• RosaPrinsessa

Tunisien - Monastir - Några frågor, SNÄLLA SVARA!!

Hej
    ska åka till Tunisien om ett par veckor.. en vecka.. =)
    Men har några frågor, Skulle bli jätte glad om några trevliga människor skulle kunna svara på de frågor som dom kan =)

*Vad kan man göra där, finns det tex så man kan åka o se på vilda djur? Eller vad kan man göra för något speciellt, någon upplevelse lixom?

*ekonomi, vad har dom för pengar, hur räknar man?

*bankkort, har maestro (inte VISA) funkar det där? Kan man ta ut pengar i automat, eller måste man växla bara?

*Vart är bäst att växla? i Sverige eller där nere? ska man ha med sig allt i lösa kontanter? (frågan innan kanske kan svara på denna)

*Hur mycket tror ni man behöver under en vecka för två vuxna? frukost ingår.

*hur är det med, alkohol, droger, fester? vill helt inte att det sak vara så mycket sånt!!! hur är människorna där? hur ser det ut?

*åker ju såpass snart, men är det något jag måste tänka på som är extra viktigt?

*Finns det något övrigt ni kan berätta?

Tacksam för så mycket svar som möjligt! MVH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 00:23
    förresten, vaccin mot hepatit A och B, eftersom detta var en sista minuten resa, så är det om två veckor, hinner jag kunna få ett vaccin som hjälper emot detta då??

• Svar på tråden Tunisien - Monastir - Några frågor, SNÄLLA SVARA!!
  • Frontline

Kan svara på några frågor...

Deras valuta heter Dinarer och 1 dinar kostar ca 7.20 svenska kronor..

Kreditkort: Större hotell och restauranger tar emot kreditkort. Mest gångbara är American Express, Mastercard, Visakort och Eurocard. Mindre affärer, restauranger och varuhus tar vanligtvis inte emot kreditkort

Tror inte man kan växla till deras valuta i Sverige utan det blir på plats...

Alkohol finns det lite av vad jag kommer ihåg, oftast så finns det bara på hotellet att köpa och knappt nått ute på restauranger..

• RosaPrinsessa

oh tack för att du svarade =) det uppskattar jag så här mitt i natten =)

vi funderade på om vi skulle växla in 5tusen här i sverige till deras pengar. smat ha med oss fem tusen kontanter och växl ain där nere.
    Eftersom vi vara har mastercard, eller va det nu heter, som man får när man inte får ha visa.. :S så man inte står där o deras automater inte tar emot kortet...

• RosaPrinsessa
    RosaPrinsessa skrev 2009-08-16 00:33:56 följande:
    oh tack för att du svarade =) det uppskattar jag så här mitt i natten =) vi funderade på om vi skulle växla in 5tusen här i sverige till deras pengar. smat ha med oss fem tusen kontanter och växl ain där nere. Eftersom vi vara har mastercard, eller va det nu heter, som man får när man inte får ha visa.. :S så man inte står där o deras automater inte tar emot kortet...
    har maestro mena jag :P
  • Lequisha

Alkohol finns att köpa i stan på ett speciellt ställe, typ som Bolaget hos oss. Minns inte vad det heter dock.
    Annars finns det på hotellen och alla uteställen i form av öl och vin. Sprit kan vara svårare.

Det finns massor av uppleveser. Safari, tunisisk afton med magdans, kamelridning osv. Fråga i receptionen.

Bankkort tas emot på hotellen främst, men uttagsautomater finns på många ställen i staden.

Per peson en vecka beror ju lite på vad ni tänkt. Men 3000 per person är helt ok och allt utöver är bonus.

Nattklubbar finns det gott om, likaså droger. Inget ni kommer bli erbjudna dock Nattklubbar kan personalen på hotellet hjälpa er med.

Vaccination kommer ni inte hinna med. Är det till någon tröst kan jag berätta att jag jobbat som reseledare i arabiska länder och aldrig tagit någon. Var förnuftig samt glöm inte att tvätta händerna ofta.

Tunisierna är påstridiga. Ska ni shoppa är de på som iglar och vill sälja och pruta hej vilt. Håll bara i minnet att det är deras kultur ( de försöker allså inte skinna just ER ) och se det sm en rolig lek, så blir det enklare att shoppa.

