här var killar och redan i 1:an. Skrämmande!

Å andra sidan är jag övertygad om att det är vi föräldrar som är grunden till det och för över detta på våra barn och de i sin tur hetsar varandra i ren mobbinganda. Ok, reklam och tidningar gör väl sitt också.

Jag har aldrig varit märkesfixerad och det är inte äldsta sonen heller. Han struntar i om det är ett par märkesjeans för 1000:- eller ett par från Gekås för 169.95. Däremot har jag märkt att han faktiskt börjat bli lite noga med hur kläderna ser ut. Är vi ute och handlar kläder kan det ibland bli nobben för vissa kläder, tidigare sa han ok till det mesta. Yngsta, och nr 2 av 2, är ännu bara 9 månader. Han har inte så mycket att säga till om, han får ta det jag sätter på honom. Visst, jag ska erkänna att jag faktiskt har ett par kläder från PoP i hans garderob men de är köpta för att jag gillade dem, inte för att det står PoP på dem!

TS,
    jag håller helt med dig om att våra barn borde få en inblick i tillverkning, mellanhänder, marknadsföring och i vilka fickor pengarna hamnar.

• hjärtat82

Det sjukaste, är ju egentligen, att en av våra stora dagstidningar, skrev ett helt uppslag om den stackars fattiga pojken som bara hade ett par märkesjeans, som om det skulle vara en självklarhet, en rättighet för dagens ungdom att äga fler par märkesjeans annars är det synd om dem!

• Bubblan2
    hjärtat82 skrev 2009-08-15 21:14:55 följande:
    Det sjukaste, är ju egentligen, att en av våra stora dagstidningar, skrev ett helt uppslag om den stackars fattiga pojken som bara hade ett par märkesjeans, som om det skulle vara en självklarhet, en rättighet för dagens ungdom att äga fler par märkesjeans annars är det synd om dem!
    Håller med!
    Men...med tanke på den hårda verklighet våra barn lever i (skola och kompistryck) kanske det borde vara det...hemska tanke!
  • ejja81

allt bottnar i vad föräldrar gör å anser,,,,,

skulle alla föräldrar till sina små barn nu då- sluta prata å bara köpamärkeskläder så hade denn " status" som finns nu minskat å då hade det inte blitt så som det är idag på dagens barn..

• Busbellan

Nej, självklart behöver ingen märkeskläder.
    Jag handlar gärna märkeskläder till mina barn eftersom det är ett intresse. Inget som de tar skada av i alla fall. Nu när äldsta dottern väljer sina kläder själv så har hon absolut inga krav på märken utan handlar mest på Lindex och Kappahl.
    Så även om förälderna har ett stort intresse för kläder så behöver det inte betyda att barnet blir märkesskadat

Mamma till Nora, August och Ella
  • ejja81
    Busbellan skrev 2009-08-16 09:02:25 följande:
    Nej, självklart behöver ingen märkeskläder.Jag handlar gärna märkeskläder till mina barn eftersom det är ett intresse. Inget som de tar skada av i alla fall. Nu när äldsta dottern väljer sina kläder själv så har hon absolut inga krav på märken utan handlar mest på Lindex och Kappahl.Så även om förälderna har ett stort intresse för kläder så behöver det inte betyda att barnet blir märkesskadat
    Nä det behöver det inte bli- men många köper ju något märkesplagg,,men om man bara köper sånt å pratar om det så bli ju barnen likadana...

allt är bra i lagom mängd

men självklart klarar man sig lika bra eller bättre utan märkeskläder

har ju mer pengar kvar till annat skräp
  • pussgurkan86

har föräldrarna råd till det så varför inte?? men i detta fallet hade dom inte det så han borde ha 3-4 byxor istället för ett par märkesbyxor.

• Busbellan
    ejja81 skrev 2009-08-16 09:06:52 följande:
    Nä det behöver det inte bli- men många köper ju något märkesplagg,,men om man bara köper sånt å pratar om det så bli ju barnen likadana...allt är bra i lagom mängdmen självklart klarar man sig lika bra eller bättre utan märkeskläderhar ju mer pengar kvar till annat skräp
    Nej, jag tror helt och hållet det beror på hur man själv lägger fram det som förälder
    Jag har aldrig någonsin pratat om olika märken på kläder med mina barn, så de har nog ingen koll alls egentligen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • ejja81
    Busbellan skrev 2009-08-16 09:11:36 följande:
    Nej, jag tror helt och hållet det beror på hur man själv lägger fram det som förälder Jag har aldrig någonsin pratat om olika märken på kläder med mina barn, så de har nog ingen koll alls egentligen
    =) nä det har dem itne- är ju mer om föräldrarna lever för kläder det blir ltie fel budskap för barnen.

själv älskar jag reima overallerna

sen anser jag att alla kläder har märken, men finns billiga märken
    å dyra märken=)
  • Louise Hbg

Bubblan2 skrev om vad som kan hände då barnen inte får känna gemenskapen... Och visst kommer jag till viss del att tillåta dottern att få vissa märkeskläder då hon kommer upp i skolåldern, men kanske inte att ha på gympan...om man själv får vara med och bestämma...

• bengke

Tycker också illa om märkeshets m en vill inte heller tvinga mitt barn att ta mina strider. De flesta barn vill upp till en viss ålder vara som alla andra, ska man sticka ut så vill man göra det av annan anledning än ens föräldrars uppfattning om saker och ting. När barnen inkluderar i grupp pga vilka kläder man har på sig får man inse att det är den verklighet de lever i. Jag minns att det var likadant när jag gick på dagis på 70-talet, då var det lejonskor som man skulle ha. Jag hade ingen Salomonryggsäck, det skämdes jag jättemycket över. När mina barn vill vara annorlunda så stöttar jag dem gärna i det, men vill de smälta in så tänker jag låta dem göra det också.

• plommon

Oj den var svår.
    Nej för jag hatar märkeskläderfixeringen och handlar sällan dyra kläder till mig själv. Men det är något som kom med åldern, man blev tillräckligt gammal för att kunna ifrågasätta konsumtionssamhället. Barn behöver framförallt kläder som är bekväma och går att leka i men kan verkligen förstå längtan och fixeringen vid märkeskläder hos tonåringar. Det är ännu lättare att förstå föräldrar som inte har råd med dyra märkeskläder men tycker att det är viktigt att deras barn inte avviker från andra. Det ska egentligen inte synas att man inte är så bemedlad.

Svar på tråden Behöver barn märkeskläder?