• 08Mars

Namnetiketter -råd?

Min dotter ska börja hos dagmamma nu i oktober. Jag tänkte redan nu börja märka upp hennes kläder. Vad rekomenderar ni som har/har haft namnlappar på era barns kläder.
    Påstrykningsbara el de man syr fast?
    Har ni ngt bra förslag på sida på nätet där ni köpt?

• Svar på tråden Namnetiketter -råd?
  • miababia
    Emerun skrev 2009-08-16 10:25:31 följande:
    Använder påstrykningsbara namnlappar, är väldigt smidiga tycker jag. hittade dem på namnlappar.se
    de tycker jag oxå är bra. de självhäftande är super på skor, stövlar m.m.

skulle dock tipsa om att även köpa en bra märkpenna oxå. enkelt att bara skriva namn på tvättlappen.
  • violis

"Alla sätt är bra utom de dåliga" brukar man ju säga och det gäller här också...man får prova sig fram lite vad som passar på olika kläder-själv anv mestadels märkpenna och skriver på den speciella etiketten som många klädtillverkare så snällt tillahandahåller eller på "tvättlappen"- sker tx matlådor anv jag namnetiketter (har en dynamo hemma finns även påstrykbara ettiketter till den-claes Ohlsson).Men sedan bryr jag mig ju inte om "andrahandsvärdet" på kläderna det är viktigare för mig att pedagogerna vet att just den overallen är mitt barns än att få ut xkr mer för den på tradera. (det är INTE roligt att stå med 5 identiska polarn o pyret overaller i samma stl där vissa föräldrar tillåter att de hängs i torkskåpet och vissa inte och INGEN är namnad! HUR ska vi då veta vems overall som är vems????)

• amisha

Jag undrar också ang. namnlappar.
    Hur gör ni med namnmärkning så att yngre syskon kan också använda kläderna?
    Är det bättre med påstrykbara eller märkpenna?

• spån Mona

Jag använder bara lappar som jag syr fast då jag hoppas kunna sälja några kläder när kottarna växt ur dom. Har märkt med endast efternamnn så att båda barnen kan ha dom och har även mitt mobil nr (tänkte ha hem nr men så sa dagisfröknarna att det var bättre med mobil nr eftersom man oftast har den med sig. Hittar ngn en vante och ringer hem nrt och inte får svar så ringer dom kanske inte igen... )

• Ville Mor

Vi kör med en märkpenna inhandlad från Polarn & Pyret. Ett tips kan vara att prata med dagmamman också. Vi behöver inte ens märka andra kläder än ytterkläder på sonens dagis.

Ville 071203 * Lillasyster 090916
  • violis

Jag anv en vanlig märkpenna (inköpt på maxi el var det coop?)
    på kläder skriver jag oftast bara efternamnet (är ensamma om det efternamet på förskola o skola) detta så att jag inte behöver märka om kläderna om ett yngre syskon ska ärva dem. På vissa kläder och tex skolväskor mm skriver jag även tel.nr.
    Jag namnar allt mer el mindre,även om jag inte köper allt på p o p så vet jag av erfarenhet från jobbet att det är fler än EN förälder som köpt just en sådan röd t-shirt på pop el Lindex el tom fler föräldrar än JAG som varit iUllared och hittat den där snygga tröjan med byggare Bob på (eller vad det nu är) så för att ha större chans att få tillbaka kläderna om mitt barn lagt av sig dem på fel plats så namnar jag allt som jag vill ha tillbaka.

Dessutom som pedagog..det är MYCKET lättare att lägga tillbaka kläder på rätt hylla om de är namnade än att behöva springa runt o fråga "vems tröja är det här?" el stå och fundera "var det Pelle el Olle som hade sin batmantröja på sig i dag??"

• 08Mars

Tack för alla svar. Tänkte på märkpenna först men kommer att köpa namnlappar då det är lättare att läsa. Bryr mig inte heller om ifall jag kan sälja dem el inte. Kommer ju ha kläderna till nästa barn också. Smart att skriva efternamn men samtidigt undrar jag om personalen har koll på efternamnen. JAg menar, det kanske e lättare för dem med förnamn....

• Elfva

Har namnlappar hemma, som man stryker på. De är bra och lätta att fästa MEN det som jag använder allra mest och allra oftast och som fungerar allldeles utmärkt är vanlig hederlig märkpenna. Nästan alla plagg har lapp i nacken där du kan märka med namn, alternativt skriva på tvättrådslappen... Många plagg har ju små etiketter just avsedda för namnmärkning med penna bredvid tvättrådet eller bak i nacken...
    Det är allra snabbast och enklast med penna och även allra billigast

• Elfva
    08Mars skrev 2009-08-18 20:07:49 följande:
    Tack för alla svar. Tänkte på märkpenna först men kommer att köpa namnlappar då det är lättare att läsa. Bryr mig inte heller om ifall jag kan sälja dem el inte. Kommer ju ha kläderna till nästa barn också. Smart att skriva efternamn men samtidigt undrar jag om personalen har koll på efternamnen. JAg menar, det kanske e lättare för dem med förnamn....
    Näe då, vi har koll på efternamnen
    Se upp bara så att ni inte är flera med samma namn (kan ju vara fler med samma efternamn eller med samma förnamn också för den delen)
  • CCA

Jag hade påstrykningsbara namnlappar från "namnlappar.se" tyvärr var det många av dem som ramlade bort efter några tvättar så nu namnar jag med märkpenna på tvättrådslappen.

• Maria och Måns

De påstrykningsbara funkar inte på plagg som inte kan strykas varmt...jag skulle satsa på påsydda och en märkpenna...de flesta klder har en namnlapp

• Solen73

angående märkpenna...är det nån speciell penna ni använder för det??

• minnapinna

På dotterns kläder satte vi tyglappar (från vavnamn.se, tror jag det var). Men istället för att sy fast så köpte vi Taggit (finns att köpa från samma sida). Då knäpper man bara fast tyglappen istället för att sy. Sen är det piece of cake att ta bort lappen igen, om man vi ll sälja kläderna.

• Catti41

Vi har alla tre sorter: dvs påstrykbara för vissa plagg, vävda för vissa plagg och klistermärken för annat jox.
    Jag räknar med att under de 4 år han kommer vara inom barnomsorgen så kommer de gå åt... (Och han kommer heta samma sak...)

:)

Svar på tråden Namnetiketter -råd?