• Minname

Ryan air- och regler för vagn på flyg

Jag ska flyta med ryan air om mindre än 2 veckor och håller på att förberda. Nån som rest med dem och haft vagn med sig? Vad är det som gäller när man vill ha vagn med sig. Hur har det funkat för et som flygit och haft vagn med er.

så här står det på deras hemsida och jag har inte riktigt fattat!!
    När jag beställde resan tog jag nått tillägg för just försäkring ska inte denna täcka då eller är det hemförsäkringsbolaget?
    Har en brio sitty!
    "Utrustning för spädbarn, däribland men inte begränsat till barnvagnar, sittvagnar, barnsängar och bilbarnstolar, betraktas också som olämpligt bagage för flygtransport. Ryanair kan dock frakta sådana föremål på basis av 'begränsat ansvar'. (dvs. helt på din egen risk vad avser förlust, skada eller försening). Om du vill att Ryanair ska frakta barnutrustning på denna basis, kanske du därför vill se till att ha gällande privat försäkringsskydd som är tillämpligt."

• Svar på tråden Ryan air- och regler för vagn på flyg
  • turia

du skulle ha haft en slarvig vagn...för de är inte så snälla med vagnar o säkert även bagaget

• ebbasmamma

Du far checka in vagnen direkt med det andra bagaget, men ta en svart sopsack och slang runt den sa den inte blir skitig. Det brukar finnas vagnar pa flygplatsen som du kan lana upp till flyget.
    Jag brukar resa med ryanair och det ar battre nar man reser fran utlandet till sverige, da du kan ta vagnen med dig upp till flyget dar du far falla ihopa den och lagga den utanfor innan du gar in i planet. Jag har aldrig haft problem med mina vagnar jag har haft stora och sma vagnar nar jag flygit, men jag rekomonderar en svart plastpase att stoppa den i.

• maccie

Jag har rest med Ryanair flera gånger. Du behöver inte checka in vagnen. Jag har alltid kört vagnen ända fram till trappan upp till flygplanet, och sen när du går av flyget står vagnen vid trappan och väntar på dig. Suveränt, tycker jag. Ha en trevlig resa. Ska själv åka med Ryanair om två veckor.

• Maj 2005

Hej
    Vi åkte Ryan Air i helgen. Vi hade inhandlat en liten sittvagn för att vara säkra på att vi inte skulle behöva checka in den.
    På Ryan får man inte ta med extra bagage till babyn (alltså endast 15 kilo för dig - inte babyn) tänk på det. Om man vill checka in vagnen, så kan det ju alltså kosta lite (inte alltid dom bryr sig)

Det var i alla fall jättesmidigt. Vi körde vagnen ända fram till planet och lämnade den utanför. Sedan stod den där och väntade när vi landade. Jag tror inte man får ha med hur stora vagnar som helst på det sättet, utan större vagnar måste nog checkas in - inte säker.

• AMA68

Har själv aldrig flugit med vagn men jag har hört kompisar som fått sina vagnar förstörda så en extra försäkring skadar definitivt inte!!

• Minname

jag kör så att jag inte tar med vagnen!! även om jag köpte en sitty som blir liten och smidig känner jag att det vore synd om den gick sönder nu när man har en ny fin vagn! Så jag tar nog bara sjalen som jag tänkte från början. blir smidigt och lätt!!!

Jag tycker faktiskt det är lite förjäkligt att man inte får ha lite vikt för Bebis. Man betalar ju ändå bra för dem. Min biljett var klart billigare än hennes!!!!! och dom måsteju ha saker med sig dom med!!! GRRRRRRRRRRRRR

• Maj 2005

Du betalar ingen flygskatt för bebben. Det är därför deras biljett kan va dyrare.

Om du tar en sitty med dig, så får du ju ha den ända till flyget. Då har dom inte så lång tid att "sabba" den. Jag tror det är värre ifall du checkar in den i incheckningen.

Ha en kul resa

• AMA68

Hur kan en biljett bli DYRARE om man INTE betalar flygskatt?
    Reagerar över huvudtaget på att biljetten för bebis är dyrare - SÄRSKILT om man inte får ta med något bagage alls?!?! Hade motiveringen varit att deras vagn och packning väger extra och därför är biljetten dyrare hade jag accepterat det.

• Maj 2005

Din biljett kan kosta 1:-- + flygskatt på 200:--, medans babyns biljett kanske kostar 75:-- + 0:-- flygskatt.

• AMA68

Men 75 + 0 är väl ändå 75 medans 1 + 200 är 201??
    Och 201 är mer/dyrare än 75...

• Minname

Jag har i alla fall insett att Hedda får helt enkelt gå naken i skottland och inte ha mat och blöjjor eftersom det är bara jag som får ha bagage!! Fattar inte hur dom tänker. En 9 mån bebis behöver ett antal kläder och det tar sin plats. Och om jag får ha ett handbagage för mig. hur faskien ska jag då kunna ha hennes saker. Jag lovar en 9 mån bebis utan mat och med en blöja och inga leksaker det vill dom inte ha på flyget. Jag kommer ta handbagage och skötväskan för det är ju sjukt annars!!

