• DeZire

    Trolldeg till gipsavgutningar, torkad eller inte??

    Tänkte göra lite avgutningar och ge bort i present så igår fixade jag till lite trolldeg, men nu till min fråga ska degen vara torkad innan man har i gipset eller ska man ha i gipset direkt då man gjort avtrycket?? Och hur får man sedan bort trolldegen från det torkade gipset??
    Massa frågor här =)
    Hur hårt ner i trolldegen bör man göra avtrycket för att det ska bli bra?
    Kan man måla på gipset sedan och vad bör man isf använda för färg?

  • Svar på tråden Trolldeg till gipsavgutningar, torkad eller inte??
  • norgesessan

    jag har inte gjort det, men jag är säker på att leran måste vara mjuk när du gör det, så är det bara att pilla av den när gipsen har torkad....jp djupare tryck, ju bättre, så får man med allt på foten/handen.....du kan ju göra olika.....hobbyfärg kanske?

  • Bast

    Mitt tips: Gör avtrycken i degen, så pass djupa som du vill att avtrycket ska stå ut. Lagom brukar vara ungefär lika djupt som fingertjockleken (om man nu gör avtryck av händer/fötter). Häll sedan i gipset (glöm inte en ram/form runt om du vill ha det som en tavla) Ta bort efter ca ett dygn. Då är degen fortfarande mjuk under avtrycket, och lätt att få bort.

    Hand och fotavtryck tycker jag är jättefina som de är. Jag har bara slipat kanterna lite med sandpapper, och sedan lackat med lite trälim blandat med vatten. Busenkelt.
    Jag vill minnas att vi målade gipsfigurer när jag var liten, och då använde vi vanlig vattenfärg. Sprayfärg funkar också. Kan tyvärr inte tipsa närmare om lämplg färg, eftersom att jag har mina avtryck "naturella".

  • Bast

    Det ska bara vara att liksom dra loss det! Funkar inte det?? Jag vet att jag hade lite svårt att få bort en gång, men då hade jag väntat lite länge....

  • DeZire

    Då har nog jag en jätte konstig deg för den går absolut inte att dra av utan är mest blöt å kletig :(

    Någon som har ett recept på deg som verkligen fungerar???

  • Bast

    Hm.... Skumt.....
    Här är det recept som jag har använt:
    5 dl vetemjöl
    2 dl salt
    2 msk Alun (citronsyra)
    5 dl kokande vatten
    2 msk olja

    kan däremot inte lova att det blir varken bättre eller sämre!
    Lycka till iallafall!!!

  • DeZire

    Det är precis det receptet jag har använt, så det måste innebära att jag gör nånting jätte fel när jag ska göra mina avgutningar.

  • wozzgirl

    Jag lät min trolldeg torka (med avtrycket på foten där) innan jag hällde på gipset o det funkade prima.

    Är ni säkra på att trolldegen ska vara våt då man häller över gipset..? Då fastnar väl allt till en enda stor klimp?

  • Vinga1972

    Vi har provat båda delarna.

    Den där vi torkade trolldegen fick stå en vecka efter att gipset hällts på (en stor grej i långpanna med både sonens och pappa, mammas avtryck). Den släppte lätt och blev slät och fin i gjutningen. Trolldegen blev lite gummiaktig så den är inte hård för evigt när man gjuter.

    Den där vi inte trokade trolldegen var pillig att jobba med. Det mesta av trolldegen gick lätt att få bort men sen satt det kvar kladd mellan bebistårna och så. Den var svårare att få riktigt fin om man jämför med att torka trolldegen innan man gjuter gipset.

    Vi kommer nog i framtiden att torka trolldegen. Den stora formen med avtrycken står nu på tork igen för att se om den går att återanvända.

  • wozzgirl

    Har ni torkat trolldegen i ugnen eller i rumstemperatur?
    jag torkade min i ugnen (låg temperatur o hade den där läänge) o jag tyckte det blev bra.

  • Vinga1972

    Vi torkade i ugnen, 100 grader och länge. Långpannan hade vi nog inne i 4-5 timmar.

    De sägs på pysselsidor på nätet att små figurer man gör av trolldeg bör torkas i 100 grader i 1 timme, så större mängd deg borde ju ge ganska mycket längre torktid.

  • musli

    om ni använder blöt deg att gjuta i så ha på lite olja innan ni häller i gipset!

  • olga001

    Det är bra att addera ingrediensen vinsten i trolldegsrecepten så håller den sig bättre. Men det är inte lätt att gör avtryck i trollldeg då den torkar och bildar kristaller och krymper väldigt. Och gips är poröst och tål inte tidens tand pga fuktinsläpp och att det materialet krackelerar lätt av stötar. Vill man att avtrycken ska hålla så ska man göra dem i keramik eller glas. Och man vill att avtrycken ska hålla sig fina länge - och det vill man ju. Men man kan behöva hjälp av någon som kan hjälpa till med detta så det inte blir fel.

  • olga001

    Det är bra att addera ingrediensen vinsten i trolldegsrecepten så håller den sig bättre. Men det är inte lätt att gör avtryck i trollldeg då den torkar och bildar kristaller och krymper väldigt. Och gips är poröst och tål inte tidens tand pga fuktinsläpp och att det materialet krackelerar lätt av stötar. Vill man att avtrycken ska hålla så ska man göra dem i keramik eller glas. Och man vill att avtrycken ska hålla sig fina länge - och det vill man ju. Men man kan behöva hjälp av någon som kan hjälpa till med detta så det inte blir fel.

Svar på tråden Trolldeg till gipsavgutningar, torkad eller inte??