• mammas små

Tabetter för gluten????

Jag har en dotter på 3 år som fick diagnosen celiaki när hon var 1 år.
    Har fått höra att denna är livslång.
    Idag träffade jag min svärmor som hade varit på besök hos sin väninna, som inte heller tål gluten. Hon sa att hon åt tabletter så kunde hon äte lite som innehåller gluten. Frågade om det inte var mjölk hon hade för det vet jag att det finns tabletter att få för. men hon sa att det var gluten.
    Ni verkar vara väldigt bra på det här många diskusioner. Jag skulle vilja veta om det är nån mer som vet om detta, om det ens finns några tabletter.????
    Jag är som en stort frågtecken

• Svar på tråden Tabetter för gluten????
  • Hanna36

Är själv glutenintolerant. Så vitt jag vet finns dte inga såna tabletter för oss, men däremot för laktosintoleranta. Hon måste ha förväxlat!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Exi
    Hanna36 skrev 2009-08-15 21:09:45 följande:
    Är själv glutenintolerant. Så vitt jag vet finns dte inga såna tabletter för oss, men däremot för laktosintoleranta. Hon måste ha förväxlat!
    Har ingen koll på gluten, men jag gjorde gluten/laktos belastning och är laktosintollerant och jag äter iaf lactrase, el vad de heter
  • Miralicia

Vid laktosintolerans så har man en brist på enzymet laktas som bryter ner laktosen som finns i mjölkprodukterna. Då kan man tillsätta enzym i form av tabletter i samband med måltid.

Glutenintolerans är en immunologisk reaktion och det finns det inga tabletter för utan den enda behandlingen som finns är att inte äta något med gluten under resten av livet från det att man får sin diagnos.

• mammas små

Jag tyckte detta lät väldigt konstigt och frågasatte flera fånger svärmor om det inte var mjölk. Hon sa att hon själv frågat sin väninna om det verkligen var gluten hon hade och hon påstog det.
    Måste ha varit mjölk. Men ville ändå kolla med er andra om ni hört detta. ska även ta upp det med läkaren nästa gång för att se vad han säger.

• Mela78

Kan bli lite tokigt om man pratar om laktosintolerans som att det är mjölk man inte tål. Det finns de som inte tål mjölkprotein och då hjälper inte tabletter. Precis som tabletter inte hjälper mot glutenintolerans.

Däremot som det redan nämnts så finns det tabletter med lactrase på apoteket. Lactrase gör så att en del av de med laktosintolerans kan äta/dricka lite mat/dryck med laktos i (som finns i mjölkprodukter). Detta då Lactrase innehåller enzymet som spjälkar laktosen (mjölksockret) som de med laktosintolerans saknar.

• Liljekonvaljblomman

Har själv gluten och idag sa min jobbarkompis oxå att det fanns en tablett mot gluten, visste dock inte vad den heter men ska ta reda på det. Vore ju guld värt...

• Miralicia
    Liljekonvaljblomman skrev 2011-02-28 16:36:51 följande:
    Har själv gluten och idag sa min jobbarkompis oxå att det fanns en tablett mot gluten, visste dock inte vad den heter men ska ta reda på det. Vore ju guld värt...
    Gluten finns det definitivt inga tabletter emot eftersom det är en immunologisk reaktion där immunförsvaret "slår bakut" och skadar tarmens förmåga till näringsupptag.

Däremot vid laktosintolerans så får man ren reaktion pga otillräcklig mängd av laktasenzym så att kroppen inte klarar av att spjälka laktosen utan att den ligger kvar och jäser i tarmen, för att motverka det så kan man tillsätta laktasenzymer ihop med att man äter mat innehållande laktos, så hjälper det till att spjälka laktosen i just det man ätit. De tabletter som det talas om i länken du ger i inlägget nedanför är just tabletter med laktasenzymer.

DET FINNS ABSOLUT INGA TABLETTER MAN KAN TA SOM GÖR ATT MAN KAN ÄTA GLUTEN VID ENSTAKA TILLFÄLLEN OM MAN ÄR GLUTENINTOLERANT; DVS ATT MAN HAR SJUKDOMEN CELIAKI!!!!!!

