Hjälp! Någon som kan hyreslagen eller bara har en åsikt?
Lång histora kort..
Jag flyttade in i en lägenhet jämte min ena pojkvän S. Det var ett sorts provkontrakt på 6 månader så hyresvärdinnan skulle se att hyran kom in som den skulle då jag har skulder sen innan. Dock inga hyresskulder. Kontraktet skulle skrivas om till tills vidare om hyran skötts.
Jag la 3 månaders hyra som deposition, 8400kr, och i kontraktet skrevs "Hyresgästen deponerar 3 månadshyror till hyresvärden vid hyrestidens tillträde. (8400 Beloppet återbetalas till hyresgästen när hyrestiden upphör"
Efter massa krångel med skötslen av lägenheten från hennes sida så vräkte hon mig. I hyresnämden fick hon rätt då hon hävdade att kontraktet bara var på 6 månader. (Det vi muntligt sagt struntade de i)
Jag fick uppskov med avflytt till sista september. Med en veckas uppsägning.
S blev vräkt i samma veva då hon inte hade råd att rusta upp hans lägenhet och för att jag skulle kunna flytta in där.
Idag var besiktningen och naturligtvis fick jag inte se ett öre av depositionen.
Hon hävdar alla möjliga fel och skador i lägenheten.
Det finns inget besiktningsprotokoll från innan.
Vem vänder jag mig till enklast? Hur tänker ni om detta var ni?
Hyresnämden verkar inte ta upp sådana här ärenden så jag gissar på kronofogden eller tingsrätten?
I stort sett från dag ett har hon varit en satmara. Allt från att jag "springer med karlar", jag är psykiskt sjuk, jag väger 160 kilo och är bara genom det ett hot till att jag kommer att få mitt barn omhändertaget, det sista sa hon idag till mig.
Jag har anmält henne för förtal men det lades ner. De brev hon skickade till hyresnämden var inga vackra brev. Hon smutskastade mig rejält. Men eftersom hon verkar kunna komma undan med allt så undrar jag hur jag ska göra för att säkrast få tillbaka mina stålar och slippa allt detta.