• Kary

Grannarna ovanför har fest - (när) får man klaga?

Hej,

Jag bor i en hyreslägenhet och paret ovanför mig har fest lite då och då på lördagskvällar med några veckors mellanrum. Visst är det helt fantastiskt roligt att de har fest (*suck*) men jag har haft en lång vecka på jobbet och skulle inte ha något emot lite avslappning och lugn på kvällen.

(Jag har också haft ganska otrevliga upplevelser vad gäller festande mm när jag bodde i studentkorridor under studietiden. Mitt rum låg under ett gemensamt kök och efter två års lugn och ro flyttade det inte ett helt gäng partynissar som hade fest i princip varje dag och som bad mig fara och flyga om jag klagade. Festerna kunde pågå fram till småtimmarna på en vardag och så snart de var klara kom dagens första frukostgäster och förde liv (studentlägenheter är otroligt lyhörda). Jag flyttade därifrån till sist för hyresvärden kunde inte göra något då det var ett gemensamt utrymme och man aldrig visste vem som var där. En mycket otrevlig upplevelse som gör att jag inte riktigt vet om jag överreagerar på grund av gamla tråkiga minnen eller om jag har någon grund för mina obehagskänslor.)

Hur som helst. Nu är det lördag kväll, de har höjt musiken ganska rejält, har fönstret mot innergården öppet och sjunger gemensamt med i låtarna verkar det som. Ärligt talat är jag mycket motvillig till att säga något och lite rädd för en otrevlig reaktion i stil med vad jag upplevt tidigare. Bör man prata med dem? Man vill ju inte verka torr och tråkig. Men samtidigt är det här lite jobbigt. Ofta slutar de i ok tid...men några gånger håller de på till typ mellan 2 och 4. Vilken tid får man klaga? Vad bör man säga? Vad skulle ni säga om en granne klagade? Eller ska man bara låta det vara?

• Svar på tråden Grannarna ovanför har fest - (när) får man klaga?
  • EliLeoMa

Efter klockan tio brukar det vara "ok" att klaga. Jag skulle prata med störningsjour el liknande och be dom ta kontakt med grannen. Eller sätta upp en lapp på porten om vad som gäller. Det borde stå i ditt kontrakt eller på hyresvärdens hemsida. Funkar inte det så klaga, varje gång det är stökigt, till din hyresvärd.

• hemljuvahem

Brukar finnas en "regel" som säger tysnad mellan 22.30/23.oo - 06.00/07.00 olika beroende på var man bor.. ring på hos grannarna först å berätta att du faktiskt stör dig lite och måste vila.. be dem sänka.. många har förståelse... slutar dem inte så finns det oftast en jour man kan ringa..störningsjour etc.. ev. prata med hyresvärd tills nästa gång så du vet vart du ska vända dig.

Skulle en granne klagat på mig skulle jag såklart bli rädd å sänka volymen.. Det finns faktiskt böter för denna typ av störning.. När jag var på fest en gång för längesedan och jouren dök upp blev det 800 spänn minus..

Men prata med dem först.. det ska man alltid göra, en liten varning liksom.

Lycka till!

• beadis

jag skulle ringt störningsjouren, hade ni ngn sådan?

• Cia o krabaten

Efter 23 är det väl som man ska vara tyst(are).
    Så om du går dit och är schysst och ber dem sänka musiken så kanske det funkar?
    Alltid bäst att börja med en schysst still iaf...

• smarties

Alltså, det brukar stå i kontrakten att det ska vara tyst mellan 22 och 07 men faktum är att man ska visa hänsyn mot sina grannar, och att då uppföra sig som fjortisar och spela högt o grejor, ja, då FÅR man klaga. :)

• Kary

Vi hade ett nummer till störningsjouren när jag bodde i studentlägenhet men nu vet jag inte. Finns det sådant för vanliga lägenheter också? De är ganska unga, under 30, tror ni de kommer bry sig om jag klagar? Där jag bodde sist blev det bara värre av att klaga. De skulle liksom visa att de inte tänkte låta någon säga åt dem och bara körde högre och oftare. Och om man öppnat fönstret och sjunger så inser man väl ändå att andra hör och bryr sig inte ändå?

Men om man nu ska säga till dem, ska man göra det med en gång, eller dagen efter? Vad säger man?

• Kary

Usch jag vet att jag är larvig men jag får ont i magen av detta. Jag är aldrig konflikträdd egentligen..men de där gamla minnena. De som bodde ovanför mig gjorde verkligen mitt liv till ett helvete.

• hemljuvahem
    Kary skrev 2009-08-15 23:28:19 följande:
    Vi hade ett nummer till störningsjouren när jag bodde i studentlägenhet men nu vet jag inte. Finns det sådant för vanliga lägenheter också? De är ganska unga, under 30, tror ni de kommer bry sig om jag klagar? Där jag bodde sist blev det bara värre av att klaga. De skulle liksom visa att de inte tänkte låta någon säga åt dem och bara körde högre och oftare. Och om man öppnat fönstret och sjunger så inser man väl ändå att andra hör och bryr sig inte ändå?Men om man nu ska säga till dem, ska man göra det med en gång, eller dagen efter? Vad säger man?
    Jag tror inte det blir värre. bara du är trevlig och förklarar att du faktiskt är trött efter jobbet etc. Det finns dem som bara vill förstöra fester.. visa att du inte är en av dem.. Det är alltid jobbigt att klaga.. men du gör inget fel i det
  • smarties
    Kary skrev 2009-08-15 23:28:19 följande:
    Vi hade ett nummer till störningsjouren när jag bodde i studentlägenhet men nu vet jag inte. Finns det sådant för vanliga lägenheter också? De är ganska unga, under 30, tror ni de kommer bry sig om jag klagar? Där jag bodde sist blev det bara värre av att klaga. De skulle liksom visa att de inte tänkte låta någon säga åt dem och bara körde högre och oftare. Och om man öppnat fönstret och sjunger så inser man väl ändå att andra hör och bryr sig inte ändå? Men om man nu ska säga till dem, ska man göra det med en gång, eller dagen efter? Vad säger man?
    Finns det inget nummer i porten eller i kontraktspapperen, ring polisen.
    Du behöver inte bry dig om att säga åt dom dagen efter. Eller säga att det var du.

Om du hellre vill ringa på, gör det, berätta som det är, att du faktiskt blir störd och att de får sänka volymen en hel del :)
Svar på tråden Grannarna ovanför har fest - (när) får man klaga?