Hej,
hur förvarar ni och värmer bröstmjölk när ni är tex på stan? Några bra tips?
Hej,
Hej,
Jag skulle nog förvara i termos så att den inte blir dålig och bara ta med nappflaska och sånt... Lite svårt att värma kanske då det inte funkar med micro för bröstmjölk så jag skulle nog värma den i förväg hemma tror jag...
Vill tillägga att jag inte har testat ännu. Kommer att göra det dock.
Ta med varmt vatten i termos och värm i vattenbad. Blir ju lite tungt men har funkat för oss. Går ju oftest att lägga under barnvagnen.
Ett tips är att ha en termos med bred öppning så du kan sätta ner nappflaskan direkt i den.
Bröstmjölk klarar väl tre timmar eller nåt sånt i rumstemp och är det varmt ute får man väl ha den kyld och stoppa i en sån thermo påse som finns till nappflaskor.
varför inte bara amma?
I brösten.. Eller eventuellt uppspydd på axeln..
För att det finns människor som inte känner sig bekväma med att amma "på stan".
Jag är en av dem och vi har alltid löst det. har vi kört bil, har jag ammat i bilen annars gett flaska.
Jag har inte ens kunnat amma inför någon annan än min man, min mamma och min bästa kompis som fick barn samtidigt.
Och mitt barn mår lika bra för det.
Ursäkta, men urblåsta kommentarer som dessa ovanstående gör mig rent ut sagt skitförbannad. "Varför inte bara amma?"
Kanske är det pappan som är ute med sitt barn på stan en dag (det finns faktiskt pappor här i världen också, många av dom saknar bröstmjölksproduktion dock).
Kanske barnet av nån anledning inte kan/vill ammas?
Det är inte "bara" att amma för alla.
Min dotter tex. Hon totalvägrade ta bröstet tills hon var ungefär 2 månader. Under den tiden pumpade jag och gav i flaska. Och varför inte bara försöka amma henne istället?? Ja, varför inte sitta timme ut och timme in med en hysteriskt skrikande bebis som absolut inte ville veta av nått bröst, fastän mjölken droppade i munnen på henne! (vet inte om jag kanske gjorde fel, men både bvc, personal på bb osv har hjälpt till gett förslag, tips och råd utan resultat).
Efter två månader började det fungera någorlunda, men bara hemma. Nu när hon är 4 månader kan hon ammas överallt. ÄNTLIGEN!
Ställer en liten motfråga: Varför tänker inte vissa människor? Kanske hjärnan försvann nånstans där i brösten (eller ligger den uppspydd på axeln)
Till TS.
Jag hade med mig flaska eller påse med bröstmjölk i ett kylfack i min sköväska. Brukade leta upp ett kafé eller liknande, värma ett stort glas med vatten och då värma mjölken i vattenbad.
Hallonbåt79 - Var har du hört det? Jag fick höra en timme i rumstemp (sa dom på bb). Har dock själv ruckat lite på det ibland och låtit det stå framme längre och det har då funkat bra. Dottern har då inte klagat elelr fått magknip eller nått
Det fick vi en brochyr om på bb. Stod en massa tider där kommer inte ihåg alla med den minns jag eftersom jag och mannen hade en diskussion om kvarglömd mjölk på diskbänken.
Men har också hört att andra fått andra besked.
Men det är ju klart, man kan ju ha det fryst med sig och värma i vattenbad. Tråkigt om det är en större mängd dock.
Hallonbåt - ja, det verkar vara lite olika besked även när det gäller förvaring i kyl och i frys. Har hört max 24 timmar i kyl och upp till tre dygn i kyl så jag vete tusan...
Och frys har jag hört två månader eller sex månader...