En bra ide kan vara att besöka en butik utanför medinan ( basaren ) först och kolla prisnivån i en sk fixed price butik. Så ni har ett hum om priserna innan prutningen börjar.
    Annars kan 25% av försäljarens utgångspris vara en ok nivå. Han säger 100dinarer, ni säger 25. Han säger 75, ni säger 25. Han ber er dra åt helvete, ni säger 25. Han säger 50 och ber er dra. Ni säger 25 annars går ni, och till slut kommer ni överens om 35. Ni blir aningens lurade och han tjänar inte så mycket som han hoppats på

• Lequisha

Maestro funkar i alla uttagsautomater. Kan vara en bra ide dock att växla in så ni klarar er i 1-2 dygn.

• mssixty

Det är förbjudet att föra in och ut deras egen valuta i landet, vi växlade till euro här hemma och växlade sedan det till dinarer på plats. Men vi smugglade med oss två dinarer hem

I övrigt; de behandlar sina djur förfärligt, rid inte på kameler, gå inte på djurparker, åk inte häst och vagn o.s.v.

Försäljarna är fruktansvärt påstridiga, en del kan ta ett nej men många försöker lura en (utanför medinan är det vanligt att de låtsas jobba på ditt hotell och att du ska handla av deras kompisar, en annan är att de frågar dig vad en "schbbbgn" heter på svenska och när du frågar vad det är för ngt och säger att du inte vet vad det är så ska du följa med och titta) och många skriker otrevligheter efter en.

Efter tre dagar så tillbringade vi så mkt tid som möjligt på hotellrummet och försökte hålla oss till de finare restaurangerna, maten och servicen på de flesta ställen var förfärlig. Så mitt tips är tyvärr att ta med många böcker och spel...

• Lequisha
    mssixty skrev 2009-08-16 00:48:34 följande:
    Det är förbjudet att föra in och ut deras egen valuta i landet, vi växlade till euro här hemma och växlade sedan det till dinarer på plats. Men vi smugglade med oss två dinarer hem I övrigt; de behandlar sina djur förfärligt, rid inte på kameler, gå inte på djurparker, åk inte häst och vagn o.s.v. Försäljarna är fruktansvärt påstridiga, en del kan ta ett nej men många försöker lura en (utanför medinan är det vanligt att de låtsas jobba på ditt hotell och att du ska handla av deras kompisar, en annan är att de frågar dig vad en "schbbbgn" heter på svenska och när du frågar vad det är för ngt och säger att du inte vet vad det är så ska du följa med och titta) och många skriker otrevligheter efter en.Efter tre dagar så tillbringade vi så mkt tid som möjligt på hotellrummet och försökte hålla oss till de finare restaurangerna, maten och servicen på de flesta ställen var förfärlig. Så mitt tips är tyvärr att ta med många böcker och spel...
    Oj stackars dig, vilken trist semester
  • enny signatur

35 om han säger 100? oj,... taj vi hamnade rätt ofta på 12 snarare, men visst det var inte i monastir utan sosse....

Dinarer är valutan som redan skrivits om innan och det är en sluten valuta så du kan inte växla i sverige. vänta tills du kommer ner dit (och växla inte till euro före!).

Bankomater fungerar rätt bra, använder aldriv växlingskontor så de har jag inte koll på. Gällande maestro så vet jag inte, kan du fråga din bank? tordes vara effektivaste sättet att få veta.

Upplevelser, ingen aning i just monastir men du kan ju ta tåget till tex amfibiteatern i sfax eller liknande. Finns det ingen bra djurpark där så kan ni ta tåget vidare till någon annan stad, men de tordes ha?
    En snabb goggling ger nog hyfsade svar.

Hur mycket pengar ni behöver beror på vad ni ska göra. Tänker ni åka på hoitellets avyra utflykter så en hel del, fixar ni sådant själv så klart mindre.

*hur är det med, alkohol, droger, fester? vill helt inte att det sak vara så mycket sånt!!! hur är människorna där? hur ser det ut?
    Hur ser dom ut? hur menar du? Som människor generellt? De flesta var svarthåriga, ålder och kön varierade... förstår inte frågan faktiskt.
    Där vi var upplevde vi inte alls någon feststämmning utan rätt lungt och behagligt.

