• Pixxi

    Finns det nån laptop som inte blir varm?

    Min blir så varm under, riktigt het, finns det nån som man kan ha på länge i sträck utan att den blir het?

  • Svar på tråden Finns det nån laptop som inte blir varm?
  • Mammis73

    Varm blir nog alla men het ska dom inte bli, våran blev het ett tag o det visade sig sen att det var fel på hårddisken i den , när den var bytt så är dem bara varm igen ...

  • Joico

    Hur har ni den placerad? I knät, på bord? Hur gammal är den? Står något ivägen och kan blockera datorn fläkt (oftast på sidan)? Installera HD Tune så ni kan se huur varm den är

  • Pixxi

    Min dator är ett år ungefär, jag har den på bordet så ena sidan (där fläckten sitter ) är helt fri.

  • Joico

    Ok. Ja men installera HD Tune så får vi veta huur varm den är


    Pixxi skrev 2009-08-16 07:27:22 följande:
    Min dator är ett år ungefär, jag har den på bordet så ena sidan (där fläckten sitter ) är helt fri.
  • Tenshii

    Alla datorer utvecklar mer eller mindre värme. Det är en bieffekt man alltid får dras med när det gäller nästan all elektronik. Det man kan göra själv är att se till att att man har det rent och städat kring sig så att kylningen i datorn inte blir full med damm. Har öppnat många laptops som har haft problem med värme och i de flesta fallen så har de varit fulla med skit. Det är allt från ludd till hår till hudavlagringar eller pollen. Kan man öppna kylningen på sin dator, det går på vissa, så är det bra att göra det någon gång om året. Man kan köpa tryckluft på burk på tex Kjell eller Biltema för att rensa ur dem. 

    Man kan även köpa ett litet laptopställ med en inbyggd fläkt man kan ha under sin dator. Den gör både att datorn kommer bort från bordet, vilket i sig gör att mer luft kan ta sig runt den och hjälpa till att kyla, samtidigt som att fläktarna kyler datorn utifrån. 

    Sedan så är min erfarenhet att man får vad man betalar för. Köper man en dator för 3000 kr är man verkligen nere på botten och skrapar och får en kylning som fungerar där efter. Sköter man dessutom sin dator illa och har massa dåliga program körandes i bakgrunden så hjälper man ju den inte riktigt till en bättre temperatur. 

  • konichiwa

    Min macbook blir sällan varm. Jag håller med om att billiga datorer blir varmare än de lite dyrare. Min kostade 12000, men å andra sidan har jag haft den i 8 år och har inga planer på att byta :)

  • myttan

    Ni ska köpa ASUS laptops med IceCool teknologin.
    Kostar mellan 4000 - 6000 kr ungefär

  • Patio

    Har också en MacBook. Min blir varm. Det har att göra med strömmen och batteriet. Energi kan aldrig försvinna ut i tomma intet, det omvandlas - i detta fall till värme(energi). Uppfinn en laptop med batteriet i locket, då blir iaf inte undersidan varm och man kan således sitta med den i knät utan att få på gränsen till brännskador. Tänk dock på vart i locket batteriet placeras, så att inte skärmen överhettas och blir förstörd. En affärsidé? - Jag bjuder på den! ;)

  • myttan
    Jill 79 skrev 2014-02-23 21:19:17 följande:
    Ja jag har en sån där asus och den blir ve3kligen aldrig varm.
    Precis, jag har också en sådan, och den är alltid kall, även när jag spelar! perfekt!!
  • Surkärring

    Asus som redan nämnts blir på sin höjd ljummen inunder och då även efter att den stått på i 10 timmar och man kör krävande program. Min är 3 år gammal nu och fortfarande lika sval och tystlåten trots att jag aldrig blåst rent den.


    Endast döda fiskar följer strömmen
Svar på tråden Finns det nån laptop som inte blir varm?