Däremot så är det ofta så att personer som senare får en diagnos på celiaki har upplevt sig som laktosintoleranta under en kortade eller längre tid. Detta beror på att laktasenzymerna som spjälkar laktosen håller till längst ute i tarmluddet, men vid celiaki så förstörss tarmluddet och därigenom så finns det ingen plats för laktasenzymerna så att man då får symtom liknande laktosintolerans även om det egentligen är celiakin som är grundorsak till problemen. Ett flertal som upplevt sig som laktosintoleranta och senare fått celiakidiagnos klarar senare när tarmens slemhinna och tarmluddet läkt ordentligt av att äta vanliga mjölkprodukter och bryta ner laktosen igen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Liljekonvaljblomman
    Miralicia skrev 2011-02-28 17:21:48 följande:
    Gluten finns det definitivt inga tabletter emot eftersom det är en immunologisk reaktion där immunförsvaret "slår bakut" och skadar tarmens förmåga till näringsupptag. Däremot vid laktosintolerans så får man ren reaktion pga otillräcklig mängd av laktasenzym så att kroppen inte klarar av att spjälka laktosen utan att den ligger kvar och jäser i tarmen, för att motverka det så kan man tillsätta laktasenzymer ihop med att man äter mat innehållande laktos, så hjälper det till att spjälka laktosen i just det man ätit. De tabletter som det talas om i länken du ger i inlägget nedanför är just tabletter med laktasenzymer. DET FINNS ABSOLUT INGA TABLETTER MAN KAN TA SOM GÖR ATT MAN KAN ÄTA GLUTEN VID ENSTAKA TILLFÄLLEN OM MAN ÄR GLUTENINTOLERANT; DVS ATT MAN HAR SJUKDOMEN CELIAKI!!!!!! Däremot så är det ofta så att personer som senare får en diagnos på celiaki har upplevt sig som laktosintoleranta under en kortade eller längre tid. Detta beror på att laktasenzymerna som spjälkar laktosen håller till längst ute i tarmluddet, men vid celiaki så förstörss tarmluddet och därigenom så finns det ingen plats för laktasenzymerna så att man då får symtom liknande laktosintolerans även om det egentligen är celiakin som är grundorsak till problemen. Ett flertal som upplevt sig som laktosintoleranta och senare fått celiakidiagnos klarar senare när tarmens slemhinna och tarmluddet läkt ordentligt av att äta vanliga mjölkprodukter och bryta ner laktosen igen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com

Tack för ditt svar, är inget som jag skulle våga prova ens om läkaren sa att det var ok...
  • Emanuel 366

Tjena! Ser att det är tvivel på om dessa piller som ska tillåta de med celiaki att äta mat som innehåller gluten. Faktum är att tabletterna FINNS, en tjej jag känner har celiaki, fick sin diagnos när hon var fem, har dessa piller. Hon kan nu äta pizza mm. dessa piller tar hon en stund innan hon äter mat som innehåller gluten.

Dessa piller heter Glaktozym :) Länken nedan är en sida där man kan köpa pillren!

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/glaktozym-60-kapslar

• Emanuel 366

OBSERVERA DOCK! Att det inte garanterat hjälper de med SVÅR allergi. :/

• MammasHjärta
    Emanuel 366 skrev 2011-06-15 18:17:04 följande:
    Tjena! Ser att det är tvivel på om dessa piller som ska tillåta de med celiaki att äta mat som innehåller gluten. Faktum är att tabletterna FINNS, en tjej jag känner har celiaki, fick sin diagnos när hon var fem, har dessa piller. Hon kan nu äta pizza mm. dessa piller tar hon en stund innan hon äter mat som innehåller gluten.

Dessa piller heter Glaktozym :) Länken nedan är en sida där man kan köpa pillren!

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/glaktozym-60-...
    Var inne på sidan och om du hade läst vad som står så hade du sett följande:

Observera att personer med diagnostiserad glutenintolerans, mjölkproteinallergi eller svår laktosintolerans skall undvika livsmedel som innehåller gluten och mjölk helt.
    GlaktoZym är ett kosttillskott och kan ej kan bota eller lindra en allergisk reaktion.

Enda "botemedlet" mot glutenallergi/celiaki är att under hela sin livslängd äta glutenfri kost.
    http://celiaki.se/jag-ar/glutenintolerant/ 
Svar på tråden Tabetter för gluten????