Folk kunde vara påstridiga, jag skulle råda er att tänka på två saker innan, era egna gränser och vänlighet.
    Jag upptäkte rätt snabbt att folk klampade på ens gränser (försäljare och raggande pojkar) och insåg behovet av att faktisk tha dessa rätt fasta och ta vara på dom.
    Det andra handlar i grunden om samma sak, det finns en anledning att de är påstridiga. Grunden bör inte vara otrevlig utan helt enkelt tror jag man mår bättre om man är medveten om det.

• RosaPrinsessa

oh finns det safari..vi pratat på att vi ville ta en sån.hur kommer man i kontakt angående det?

jaha, så att maestro funkar då, så det är ingen ide att vi växlar in så som vi tänkt, utan kortet funkar där.. med kod osv? vill ju inte gärna bli stående där och inte kunna få ut några pengar haha..

låter otrevligt, din upplevelse mssixty... hoppas vi får bättre tur!

• Elli47

*Vad kan man göra där, finns det tex så man kan åka o se på vilda djur? Eller vad kan man göra för något speciellt, någon upplevelse lixom?
    - det finns mycket sevärt i Tunisien, flera djurparker även om jag inte besökt någon. Södra delarna är intressanta, rid dromedar i Sahara, bada i hetvattenkällor på hotell Mehari i Douz, besök den romerska teatern i El Djem (utanför Sfax), besök Kartago, Tunis... strosa i medinorna...

*ekonomi, vad har dom för pengar, hur räknar man?
    - tunisiska dinar, ca 5-6 kr för en dinar

*bankkort, har maestro (inte VISA) funkar det där? Kan man ta ut pengar i automat, eller måste man växla bara?
    - ja man kan ta ut i automater, jag hade dock med mig svenska pengar som jag växlade på hotellet

*Vart är bäst att växla? i Sverige eller där nere? ska man ha med sig allt i lösa kontanter? (frågan innan kanske kan svara på denna)
    - du kan bara växla i Tunisien, deras pengar får ej föras ur landet.

*Hur mycket tror ni man behöver under en vecka för två vuxna? frukost ingår.
    - svårt att säga, beror på vad ni ska göra... Jag var där en vecka med mina två barn och vi gjorde av med 3000 kr, då hade vi dock halvpension men åt ändå middag ute ibland.

- Tunisien är ett modernt arabland så att säga, men de flesta invånarna är ju muslimer och dricker inte alkohol. Visst finns det att köpa både vin, öl och annat, kan dock vara ganska dyrt... Har ingen större erfarenhet då jag sällan dricker alkohol i utlandet! Men ett glas vitt vin på mitt hotell kostade ca 20 kr.

*åker ju såpass snart, men är det något jag måste tänka på som är extra viktigt?
    - nej, åk med öppet sinne och du får en fin semester! Försäljarna brukar vara något som många klagar på, själv tycker jag inte de är värre i Tunisien än på andra ställen. Var vänlig, le och säg hej och gå sen bara vidare, man måste inte köpa något.

• Elli47
    RosaPrinsessa skrev 2009-08-16 00:54:33 följande:
    oh finns det safari..vi pratat på att vi ville ta en sån.hur kommer man i kontakt angående det? jaha, så att maestro funkar då, så det är ingen ide att vi växlar in så som vi tänkt, utan kortet funkar där.. med kod osv? vill ju inte gärna bli stående där och inte kunna få ut några pengar haha.. låter otrevligt, din upplevelse mssixty... hoppas vi får bättre tur!
    Om du menar safari i form av det som finns i Kenya så är svaret nej, det finns inget sånt. Vill du se andra djur än åsnor och dromedarer så får du besöka en djurpark!
  • enny signatur

Jag upplever försäljarna som klart mer påstridiga i Tunisein än övriga ställen jag besökt. Kanske beror det på vad man är van vid?
    Det jag tyckte var hårt var inte att de var så påstridiga utan att de dels försökte blåsa en (man kan tjäna pengar utan att ljuga...) och att de faktiskt gick över mina gränser på ett nytt sätt. att skrika och gasa är för mig en sak, men när någon tar tag i mig och håller fast mig då är det en annan femma.

• enny signatur
    RosaPrinsessa skrev 2009-08-17 00:22:28 följande:
    tack så jätte mycket för ditt svar =) ser massa fram emot att resa!
    När åker du? Hoppas det blir en trevlig resa :)
  • Elli47

Om du vill se bilder så finns det en del i mitt galleri från Sousse i fjol och Hammamet i år.

Svar på tråden Tunisien - Monastir - Några frågor, SNÄLLA SVARA!!