• Anonym

VA f-n, kan man inte anmäla föräldraledighet efteråt?

Allt har varit rörigt sedan födseln med sjukskrivningar och semester och så har jag inte fått nya papper från försäkringskassan.

Nu ser jag att man måste säga till SAMMA dag som man vill ha ut föräldrapening, stämmer det?

Om det gör det kommer enna månaden bli tuff...

• Svar på tråden VA f-n, kan man inte anmäla föräldraledighet efteråt?
  • Anonym

när jag var hemma med sonen för ca 1½ år sen så kunde jag be om en månad som redan passerat. hade gjort bort mig och glömt 1 månad.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-15 21:04:49 följande:
    när jag var hemma med sonen för ca 1½ år sen så kunde jag be om en månad som redan passerat. hade gjort bort mig och glömt 1 månad.
    Skönt att höra
  • Myran 08

Vi fick ge anledning till varför vi inte anmält direkt. Men vi fick ut pengar. Nu tänker jag på pappadagarna dessa 10 första. Men även mina dagar tror jag att jag la in ganska sent om jag inte minns fel.

• 969803

Jag glömde en gång att anmäla tillfällig föräldrarpenning vid vab, kom på det dagen efter. Då fick jag ringa dom och förklara samt skriva det på övriga upplysningar.
    Nu vet jag inte om det är samma sak med föräldrarpenning, men ring och prata med dom på måndag.
    Lycka till!

• Anonym

Det är inga problem att få ut FP, jag tog ut i efterskott de första sex månaderna, MEN problemet blir ju att man får utbetalningen senare, så det blir kanske knapert denna månaden och dubbelt upp nästa månad ifall FK inte är hyggliga och ordnar det åt dig.

• maria204

Det är inga problem. Jag har anmält både VAB och föräldrapenning i efterskott och har bara behövt förklara varför i en ruta. Jag brukar skriva: "jag hade så fullt upp att jag glömde" eller bara "jag glömde, förlåt".

• pigglet

Det är alltid smart att anmäla ATT man vill ta ut fp. Sedan kan man vänta nästan hur länge som helst med att skicka in pappren/anmäla för vilka dagar man vill ha fp. Huvudsaken är att man gjort en anmälan.

Har man missat det så brukar det inte vara omöjligt att få fp ändå.

Svar på tråden VA f-n, kan man inte anmäla föräldraledighet efteråt?