• Maj 2005

AMA68
    Det är för att Ryan Air inte tycke att man ska räkna med skatterna i priset när man säger biljettpriset. Priserna är alltid biljettpris + skatt.

Minname
    På Ryans hemsida finns massa information om att resa med spädbarn.
    En sak bara - Vi bad dom värma flaskan åt oss eftersom vi ville ha den inför landningen. Flygvärdinnan sa "jag är lite upptagen nu, men gör det så fort jag har tid " Sedan kom hon tillbaka nästan 15 minuter senare med en flaska med nästan kokande innehåll. Maten svalnade lagom tills vi kom hem (30 minuters bilresa från flygplatsen) och lillan fick va utan mat vid landningen. Som tur var hade vi lite fruktjuice till henne och jag hade "reservvatten" som jag kunde göra mat till henne med.

• turia

kan du inte trycka ner hennes kläder i din väska?

• Minname

Maj 2005 : som tur är har jag inte falskbarn men mat bör hon ju ha =) får verkligen hoppas dom gör det i alla fall. För jag tycekr ska jag betala för henne kan jag välla få nått.

Ja vist får jag trycka ner kläderna men att ta för givet att ett barn inte behöver packning retar mig!!!!!!!! och inte ens ett litet extra handbagage =) man måste ju ha skitmycket med sig när man har barn ju!!

Jaja det ska nog gå hoppas jag inte hittar allt för mycket jag vill köpa i skottland för då är det KRIIIIIIS!!!

• invo

Har flugit med Ryan air till skottland och det har funkat utmärkt. Vagnen fällde jag ihop vid trappan till flyget och sen får man den direkt man kliver av. Kanon att man som barnfamilj dessutom får kliva på planet först.

Tjejen är helt nöjd med rumstempererad tetravälling så det var inga problem, det är ju en kort flygning. Ger mest vällingen pga upp och nedstigning.

10 kg handbagage och 15 kg incheckat bagage - inga problem att fixa det. Blöjor finns att köpa i Skottland så det finns det ingen anledning att ta med. Barnmat och fruktpuré likaså, även om det inte är riktigt samma mat. Men man ju ta med några burkar ochköpa några om man vill.

Lycka till och ha det bra i skottland!

• invo

En annan sak Minname:
    Varför flyger du med ryan air om du har så otroligt negativ inställning till flygbolaget?? Resorna är ju otroligt billiga så jag anser att man inte kan kräva så mkt mer än vad man får, och man betalar ju inte många kronor för att ha med sig bebisen i knät så det är väl självklart att man inte får ta med nåt bebisbagage, räcker väl att de servar med resevagnen.

Inget extra bagage för bebisen om du flyger med fritidsresor heller och har bebben i knät.

• Minname

invo: jag är inte missnöjd med ryan air det har jag väll adrig sagt jag tycker bara det är lustigt att man inte ens får ha minsta extravikt för hedda!
    Jag självklart kommer jag ju köpa blöjjor och mat där men jag kommer åka 05,45 på morgonen och vara framme i edinburgh kl 16 på eftermiddagen så lite måste jag ju ha med.
    Jag kommer inte ha vagn med mig utan bara ha henne i sjalen! Så jag kommer ha en påsväska och hennes skötväska med mig och ett inchek bagage så det får dom acceptera!!! eftersom jag inte har vagn kan dom väll ta hennes skötväska tycker jag! aja hedda kostade i alla fall 1/3 del av vad hela resan kostade ju så det är inte såå lite.
    Så som sagt jag har inte negativ inställning jag är bara i panik för att jag ska få med mig allt.

• Nolija

Det funkade jättebra med Ryanair när vi åkte med dem till Lettland. Man får köra vagnen ända fram till flyplanet, där man fäller ihop den och överlämnar den till bagagepersonalen. När man är framme får man vagnen direkt.
    På flygplatsen i Riga fick vi dessutom skjuts med en minibuss från landningsbanan till ingången, eftersom de ändå skulle köra en handikappad man, i och för sig.

• Nolija

Det funkade jättebra med Ryanair när vi åkte med dem till Lettland. Man får köra vagnen ända fram till flyplanet, där man fäller ihop den och överlämnar den till bagagepersonalen. När man är framme får man vagnen direkt.
    På flygplatsen i Riga fick vi dessutom skjuts med en minibuss från landningsbanan till ingången, eftersom de ändå skulle köra en handikappad man, i och för sig.

• invo

Tycker inte det är så lustigt att man inte får ha med sig extravikt för bebisar/barn, det får man varken hos ryan eller fritidsresor - och barnen har ju ingen extra plats. Man betalar bara några hundringar för att ta med dom i knät, tycker det är en jättebra deal. Hos ryan slipper man dessutom paketera vagnen och skicka den med bagaget vilket jag tycker är kanon eftersom det är ett lågprisbolag.

Det enda jag är orolig för när det gäller ryan är att flyget ska vara inställt så att man får tillbringa en massa extra tid på flygplatsen i väntan på ett annat flyg, men detär ju oxå sånt man får stå ut med när det är så otroligt billiga resor.

Svar på tråden Ryan air- och regler för vagn på flyg